Cabiria (1914)

Italië
Avontuur / Drama

geregisseerd door Giovanni Pastrone
met Italia Almirante-Manzini, Lidia Quaranta en Catena

Als tijdens de Punische oorlogen verwarring ontstaat doordat de Etna uitbarst, ziet een groep piraten kans het Romeinse meisje Cabiria te ontvoeren. Ze wordt verkocht aan Carthago waar ze aan de god Moloch geofferd zal worden. De Romeinse edelman Fulvio Axilla probeert haar leven te redden.

kappeuter (moderator)
Nee Goodfella, dit is de oudste film op MM tot dusver...

avatar van Bas17
Heb deze thuis liggen. ALleen nog niet gezien. Als er genoeg interesse voor is kan ik denken aan pakketservice , alleen ben er niet zeker van aangezien hij niet goedkoop was.

avatar van Benninf
Heb hem vandaag gezien op het college 'Oudheid per vierkante meter'

In 1914 was deze film een enorme doorbraak. Echter meer dan twee uur geen spraak en alleen maar irritante muziek gaat vervelen..

2 sterren.

Ik wil deze al zo lang zien, ben er net achter gekomen dat hij al een tijd op regio 1 is. Binnenkort eens bestellen, ben reuzebenieuwd.

avatar van Vinokourov
Stokoude, maar ook overweldigende film met massale sets. Sommige scenes maken nog steeds indruk, zoals wanneer met behulp van een menselijke pyramide een grote muur opgeklommen wordt. Ook gaaf is het om te zien dat jachtluipaarden en zelfs olifanten gebruikt zijn. Het verhaal heeft wel wat te lijden door al deze grootsheid. In het begin is het nog allemaal goed te doen, maar halverwege wordt het wel erg complex allemaal.

avatar van Drs. DAJA
Om nou te zeggen dat deze film geweldig is in het vertellen van verhaal; nou nee. Heel veel titlecards en het medium film was met momenten nog lastig. Kunnen we ze moeilijk kwalijk nemen aangezien dit nog pre-Griffith's feature films is. Cabiria is echter zeer memorabel vanwege de briljante sets. Ook opvallend is de subtiele camerabeweging die het geheel net ietsje dynamischer maakt De decoupage mag dan wat vlak zijn de film wist me met momenten oprecht kippenvel te bezorgen en een dusdanig spectakel zullen we niet veel vaker zien.

De découpage was inderdaad wat médiocre,maar ça va sans dire in een film uit 1914.Dit was een gigantische blockbuster avant la lettre met mega budget,mega verhaal en mega decors.Ook m.i wordt het hoogtepunt gevormd door de scène in de tempel van Moloch met de kinderoffers(min of meer gekopieerd in IJATTOD),nog steeds indrukwekkend.Alleen is helaas de grootste kwaliteit van de film ook het grootste minpunt:juist omdat deze film reeds het blockbusterprocédé dat we nu nog kennen gebruikt,mist het de charme van andere stomme films met een andere esthetiek.
Na de 853e ontsnappingsscène weet je het allemaal wel.Overigens is het voornaamste personage niet Cabiria,die slechts een artefact is om de intrige te stuwen,maar spierbundel Maciste die later een held op zichzelf zou worden.
De acteerprestaties zijn uiteraard over the top theatraal met als hoogtepunt de seppukuscène.Al even over the top zijn soms de tussentexten van D'Annunzio,in hun manierisme bijna komisch.
Daarover gesproken:deze ultra-nationalist en latere Mussolini-aanhanger had duidelijk een politiek-propagandistische bedoeling en de Afrikanen worden hier afgebeeld als wrede barbaren.Gabriele beweerde de Sophonisbe intrige te hebben gebaseerd op Salammbo,maar verder dan de oppervlakte komt hij niet.

avatar van Plan 9
Een oude maar ik denk steeds indrukwekkende film. Met de meerdere subplots, schitterende decoraties en verlichting, stevige 4 punten

avatar van Querelle
Af en toe zeer spectaculaire en groots opgezette scenes, maar jemig de pemig.. wat een rommeltje. Het verhaal verliest zich herhaaldelijk in zijpaden. en slaat logische stappen over. Na de zoveelste inbraak/ontsnapping heb je het ook wel gezien. Weet alleen met bravoure een tijdgenoot als Caius Julius Caesar te overtreffen, maar die laatste is veel rechtlijniger, technisch veel beter en veel ingetogener.

avatar van Flavio
Volgens de intro was Griffith zo onder de indruk van Cabiria dat het hem inspireerde tot het maken van intolerance. Die film vond ik dan weer veel malen indrukwekkender dan deze vroege Italiaan. Cabiria is nogal warrig, en ook vrij langdradig. De actiescènes zoals de belegering van Cirta en het vergaan van de Romeinse vloot bij Syracuse zijn wel spectaculair maar duren relatief kort- meestal zie je toch acteurs in de weer met allerlei kleine en grote intriges, al dan niet glimmend van de schoensmeer, en dat was geregeld saai. Vanuit cultuur-historisch oogpunt een belangrijke en invloedrijke film, maar heeft toch wel veel ingeboet wat betreft de entertainment waarde.

avatar van Woland
Dit is de oudste film die ik gezien heb waarin ik qua film op momenten ook echt onder de indruk was. Bij Cabiria begint het echt op een moderne film te lijken, met spektakel, spanning, een plot, en een filmaanpak waarin je niet naar een serie losse scenes zit te kijken. Cabiria is een groots opgezet, episch werk uit 1913, en alleen daarom is het al de moeite waard. Het speelt zich af tijdens een van de Punische oorlogen, en de film biedt een hoop spektakel in een aantal verschillende en nogal meanderende verhaallijnen. Cabiria is een Romeins meisje dat door de Carthagers ontvoerd wordt om te offeren aan hun god Moloch, maar zij wordt gered door de Romein Fulvius Anxilla en zijn hulp Maciste. Verder volgen er nog vele ontsnappingen, zoektochten, veldslagen (waarbij de zeeslag bij Syracuse best tof gedaan is), een romantisch subplot van een Carthaagse prinses, enzovoorts, waarbij op een gegeven moment de relevantie voor het plot allemaal niet even duidelijk meer was. De plotwendingen dienden vaak ook vooral als excuus om er wat spektakel in te gooien, met wederom een ontsnapping, een veldslag, een vulkaanuitbarsting of andere ramp tot gevolg.

Maar goed, alleen al voor de indrukwekkende decors en de kostuums is Cabiria de moeite waard. De tempel van Moloch bijvoorbeeld was echt indrukwekkend, het deed me ook erg denken aan de Temple of Doom van Indiana Jones. Zeker het eerste half uur is daardoor erg geslaagd, later verzandt het in een overgecompliceerd plot waarbij ik na de zoveelste ontsnapping of achtervolging er wel een beetje klaar mee was. Toch een indrukwekkend epos, een blockbuster van zijn tijd, en ondanks de duidelijke gebreken biedt het meer dan genoeg vermaak.

avatar van John Milton
Eensch. Sprak hij spaarzaam.