Harlan County War (2000)

geregisseerd door Tony Bill
met Holly Hunter, Stellan Skarsgård en Ted Levine

In de Amerikaanse mijnen wordt onder erbarmelijke omstandigheden gezwoegd voor een minimaal loon. Na weer een dodelijk ongeluk is de maat vol. Met behulp van de vakbond wordt een staking op touw gezet die de geschiedenis in zal gaan als de "Harlan county war". Eenvoudige hardwerkende mijnwerkers nemen het op tegen oppermachtige mijnindustriëlen die op hun beurt af willen rekenen met deze "hillbillies". Alles wordt op het spel gezet; gezin, inkomen en zelfs hun leven. Het lijkt een onmogelijke opgave. Dan werpen de vrouwen van de mijnwerkers zich onder leiding van Ruby Kincaid (Holly Hunter) in de strijd...

Boeiende,ontroerende film.
Mooie rol van Hunter als rots in de branding tegen de corrupte en autoritaire bazen van de mijnen.
Haar onverzettelijkheid boeit.

Goede film, met een zeer goede Holly Hunter.
Je zou het bijna niet geloven dat dit verhaal is gebaseerd op ware feiten, en vooral dan dat dit nog mogelijk was in de begin jaren '70, dit is eerder iets van voor W.O. I.
Het verhaal heeft me zeer kunnen boeien, al was het hier en daar toch een beetje verwarrend.
Minpuntje aan de DVD, het setup menu werkt niet.

avatar van Carl
Prachtige film, gebaseerd op historische feiten. Schitterend spel van Holly Hunter. Die vrouw kan werkelijk elk karakter 100% natuurlijk neerzetten.
Overigens mag de regie er ook wel zijn.
Mooie sfeervolle film, prachtige plaatjes. Ik heb werkelijk geen minpuntjes kunnen ontdekken.

avatar van nachtschade
Boeiend, met prima Hunter. Voor de rest, een film zoals vele anderen. Vermakelijk, maar morgen ben ik hem vergeten......

Aardige film, maar het vertellen van een verhaal gebaseerd op ware feiten luistert heel nauw. Mij overtuigde de film niet helemaal. Zo had ik bijvoorbeeld moeite met Hunter in deze rol. Ze deed het op zich niet slecht, maar haar teksten en accent leken me net iets te overdreven. Dan wordt een echt bedoelde film toch een stuk minder echt.

avatar van Gish
Kijk liever naar deze documentaire.
Het echte verhaal.

Harlan County, U.S.A. (1976)

avatar van John Lee Hooker
Ik had weinig tot geen verwachtingen van deze onbekende titel maar eigenlijk doet dit drama niet veel verkeerd. Hunter is zeer overtuigend. Het volgt weliswaar het bekende pad met het introduceren van belangen en het opsommen van conflicten maar dat is ook logisch. De mijnwerkers zijn niet tevreden met hun werkomstandigheden en dus komen ze op voor hun rechten. Niet zonder slag of stoot (of zelfs een schot). Verder zit het prima in elkaar maar het bleef allemaal net iets te kleinschalig en beperkt om echt indruk te kunnen maken.

Tarkus schreef:
Goede film, met een zeer goede Holly Hunter.
Minpuntje aan de DVD, het setup menu werkt niet.

Opnieuw bekeken, en hoef niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaar.
Oud beeldformaat en het menu werkt nog steeds niet