Kalina Krasnaya (1973)

Alternatieve titel: The Red Snowball Tree

Sovjet-Unie

geregisseerd door Vasili Shukshin
met Vasili Shukshin, Lidiya Fedoseyeva-Shukshina en Ivan Ryzhov

Yegor Prokudin is een kind van de straat en is opgegroeid in jeugdbendes. De vele jaren die hij van zijn leven in de gevangenis heeft moeten doorbrengen hebben zijn plezier in het leven doen vergallen. In de gevangenis stuurt Lyuba, een plattelandsmeisje, hem brieven om hem op te monteren en langzamerhand krijgt hij weer zijn oude levenslust terug. Als hij wordt ontslagen gaat hij naar haar en probeert zich voor haar aan het plattelandsleven aan te passen. Zijn maten uit zijn oude, criminele leven willen hem echter niet met rust laten.