Makkers Staakt Uw Wild Geraas (1960)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Fons Rademakers
met Ellen Vogel, Jan Teulings en Yoka Berretty

Humor en tragiek treft drie families in Amsterdam die druk in de weer zijn met de voorbereidingen voor het heerlijk avondje. Niet voor iedereen is dat avondje zo heerlijk en niet ieder pakje op pakjesavond opent zich met onvolprezen vreugde. Het ene huwelijk hangt immers aan elkaar van wederzijds onbegrip, het andere kampt met hun nozem van een zoon en in het derde gezin zoekt manlief zijn Sinterklaassuprises het liefst in de vorm van een slippertje buiten de deur. De donkere tijd van gezapige feestdagen maakt de harten wellicht voor korte tijd week maar na het vertrek van de Goedheiligman is de gouden gloed van verzoening weer voor een jaar voorbij en is iedereen weer op elkaar aangewezen. Makkers Staakt Uw Wild Geraas werd in 1961 op het filmfestival in Berlijn bekroond met een Zilveren Beer.

FisherKing
De enige film die ik ken die met Sinterklaas te maken heeft. Was onder de indruk van het tijdsbeeld van de late jaren 50.. Een van de films die ik graag nog wil herzien. Uit mijn geheugen een 3 of zo.

Nooit van gehoord maar lijkt me leuk. Belachelijk dat ze deze film nooit 's op t.v uitzenden rond deze tijd.
Ik zou er wel naar kijken

FisherKing
Heeft ook te maken met rechten en zo denk ik.
Ik las laatst dat de erven van Heineken eindelijk als 'Twee druppels water' (naar de roman van Hermans ; de donkere kamer van Damocles) gaan vrijgeven (iig voor NRC film voorvertoning)
Ben heel benieuwd !

In die tijd had je nog rijke industriëlen als Heineken die een paar ton neerlegden voor een Nederlandse film (en dat geld meestal kwijt waren). Deze keer was ene Anton Veder (van de Holland-Amerika Lijn) het haasje.

Het scenario van Jan Blokker deed een serieuze poging om iets te vertellen over de generatiekloof, en had een wat droevig einde. Niet commercieel dus : diverse teleurgestelde Sinterklazen komen elkaar op straat tegen. Het motregent. Op het achterbalkon van een tram passeert een andere Sint...

Hoeveel Nederlandse films kwamen er uit in 1960 ? Antwoord : twee. Of drie, als je een heruitbreng meetelt. Alledrie brachten ze geen cent op.
Dat is in elk geval veranderd !

avatar van streeter
Deze film komt in Maart op DVD uit.

FisherKing schreef:

De enige film die ik ken die met Sinterklaas te maken heeft

Er is nog een Belgische ook, een 50 minuten-tragikomedie van Willy Vanduren uit 1980. Met Gaston Berghmans en Leo Martin. De titel is De Boot Naar Spanje...

Makkers Staakt Uw Wild Geraas is Rademakers commentaar op het Nederland van toen; de late jaren '50.
De tijd waarin de idee van het gezin als hoeksteen van de samenleving langzaamaan scheurtjes begon te vertonen.
Rademakers toont een 'moderne' samenleving; met overspel, recalcitrante jeugd, een getrouwde rokkenjager en een werkende, gescheiden moeder.

De kinderen zijn hier de dupe van het falen van hun ouders. De kleine, aandoenlijke Eduard lijkt daar nog het meeste slachtoffer van te worden.
Het beste voorbeeld is wellicht de scene waarin zijn moeder (Ellen Vogel), eigenaar van een fotostudio, een jongetje nodig heeft voor een fotosessie met sinterklaas in een luchtballon, omdat het kind dat aanvankelijk zou poseren te oud wordt bevonden. Haar jonge zoontje Eduard wordt stante pede van school gehaald en voor Sinterklaas neergeplant, ten einde de fotosessie koste wat het kost te doen slagen. De arme jongen weet geen raad met deze plotse situatie en barst in huilen uit wanneer hij maar niet wil lachen voor de foto. Een hilarische scene.
Een grappige scene is ook als een vrouw een plaat wil kopen voor haar zoon. Allerlei winkels gaat ze in waar ze op een belachelijke manier steeds opnieuw de melodie neuriet, van de song die ze op plaat wil kopen. En aanvankelijk is er niemand die de melodie herkent, dus keer op keer zie je haar met een dommig hoofd rare geluiden maken.

De beste rollen zijn die van Ellen Vogel en Jan Teulings. Beiden tonen speelplezier en vakmanschap. Het jongetje dat Eduard speelt verdient een speciale vermelding (ik kan even niet achter zijn naam komen). Een maf jochie.

Grootste bottleneck voor de kijkers van nu is, dat de film destijds een statement was, maar voor de kijker van nu niet meer. De thematiek is niet meer origineel en de humor doet wat flauwtjes aan. Wat overblijft is een film die heel mooi de grillen en grollen van de late jaren '50 laat zien. Een prachtig museumstuk.

Over de dvd: wederom goede beeld- en geluidskwaliteit. Met filmografie per hoofdrolspeler, set foto's en enkele posters. De bioscooptrailer staat er ook op. Het is een leuke trailer met dito commentaarstem.

avatar van speedy23
Dit doet mij blozen... Proficiat!!!

Ik doe net een prachtige ontdekking:
het zoontje waarvan ik sprak, Eduard, is niemand minder dan de zoon van Simon Carmiggelt!!

Sterker nog, al Carmiggelts kinderen lijken te hebben meegedaan:
'Tevens zijn rollen weggelegd voor Simon Carmiggelt en de kinderen Rolf, Michel, Barbara en Eduard Carmiggelt.'
bron

avatar van speedy23
Mag deze film niet meer gedraaid worden misschien, omdat in Uw bron staat: onlangs gaf hij (Fons Rademakers) zijn toestemming zijn film te vertonen in het kader van IJsselstein Nicolaasstad...

Nee denk het niet hoor. Geen kwestie zoals bij Als Twee Druppels Water.
Als je een oude film wilt vertonen, zul je daarvoor toestemming moeten vragen denk ik zo.

Leuk om eens gezien te hebben, maar geen hoogstaand filmpje. Te eentonig en theatraal. Wel een erg goeie rol van vooral Vogel... 3*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wat doe je op sinterklaasmiddag? Een toepasselijke film kijken!

Leuk als tijdsbeeld, maar komt daar verder nauwelijks los van. Wel zeer vaardig gefilmd met leuke Amsterdamse plaatjes.

robertus65
Vreselijk oubollige oerhollandse film over een aantal gezinnen en de voorbereidingen voor Sinterklaas.
De film is vooral keurig, braaf en gewoon. En dat is dus het probleem, de film oogt nu té k,b en g, en is daarom nu niet veel meer aan. Er gebeurt verdacht weinig en we zien vooral de gewone dingen des levens. Het meest opwindende is dat Sinterklaas rennend op een rijdende tram springt. De film geeft dus vooral een goed tijdsbeeld van Nederland rond 1960, toen Sinterklaas nog iets betekende. Verder zien we een heel jonge Manfred de Graaf (Zegs eens AAA).

Vreemdgaan op Sinterklaasavond. In deze film op zodanige wijze gespeeld en in beeld gebracht, dat het me ontroerde. De gezichtjes van de kindertjes die in spanning en samen met hun moeder op hun sint-kadootjes zaten te wachten, terwijl hun vader zonodig nog gauw een slippertje moest maken met een andere dame (Ina van Faassen). Schitterende film met mooie beelden van een Chevrolet Impala uit 1959 en een juweel van een Citroën DS uit 1960, voor de autoliefhebbers.

avatar van niethie
Aardige en sfeervolle tijdschets van Nederland van begin jaren zestig. Het verhaaltje wist niet altijd even goed te boeien en het was af en toe zelfs een beetje oudbollig allemaal maar de beelden zien er zeer fraai uit en maken een hoop goed.

3 sterren

avatar van Quentin
Alles is Liefde avant la lettre, helaas wat stijf gespeeld maar geeft een mooi tijdsbeeld. 3*

Wat geweldig dat deze bijna 50 jaar oude film op dvd verkrijgbaar is. Geweldig om de bekende acteurs uit die tijd aan het werk te zien. En leuk de jongeren in verzet tegen de truttige braafheid. Een mooi tijdsdocument.

neo (crew)
Het is wel mooi om te zien hoe verschillend al die films Rademakers zijn. Makkers Staakt Uw Wild geraas is een van zijn mindere films. De film schetst een met een mooi tijdsbeeld, maar is nogal gedateerd en mist een goed ritme om te blijven boeien. Wel een prachtig einde zeg.

Jurriaan Andriessen zou oorspronkelijk de score doen, maar was niet beschikbaar en dus werd Jan Blok gekozen. Diens jazzy muziek is uitermate aardig en wordt op spaarzame wijze gebruikt. Toch iets wat wel meer films van Rademakers kenmerkt; het spaarzame gebruik van muziek.

avatar van Drs. DAJA
Na het platteland te hebben besproken in Dorp aan de Rivier trekt Rademakers de grote stad in. En dit gaat hem met Makkers Staakt Uw Wild Geraas toch niet even goed af. Dit zit hem niet in het toch tamelijk boeiende scenario evenals in de vaak pitoreske sfeerbeelden. Het zit hem vooral in de acteurs die (zoals Rademakers weleens verweten is) als allemaal kleine Rademakertjes te werk gaan. Daardoor wordt de film nogal droog en wordt er onvoldoende de accenten gelegd op de belangrijke situaties. Neemt niet weg dat we enkele zeer facinerende beelden te zien krijgen en met momenten een leuke Sinterklaassfeer.

Vind Ank van der Moer wel op Henny Alma lijken. Haal ze telkens door mekaar.

Maar dit geheel terzijde.

Waar was Peter Faber in deze film? Zag 'm op wikipedia en imdb gecredit staan . Maar ik heb 'm niet herkend!

En Ina van Faassen, was dat die meid bij Guus Oster in de auto? Als Mieke Verstraete de oppas toevallig voorbij loopt? Suggestieve scène trouwens. Zéker voor 1960.

Mooie rol van Manfred de Graaf. Dokter Lansberg gelijk. Zeker als die zoon Henk Keizer (Maxim Hamel?) aanspoort zijn ouders te bellen.

Vond het een mooie film. Gaf een interessante inkijk in de samenleving van die tijd. Dat alleen al maakte deze film voor mij de moeite waard.

Goede film, mooi tijdsbeeld, prima geacteerd en mooie beelden

avatar van Jean Rene
Wel heel actueel nu.