The 25th Reich (2012)

Australië
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Stephen Amis
met Jim Knobeloch, Serge De Nardo en Dan Balcaban

1943. Vijf Amerikaanse soldaten zijn gestationeerd in Australië. Ze raken betrokken bij een geheime tijdreis missie van de OSS, de voorloper van de CIA. De soldaten worden 50.000 jaar terug in de tijd gestuurd om een buitenaards schip te zoeken, dat de geallieerden aan de overwinning tegen Hitler zou moeten helpen. De soldaten repareren hun tijdmachine, maar komen nu 300 jaar in de toekomst terecht. De nazi's hebben inmiddels de wereld veroverd en bereiden zich nu voor om God omver te werpen in de 25e dimensie. Hoe kunnen vijf ongelukkige soldaten de toekomst, het verleden en alles er tussenin ooit nog redden?

avatar van Quentin
Sterke synopsis!

avatar van Prudh
Fucking geniale synopsis

avatar van dutchtuga
Zien!!

avatar van jarno1975
Wel een erg groot B-film gehalte als je het mij vraagt.

Must see

avatar van dutchtuga
Geweldige poster ook zeg.

avatar van jeroentjuhhhhh
Niet van deze tijd, geweldig

avatar van Vascago
Dit lijkt me echt een heerlijke film. Prachtige poster ook idd.

Ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van.

avatar van jipt
Moet je ook vooral niet doen

avatar van Prudh
Wel een beetje jammer dat de spin uit Wild Wild West hier ook in zit.

avatar van jarno1975
Trailer met jaren '70 special effects

avatar van jipt
Best leuke trailer, mooie fotografie en een hoog videogame camp gehalte. Vind het wel leuk, zal wel een eerste film kunnen zijn van een soort neo-70's sci-fi opkomst.

avatar van jeroentjuhhhhh
Enthousiast aan begonnen...bedrogen uitgekomen. Complete mislukking en dit concept enorm onwaardig. Belachelijk om de volledige speelduur ergens naartoe te werken, om vervolgens de (verwachte) ontknoping te beloven in een ''vervolg''. Yeah right! De complete onkunde van deze full feature film verklapt genoeg, dit idee is te hoog gegrepen..

Dit hilarische plot deed mij de film doen kijken. Inderdaad zwaar bedrogen thuisgekomen. van de al korte speelduur wordt een uur verspild met een zoektocht die vooral bestaat uit zinloze conversaties. Gebeurt er eindelijk iets (compleet met foute special effects, idiote plotontwikkeling en bizarre verkrachting) dan is de film al ten einde. Helaas!

avatar van barcam
Tegenvaller. Begon allemaal uitstekend met de intro met knappe animaties maar de film zelf trok op niets. Denk dat het budget gewoon veel te laag was. De inspiratie was ver te zoeken, zeker op het einde. Beste Nazi camp cult film tot nu toe: Nazis At The Center Of The Earth van The Asylum.

avatar van jacdewit
b-film.nl
b-film.nl

The 25th Reich

Ozploitations nieuwe loot

Laten we eens met het affiche beginnen. Die ziet er bijzonder goed uit. In het midden richt een soldaat zijn mitrailleur op de kijker. Links en rechts van hem ook soldaten in een aanvallende houding. Achter hen een grote vuurbal die we kennen van zovele affiches. Helemaal op de voorgrond lezen we in ‘Duitse-metalen’ letters – ook bekend van vele met name obscure titels – de naam van de film.

De echte aandachttrekker bevindt zich achterin het beeld: een ruimtemonsterachtig wezen die de militairen bedreigt of helpt..? Super. Zo’n affiche werkt echter wel hoge verwachtingen. Die verwachtingen worden verder vergroot na het zien van de optiteling van de film. Een geestige animatie met een knipoog – en dat is dan wel vreemd – naar James Bond. Die deed toch niet mee met de tweede wereldoorlog?

Na de titels volgt er een lang verhaal over het hoe en waarom we een groep soldaten in een bos zien. Dat is een bekende aanpak bij b-producties. Een verhaal door een voice over laten oplezen en niet verbeelden bespaart geld. Het is ook een hint over de beperkte creativiteit van de makers. Die beperkte creativiteit wordt bevestigd door het beeld van die soldaten in een bos. De gehuurde kostuums zijn in orde en ook de Jeep geloven we. Het haarscherpe fel belichte camerawerk (‘megarama’ zoals we bij de titels lazen) werkt weinig overtuigend om een beeld van zo’n zestig jaar geleden neer te zetten.

De makers willen wellicht Kelly’s Heroes in herinnering brengen, bij hun acteursensemble zit geen Clint Eastwood of Telly Savalas. Men doet wel hun best daarop te lijken. Er wordt gekauwd op sigaren, gerocheld met stemmen en er worden norse blikken uitgewisseld. Ook is er humor: “God's absent without leave, sergeant, or don't you watch the newsreels?”. Best leuk. Tevens wordt er veel gepraat, maar niet alle dialogen zijn dijenkletsers. Na 40 minuten is er nog geen vuurbal te zien en al helemaal geen ruimtemonsterachtig wezen. Wel een prima scene waarin de helden worden belaagd door super-muggen.

Het is natuurlijk de bedoeling dat we het allemaal niet serieus nemen. Dit is een b-film uit Australië en een nieuwe loot aan de stam van de Australische exploitation-variant: ozploitation. Regisseur Stefan Armis was ook de cameraman de documentaire Oz-encounters: UFO’s in Australia.

JdW

avatar van starsky87
Vrij slechte film en dan druk ik het nog zacht uit, lekker overslaan deze film.

Het is het gewoon allemaal niet

Saai en goedkoop gebrachte film. Barslechte special effects. Film om snel te vergeten.

avatar van Phantasm
Tegenvaller, ik ben er klaar mee.