Daai Zek Lou (2003)

Hongkong / China
Actie / Drama

geregisseerd door Johnnie To en Ka-Fai Wai
met Andy Lau, Cecilia Cheung en Siu-Fai Cheung

Biggie heeft buiten een bodybuilderachtig lichaam de gave om het verleden van andere personen te zien. Hij raakt bevriend met de jonge agente Yee en gebruikt zijn talent om criminelen op te sporen. Op een gegeven moment ziet Biggie dat Yee binnen korte tijd zal overlijden. Yee, die wat voor Biggie is gaan voelen, gaat tot het uiterste om nog voor haar dood de moordenaar van Biggie's beste vriend te traceren. Biggie, die hier zeer geroerd door is, gaat op zijn beurt tot het uiterste om het lot van Yee te veranderen.

avatar van Webby
Dinsdag 22 juni - 20:00 Running on Karma in het Filmmuseum (locatie Vondelpark) Amsterdam.

Vond em best wel geinig deze film. Maar had er op zich dan ook zeer weinig van verwacht.

Nogal aparte combinatie van humor, politiewerk en martial arts and superhero geweld deze film. Beetje van alles wat, en die combinatie maakt het gelukkig interessanter dan het gros van dit soort filmpjes.

Einde was terug wat flauwer, te dramatisch, maar het eerste uur kijkt zeer lekker weg. Weirde personages, grappige stukjes, freaky camerawerk out of nowhere ... de film zit er vol van. Jammer dus van de laatste 20 minuten, die zorgen dat ik toch blijf hangen op 3*. Maar aanradertje als je wat luchtigs en wat korts wil.

avatar van J.T.O
Een zeer aparte en geslaagde film, alleen jammer dat het einde een beetje verwarrend is uitgewerkt. Maar eenmaal begrepen, of althans mocht je dat denken, dan is het toch wel een redelijke complexe film met één en wat verborgen boodschappen wat je in de eerste instantie niet zou zeggen.

Andy Lau in zijn musculaire pakje is toch wel aardig grappig om te zien en zijn charmante acteerprestaties is helemaal hilarisch. Een nogal gespierde stripper, die vroeger een boeddhistische monnik was. Bovendien kan hij nog karma zien ook, hoe ze dit voor elkaar krijgen om zoiets absurds te verzinnen is al iets op zich, maar over-de-top kung fu flicks en hoorndolle humor doet het helemaal.

4.5 sterren!

De boodschap is best wel complex en interessant als ik het een beetje begrepen heb. Big heeft het vogeltje uit onbeheersbare woede vermoord, dat vermoorden heeft hem dus een slechte karma gegeven. Hij gaat bidden in hoop dat Boeddha hem zou vergeven, alleen hij stopte ermee. Hij vertrok naar Hong Kong om zich te vermaken, terwijl zijn alterego gefrustreerd en kwaad achterbleef door het verlies van Jade, dood van vogeltje en wraak op Sun Ko. Ondertussen komt Big, die naar Hong Kong is vertrokken, erachter dat Cecilia Cheung dood gaat wegens haar zondigen in vorige leven. Later vertrekt zij naar de bergen opzoek naar Big, alleen dan komt zijn alterego en hij vermoordt haar dan (dus niet Sun Ko). De dood van Cecilia is gedeeltelijk haar eigen fout, maar tevens ook de boete die Big moet betalen voor zijn zondigen. Uiteindelijk toen ze gestorven was, kon Big nog de schuld neerleggen bij Sun Ko. Immers als Sun Ko zijn jeugdvriendin niet had vermoord, was het vogeltje nooit gestorven en dus Cecilia misschien ook niet (ondanks dat ze zelf ernstige zonde heeft begaan). Na de dood van Cecilia besloot hij weer als monnik terug te keren en hij komt na 5 jaar Sun Ko tegen. Hij kon hem vermoorden, zoals het eerder weergeven wordt, maar door het gesprek met zijn alterego besluit hij dat toch maar niet te doen. Want immers, wraak loont niet, dat is één van de achterliggende boodschap van de film zowel de Boeddhistische geloof denk ik. Mooie film, iemand commentaar erop?