Notte d'Estate con Profilo Greco, Occhi a Mandorla e Odore di Basilico (1986)

Alternatieve titel: Summer Night, with Greek Profile, Almond Eyes and Scent of Basil

Italië

geregisseerd door Lina Wertmüller
met Mariangela Melato, Michele Placido en Roberto Herlitzka

Een weergave van de strijd der klassen. Fulvia is een rijke industrieel uit Milaan die er doodziek van wordt dat haar 'klasse' telkens vervolgd moet worden door proleten. Als wraak ontvoert ze de Siciliaanse bandietenleider Beppe en dwingt ze zijn bende tot het betalen van 100.000 dollar. In de tussentijd onderwerpt ze de knappe Beppe aan sadistische en erotische kwellingen.

Nog geen stemmen voor een Wertmuller met Melato en Placido ?
Misschien omdat Wertmüller buffs weten dat ze zichzelf hier copieert, meer bepaald travolte di un destino...etc. Wederom dus Melato als bourgeoise die zit opgescheept met een plebejer, ditmaal geen Giannini maar Placido de Sardische bandiet die wordt gegijzeld door Melato die losgeld eist, het gebruikelijke omkering van rolpatronen procédé dus.
Met die erotische vernederingsspelletjes valt het helaas allemaal reuze mee, we hoeven weinig meelij met Placido te hebben die een donkere designerbril draagt en Melato slechts herkent aan tast en geur, vandaar de titel en de weinig verrassende twist op het eind.
Triest dat W. niets beters wist dan in 86 nog zo'n verhaaltje over klassen en seksenstrijd op te dissen dat in 76 thuishoort, geen wonder dat ze- behalve bij ene Rogier Doornheuvel- nergens nog een belletje deed rinkelen hier, tot de pundits haar weer opgroeven.
Wel prettig om te kijken was de landschapsfotografie van de Sardische kust door Camillo Bazzoni, de community zal verrukt zijn over de bijdrage die Valentino verzorgde voor de outfits van Melato.
p.s.: was dat een cameo van John Steiner, die Teutoon met die baard met wie Melato de liefde bedrijft op de klanken van Tristan Hij staat niet vermeld in de credits.