ad

Alternatieve titels: Full Throttle / 烈火戰車

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Tung-Shing Yee

Met onder meer: Andy Lau en Paul Chun

IMDb beoordeling: 6,6 (511)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Over Lie Huo Zhan Che

Joe is één van Hong Kong's top motorrijders en heeft een sterk en rebellerend karakter. Daardoor krijgt hij ruzie met zijn vader en vervreemdt van hem. Zijn grootste droom is meedoen in de motor Grand Prix, maar als hij bijna omkomt na een ernstig ongeluk krijgt ziet hij af van zijn droom. Als zijn beste vriend omkomt tijdens een race, besluit hij echter een comeback te maken. Daartoe moet hij echter wel in het reine komen met zijn verloofde en zijn vader.

imageimageimageimageimage

Onderhond

Fijn.

Schrik er een beetje van hoe onbekend deze film eigenlijk is. Niet zozeer hier, maar ook op sites als IMDb. Ik herinner me deze film toch als een redelijk grote productie. Namen als Derek Yee en Andy Lau zijn toch ook niet van de minste, dus had ik toch wat meer animo verwacht. Maar misschien is het omdat ik deze vroeger al eens gezien had, mij aangeraden door een motorfreak uiteraard.

Tegenwoordig zie je dit soort films niet meer in HK, maar ze zijn wel een tijdje populair geweest (denk ook aan de live action Initial D). De banen rond HK zijn ook erg geschikt voor dit soort films, volgens mij hebben ze er in het echte leven ook wel wat problemen mee gehad. Wat deze film nog net iets aparter maakt is dat hij uit '95 stamt, een jaar waar in de HK filmindustrie in vrije val was. Daar valt hier weinig van te merken.

Geniaal is het uiteraard niet. Het verhaaltje is basic, het verloop laat zich verder ook wel raden. Maar een jonge/ervaring Lau heeft voldoende charisma en Yee is gewoon een fijne regisseur. Het drama werkt, de races zien er goed uit en ondanks dat de film net wat te lang is, zakt het nergens in. Had een beetje last met m'n score, aangezien het tussen een 3 en 3.5* inhangt, maar omdat het al erg lang geleden is dat ik nog eens een filmpje als dit gezien had, ben ik allicht iets milder.