ad
  • 8.089.324 stemmen

El Bulli: Cooking in Progress (2010)

Documentaire | 108 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Gereon Wetzel

Met onder meer: Ferran Adrià en Oriol Castro

Releasedatum: 15 september 2011

Over El Bulli: Cooking in Progress

Koken is kunst geworden bij het wereldberoemde Spaanse sterrenrestaurant El Bulli. Slechts zes maanden per jaar zijn de deuren geopend, de rest van de tijd wordt er door een select team van experts hard gewerkt aan een nieuw avant-gardistisch 30-gangenmenu. Vanaf de zijlijn kijken we mee hoe er wordt geëxperimenteerd met structuur, met geluid, met kleur en uiteindelijk ook met smaak. Koken met vloeibare stikstof, waar het restaurant vooral om bekend staat, blijkt slechts een van de vele onconventionele bereidingsmethoden. Eigenaar Ferran Adrià proeft mee met alles wat in het smaaklaboratorium wordt ontworpen.

image

avatar van schip010

schip010

Deze film geeft een prachtig sfeerbeeld en inkijkje in deze wereld van moleculair koken. Is eigenlijk niet mijn ding. Maar de toewijding is prachtig om te zien. De chefkok is uiterst kritisch en vooral behept met een ultiem smaakgevoel. Daarom was hij de nummer 1, onder de maitres.

De film duurde zeker een half uur te lang. Dat wel, maar de moeite wel waard..

avatar van mjk87

mjk87

Vooral eenmaal in het restaurant een fijne wegkijkdocumentaire zo op de late avond. Zoiets dat maar mag doorgaan en doorgaan. Heerlijk om te zien hoe men in de keuken (en het lab) werkte. Zowel het ontwerpen van gerechten, als met de drukte tijdens het seizoen. Technisch niets bijzonders in de docu, dit ging er echt puur om te tonen hoe men daar in zo een topkeuken werkt.

Inderdaad leuk om te zien, met name pakweg het laatste half uur waar Ferran zelf de gerechten keurt en de finale aanpassingen worden gedaan.

Echt trek kreeg ik echter verrassend genoeg niet van de docu. En ik loop al te watertanden van 5 minuten 24 cooking channel.

Dat hele moleculaire gedoe en de keuken als laboratorium is vooral gaaf te zien als kunst. Wat dat betreft is het geniaal, maar ik kan niet echt zeggen dat het mijn type etentje is.

Heb niet zoveel met die miniscule, vergezochte smaakbommetjes, hoe knap ook.

avatar van david bohm

david bohm

Interessant kijkje in de keuken die jarenlang als de beste ter wereld beschouwd werd. Hoewel, van koken en keuken is met name het eerste halfuur van de documentaire nauwelijks sprake; er wordt op wetenschappelijke wijze gewerkt in een laboratorium.

De heer Adrià lijkt me geen mensen mens, hij is volkomen geobsedeerd door het interessante vak dat hij beoefend.

Een gast bij El Bulli wordt een hapje of 35 voorgeschoteld, stuk voor stuk een lust voor het oog maar niet altijd even eetlust opwekkend. Denk aan een drietal variaties met als thema de pijnboom. En was het thema tijdens het jaar van opnemen 'water'.

Mooie website trouwens.

El Bulli dishes

avatar van Chr.s

Chr.s

Trek kreeg ik er inderdaad niet van, wél leuk om eens een kijkje achter de schermen te nemen.