L'Anticristo (1974)

Italië
Horror / Drama

geregisseerd door Alberto De Martino
met Carla Gravina, Mel Ferrer en Arthur Kennedy

Psychiater meent dat verlamming van jonge aristocrate traumatische oorzaken heeft en maakt door hypnose heks uit voorgeslacht in haar tot leven die de anti-christ moet gaan baren.

avatar van vampyrmaiden
een oude, maar écht enge film, waar de exorcist nog een puntje aan kan zuigen

avatar van dutchtuga
Oervervelende kloon van The Exorcist. Veel te langdradig en buiten wat interessante surrealistische beelden om, gewoon te skippen. Ook de muziek van Morricone was geen toegevoegde waarde.

avatar van 606
Toch nog een verrassende film met zeker paar goede stukkeen erin.
Er wordt ook goed geacteerd in deze film.
Paar scenes zijn mooi gemaakt.

3,5 ster

avatar van RuudC
Het zal best een film zijn die geïnspireerd is door het succes van The Exorcist. Daar is in dit geval eigenlijk ook niet zo heel veel mis mee. Men probeert hier althans niet het meesterwerk van William Friedkin te kopiëren. Erg veel variatie is er niet binnen het exorcisme genre. Mensen worden over het algemeen vaak vastgebonden en door priesters belaagd terwijl zij op hun beurt weer vulgaire scheldkanonnades over zich heen krijgen. l’Anticristo wijkt daar eigenlijk niet echt van af, maar neemt je wel mee in het proces waarin je kan zien hoe de hoofdpersoon bezeten raakt. Daar worden wat leuke balletjes opgeworpen en krijg je enkele prachtige psychedelische scenes te zien. Hij haalt het niet bij The Exorcist, maar laat menig ander genregenoot achter zich.

Meneer Bungel
RuudC schreef:
Onhandige tip (want geen horror), maar toch: Requiem (2006).

avatar van RuudC
Die titel zal ik onthouden, bedankt!

avatar van Aapje81
Aankomende donderdagavond te zien op de televisiezender Arte.

Vergelijking met The Exorcist is natuurlijk onvermijdelijk. Gelet op het jaar van uitbreng(deze 1974, Friedkins film 1973) is deze later gedraaid en dan denk je automatisch aan plagiaat, want het basisverhaal is op veel punten hetzelfde. Wel een geweldige hoofdrol van ene mevrouw Gravina, tjonge wat gaat deze dame helemaal los. Als Linda Blair voor haar rol destijds een oscar nominatie heeft gehad, dan had Gravina het verdient om er daadwerkelijk één te winnen. Voor de rest nogal wat gore en erg onsmakelijke scènes, een aantal zeer beroerde(zelfs voor die tijd) special effects, te veel effectbejag en een gebrek aan goede spanningsopbouw . Een chaotisch maar soms intrigerend verhaal met enkele bekende koppen in ondersteunende rollen waarvan je je afvraagt hoe ze in zo een goedkoop ogende productie terecht komen. Opvallend dan toch wel weer dat de finale van dit banale filmpje zich mag afspelen in Rome's wereldberoemde Colosseum.