The Avenging Conscience: or 'Thou Shalt Not Kill' (1914)

Alternatieve titel: The Telltale Heart

Drama / Horror
84 minuten / 56 minuten (dvd-versie)

geregisseerd door D.W. Griffith
met Henry B. Walthall, Spottiswoode Aitken en Blanche Sweet

Gebaseerd op 'Annabel Lee' en 'The Tell-Tale Heart' van Edgar Allan Poe. Een jonge man en zijn geliefde worden zo getormenteerd door de oom van de man dat ze hem vermoorden. Daarna houden de kwellingen echter niet op, want hun schuldgevoel en nachtmerries gevuld met geesten en demonen drijven hen tot waanzin.

avatar van mrklm
Deze recensie betreft de versie van 84 minuten. David Wark Griffith weet op aardige wijze elementen uit 'The Tell-Tale Heart' en het gedicht 'Annabel Lee' van Edgar Allan Poe te verwerken tot (zoals de alternatieve titel 'Thou Shalt Not Kill' al doet vermoeden) een prekerig melodrama. Het happy end is nogal geforceerd, maar deze film is zeker de moeite van het bekijken waard omdat het de laatste film is die Griffith maakte voor zijn epische meesterwerk The Birth of a Nation (1915). Opvallend is het subtiele acteerwerk en het effectieve gebruik van close-ups om het drama te verhogen. Henry B. Walthall, die de hoofdrol zou spelen in The Birth Of A Nation, is uitstekend in de hoofdrol en Blanche Sweet speelt de charmante, maar ietwat naïeve love-interest. Geen meesterwerk, maar een must voor filmhistorici.

avatar van alexspyforever
Ik heb de versie van 84 minuten gezien. Achteraf had ik misschien toch beter geopteerd voor de verkorte versie want dit was best een lange zit. Het verhaal is simpel en het sleept zich echt langzaam voort. Apart waren de title cards die citaten waren uit de werken van Poe. De gewetenskwestie is het aardigste gedeelte waarbij de protagonist spookbeelden ziet van zijn vermoorde oom. Voor de rest traag en niet bijzonder interessant. Knappe vrouw wel die Blanche Sweet.