Oviri (1986)

Alternatieve titels: Gauguin, le Loup dans le Soleil | The Wolf at the Door

Denemarken / Frankrijk

geregisseerd door Henning Carlsen
met Donald Sutherland, Max von Sydow en Jean Yanne

In 1893 keert Gaugin terug uit Tahiti om een tentoonstelling in Parijs te houden. Helaas boekt hij daarbij geen succes. Ook in zijn privé-leven heeft hij geen geluk. Hij woont niet meer bij zijn vrouw en kinderen, en zijn geliefde laat hem in de steek. Hij besluit zich met zijn nieuwe minnares en een aantal vrienden terug te trekken op het Bretonse platteland. Gedesillusioneerd keert hij echter weer terug naar de stad. Daar staat hem niets dan armoede te wachten, en hij ziet zich gedwongen de kunstwerken van zijn geliefde vriend Vincent van Gogh te verkopen om terug te kunnen keren naar Tahiti.

avatar van Brix
Zeker geen slechte film.
Maar ik mis toch passie en gedrevenheid in Sutherland's vertolking van Gauguin.
Uiterlijke gelijkenis met de echte Gauguin is er wel.

Maar ondanks de sfeervolle settings kon de film kon mij maar matig boeien.

Deze was onder de titel 'Wolf at the Door' te zien op MGM TV.

Film brengt een korte periode uit het leven van kunstschilder Paul Gauguin, niet bepaald de meest geciteerde periode, noch een erg productieve, maar voldoende om toch heel wat te vernemen over deze bijzondere man met een even bijzonder oeuvre en levensstijl. In dat opzicht is de karaktertekening en de acteerprestatie van Donald Sutherland (wat zou de Franse acteur Jean Rochefort hier ook best in die rol gepast hebben) zeker meevallers, evenals de decors, costumering en de ganse opbouw van het intrige, eigenlijk.
Aldus, een best genietbare film, naar mijn gevoelen, wat ondergewaardeerd