Sykt Lykkelig (2010)

Noorwegen
Komedie / Drama

geregisseerd door Anne Sewitsky
met Agnes Kittelsen, Joachim Rafaelsen en Maibritt Saerens

Voor Kaja is familie het allerbelangrijkste dat er is. Ze is een eeuwige optimiste ondanks het feit dat ze samenwoont met een man die liever gaat jagen met de jongens en die weigert met haar naar bed te gaan. Zo is het leven. Maar wanneer "het perfecte koppel" naast hen intrekt, krijgt Kaja het moeilijk om haar emoties te bedwingen. Niet alleen zingen deze succesvolle, mooie, opwindende buren in een koor, ze hebben ook een kind uit Ethiopië geadopteerd! De nieuwe buren openen een nieuwe wereld voor Kaja, en dit heeft gevolgen voor iedereen. En met Kerstmis voor de deur wordt het duidelijk dat niets meer zal zijn zoals het eens was.

avatar van Prudh
Verdorie, waarom moet ik bij het kijken van de trailer steeds zo glimlachen?

avatar van voskat78
Opzich prima filmpje om je zondag mee te vullen maar verder niet veel bijzonders

avatar van herman78
Geen hoogdravende film, ik heb me er toch enorm goed mee geamuseerd. Bizar hoe de relationele verhoudingen op een gegeven moment lagen. Wat ik verder ook wel grappig vond waren de speelmomenten tussen de beide kinderen: het blonde jongetje speelt steeds slaafje met het uit Ethiopië geadopteerde zoontje, wat af en toe behoorlijk politiek incorrect was, maar toch ook wel weer grappig. Je merkte dat het publiek bij die scenes een beetje twijfelde (enerzijds lachen, maar anderszijds toch ook een beetje ongemakkelijk), maar in het tweede shot zag je dan het adoptie-kindje gelukkig vrolijk meedoen.

Heb me verder ook bijzonder vermaakt met de hilarische intermezzo's van de vier koorzangers in de sneeuw.

avatar van Aapje81
Ik ben erg benieuwd naar deze film. Waar kun je hem kopen?

Aardig relatie drama en alles behalve komedie , de intermezzo's van de vier koorzangers vond ik vreselijk en toch vond ik dit een meer dan geslaagde film. Met de vrouw Katja had ik erg te doen en zo zullen er nog veel meer vrouwen zijn die in haar situatie zitten.

Dat de man homofiel is

avatar van Aapje81
Schitterende film met een vertederende Agnes Kittelsen. Het eerste half uur van de film waarin de personages worden neergezet is erg sterk. De gitzwarte humor en scherpe contrasten doen de rest. Er wordt veel gedaan met mimiek en timing en dat maakt de film heel speciaal. Een aantal keren heb ik enorm hard gelachen om een aantal situaties waarin op subtiele wijze hele pijnlijke dingen gebeuren.

In ieder geval was dit voor mij de verassing van het jaar en Agnes Kittelsen is zeker een actrice om in de gaten te houden. Overigens moet gezegd dat de hele cast realistisch en overtuigend speelde. Het scenario verveelde geen moment en de sfeer zat er goed. Dit is een typisch voorbeeld van een goede Scandinavisch film. De termen komedie en drama dekken hier zeker de lading.

Zeer goed.

Goeie film waarin een optimistische vrouw inziet dat haar huwelijk niet veel voorstelt als ze een ander koppel als buren krijgt. Een tragikomisch verhaal met genoeg (verrassende) wendingen om het boeiend te houden. Ook worden de personages geloofwaardig neergezet. Uitstekend acteerwerk waarbij vooral Agnes Kittelsen opvalt en waarbij achter haar constante glimlach een onzekerheid schuilt.

avatar van Leo1954
Aardige drama, zeker luchtig. Maar wel aangenaam. Wat is die Maibritt Saerens een stuk zeg

Ik heb sterk het gevoel dat deze film eigenlijk nog veel mooier en indringender had moeten zijn. Alle elementen waren er wel. Een boeiend verhaal met twee buurparen. Leuke zij-verhaaltjes (koor en negerslaafje). De vormgeving met de vier zingende mannen. Er werd ook best prima geacteerd door prima gecaste acteurs. Maar toch kwam het verhaal niet echt goed van de grond. De chemie ontbrak helaas. Erg jammer.

avatar van olimar777
Leuke vlotte film, met een paar verassingen.

Luchtig verteld drama over twee koppels met de nodige relatieproblemen. Agnes Kittelsen vertolkt een uitstekende hoofdrol. Haar nagenoeg onafgebroken aanwezige brede glimlach deed me een beetje denken aan de recente rol van Sally Hawkins in Happy Go Lucky, maar in tegenstelling tot die film is dat aanstekelijke gedrag hier allesbehalve irritant.
De functie van de muzikale intermezzo's in het verhaal is mij niet duidelijk geworden. Volgens mij hebben die geen toegevoegde waarde. En dat geldt ook voor de twee kinderen. Hun ergerlijke gedrag staat feitelijk haaks op het hoofdthema en dat doet de film als geheel geen goed.
Geen hoogvlieger, maar een alleraardigste, onderhoudende kleine film met een paar verrassende wendingen en met af en toe een lach en een traan.

Een lichte en tegelijk schrille komedie, al krijg je meer een drama voorgeschoteld, zij het lichtvoetig van toon en met ironische humor. Het verhaal gaat over de vriendschap tussen twee verschillende echtparen, over leegte en hulpeloosheid en over de vuile was binnen beide relaties. Voor mij was het moeilijk om de betekenis te doorgronden van het subplot (bizarre dominantie en onderdrukkings-spelletjes) tussen de beide kinderen. Gelukkig behoedt de regisseuse ons voor vals sentiment en enkele onevenwichtigheden zijn haar vergeven. Wel sloegen de geforceerd overkomende muzikale intermezzo's helemaal nergens op. Soms deed de film me aan 'Festen' uit 1998 denken.

avatar van david bohm
Realistisch aandoend relatiedrama met goed acteerwerk van de cast. De film kent nogal wat bedscènes, ook wat humor en de hoofdrolspeelster is een innemende vrouw. Maar echt ondersteboven ben ik er niet van.
Aardig.

Absoluut meer komedie dan drama, daarvoor zijn de clichématige relatie-toestanden al te simpel voorgesteld zonder veel bekommernis of menselijke diepgang. Af en toe leek het me zelfs een beetje satire op dergelijke toestanden.
Anderzijds best prettige muzikale intermezzo's en die Agnes Kittelsen leek me wel een veelzijdige actrice.

avatar van ILDIB
De Noorse Georgina verbaan is gevonden mensen. Het slavendeel is hilarisch. Voor de rest is Scandinavische onderkoelde humor gewoon geweldig.

avatar van dvdcrusher
Flauwe en banale komedie over overspel. Bovendien was de acapellagroep die om het kwartier terugkwam in de film totaal overbodig en op de duur bloedenerverend,
Een film om snel te vergeten. 2,5 sterren.

avatar van 93.9
Prima Noors drama.
Van die vreemde dialogen, recht in het gezicht ala Festen. Net als MM lid Gauke moest ik daar ook aan denken.
Heerlijk film,
je zit te kijken en heb het gevoel dat de raarste dingen kunnen gebeuren. Je weet dit zijn films die zonder te veel concessies te doen gemaakt zijn.
Daar hou ik van.