Red Planet Mars (1952)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Harry Horner
met Peter Graves, Andrea King en Herbert Berghof

Een Amerikaanse wetenschapper zoekt contact met de planeet Mars via radiogolven. Hij ontvangt het bericht dat Mars een paradijs is en dat de bewoners van de aarde gered kunnen worden als ze zich tot God keren. Er ontstaat een door paniek gedreven revolutie op de aarde, zelfs in de Sovjet-Unie. Er blijft echter twijfel bestaan omtrent de authenticiteit van de berichten van de verre planeet. Een ex-nazi beweert dat hij meer weet.

avatar van Poisonthewell
Betere productiewaarde dan de gemiddelde 50s sci fi film en een stuk beter geacteerd, maar de film neemt helaas een nare religieuze wending. Hoofdrol voor Captain Oveur uit Airplane!

avatar van Biosguru
Red Planet Mars is geen film in de gebruikelijke zin. Maar een propaganda boodschap uit de hoogtijdagen van de koude oorlog. Met een vrij fascistoide boodschap. Science = evil, nadenken over dingen die je snapt = evil. Communisme = evil / censuur = goed, geloven in god = goed, patriarch = goed. Angst als raadgever = goed. Alles slopen wat je snapt = goed.

De vrouw van de wetenschapper voelt gelijk in het begin al intuïtief aan dat je alles wat je niet snapt direct en volledig kapot moet maken. Maar goed de wetenschapper in ons verhaal is naïef en gelooft in vooruitgang en openheid. Little did he know. Na een paar vertaalde boodschappen, stort de economie van het vrije westen al compleet in. Dat krijg je van al die openheid! Gelukkig grijpt god zelf in en komt alles toch nog goed. En ze leefde nog lang onwetend en bang voort, verenigd onder 1 god.

Als film stelt het niets voor, maar het hele idee dat dit ooit in de US de bioscoop gehaald heeft is wel erg schrikwekkend. 1984 achtig. Ik heb zelden zon straffe propaganda film gezien uit de US.

avatar van Wataru
Gezien je recensie verbaast je hoge score van 4,5 voor deze film mij, Biosguru.

avatar van Biosguru
Ik zie het als de Reefer Madness van de anti communistische propaganda. Of een Plan 9 from outer space. Zeer zuivere onzin.