96 Minutes (2011)

Drama / Thriller

geregisseerd door Aimee Lagos
met Brittany Snow, Christian Serratos en Evan Ross

Geïnspireerd op ware gebeurtenissen vertelt de film het verhaal van vier jonge levens die samenkomen in één schokkende gebeurtenis. We volgen vier verschillende kinderen en de schijnbaar onschuldige beslissingen die ze nemen, die hun leven voor altijd veranderen. Zonder enige begeleiding van een volwassene zijn ze aan hun lot overgelaten. Ze proberen niet alleen te overleven maar ook de complexe realiteit van de wereld om ze heen te doorstaan.

avatar van oemoemenoe
het is niks , verloren tijd en moeite.

avatar van ikkegoemikke
Een realistische kijk op het soms uitzichtloze leven in de US voor sommigen. Typisch dan weer dat dit het verhaal is van een jongen uit de achterbuurt die het dan WEL anders wil doen, maar door omstandigheden toch weer het verkeerde pad wordt opgedreven.

Het camerawerk stoorde me niet. Tegenwoordig is het standaard dat beelden een zenuwtrekje hebben. Het lijkt wel alsof de cameraman gedurig aan met een kater staat te werken. Daar heb ik me meermaals over geërgerd en uiteindelijk mij erbij neergelegd.

Het acteerwerk vind ik doorgaans niet slecht tot zelfs uitstekend. De verschillende verhaallijnen met de flash-backs die er doorheen zijn verweven, maken het wel soms moeilijk om te volgen, maar uiteindelijk vallen de puzzels bij elkaar.

Niet slecht, maar ook niet top.

avatar van Moviestar1979
Gebaseerd op een waargebeurd verhaalt vertelt 96 Minutes wat er gebeurt met 4 jongeren.
Hun levens worden toegelicht, en komen vervolgens bij elkaar in een dramatische ontknoping.
Het gaat grotendeels om de personages Carley, Lena, Dre en Kevin.
De rol van Carley zou overigens eerst door Sarah Polley worden vertolkt.

Persoonlijk vond ik het verhaal te standaard, en heb ik het in genoeg andere films voorbij zien komen.
Op een bepaald moment moet er gewoon een grens worden getrokken op deze manier van filmen.
Misschien leuk om eens een keertje te bekijken, maar geen film die je vaker moet zien.

2,5 *

avatar van Shinobi
"I never should have gotten out of bed this morning."

Een film 96 Minutes noemen, terwijl het eigenlijk 93 minuten duurt zorgt natuurlijk voor enige verwarring. Om het even op te helderen: tegen het einde wordt er gerefereerd aan de 96 minuten dat de hele carjacking situatie heeft geduurd.

Enfin, ik vond de film maar zozo. Aan de ene kant wordt er een aardig beeld geschetst over de uitzichtloze situatie van twee van de jongeren en aan de andere kant van de twee wat meer gefortuneerde jongeren, met wederom het racisme wat aan bod komt. Deze worden m.u.v. Kevin prima neergezet, met name Brittany Snow vertolkt haar personage goed.

96 Minutes kabbelt aardig voort door te switchen van de huidige situatie naar flashbacks voorafgaand aan de carjacking. Helaas miste ik een beetje de karakterontwikkeling hierin, naast het feit dat één van de verhaallijnen er volledig van losstaat en je als kijker enigszins op een verkeerd been zet.

Daarnaast vliegt de film ietwat uit de bocht door de domme acties van Kevin. Ik weet dat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, maar de acties van hem werd zo overdreven gebracht; al kan dat misschien ook te maken hebben met het spel van Trautmann. Toch wel een kleine domper.

Al met al best interessant om eens gezien te hebben, maar over het geheel gezien schiet het op enkele punten tekort.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Phantasm