Mon Pire Cauchemar (2011)

Alternatieve titel: My Worst Nightmare

Frankrijk / België
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Anne Fontaine
met Isabelle Huppert, Benoît Poelvoorde en André Dussollier

Zij woont met haar zoon en echtgenoot in een mooi appartement tegenover het chique stadspark. Hij woont alleen met z’n zoon in een bestelwagen. Zij is directrice van een prestigieuze stichting voor hedendaagse kunst… Hij leeft van klusjes en bijdragen van de sociale zekerheid. Zij heeft 7 jaar gestudeerd aan de universiteit… Hij heeft bijna 7 jaar in de gevangenis gezeten. Zij kent de minister van Cultuur en Kunst persoonlijk. Hij kent de inhoud van elke alcoholische drank die hij zijn pad kruist. Zij houdt van intellectuele debatten… Hij houdt van vrijblijvende seks met rondborstige bedpartners. Zij zijn elkaars tegenpolen en kunnen elkaar niet luchten. Trouwens, ze zouden elkaar nooit ontmoet moeten hebben, maar hun kinderen zijn onafscheidelijk. Uiteindelijk zullen ze begrijpen waarom…

nicoot
Leutig vertier, niet erg diepzinnig verhaal, maar best amusant.

avatar van Filmkriebel
Niet om in een deuk van te liggen maar deze komedie behoudt wel een goede vaart. Het eerste half uur is het sterkst met de ontmoeting tussen een grofgebekte Poelvoorde en een intellectuele en kille Huppert uit de high society. Het duo Poelvoorde-Huppert is sterk genoeg om de hele film te kunnen dragen met hun gespeelde antipathie. Toch mist Mon Pire Cauchemar de energie uit een film als "Intouchables" en een betere uitwerking van enkele zijplotjes. De twee respectievelijke kinderen spelen een vrij belangrijke rol in de film maar maken totaal geen indruk. Ook het plot met de echtgenoot van Huppert slaat een richting in waaruit weinig grappigs gepuurd wordt. De film mist sterke funderingen maar Poelvoorde en Huppert zijn een leuk stel op het scherm.

avatar van Movie-Addicted
Leuke wegkijker! vermakelijk

avatar van blurp194
Nog op het randje van grappig.

Poelvoorde en Huppert zijn allebei geweldig. Dat dit zwakke beeldprentje nog iets in zich heeft is zonder enige twijfel alleen aan hun genialiteit te danken. Nergens anders aan. Alsof je Einstein je huiswerk laat maken, zoiets is het. En de twee genieen komen als stel nog haast geloofwaardig over ook. Dat is het bewijs toch wel.

Aardige film waarin een ijskoude directrice van een prestigieuze kunstgalerij en een klusjesman elkaar ontmoeten door hun kinderen. De ontwikkelingen zijn niet altijd even geloofwaardig en naar het einde toe wordt de film wel wat minder. Maar over de hele linie zeker wel vermakelijk met vooral op het begin veel grappige dialogen. Verder zijn Isabelle Huppert en Benoît Poelvoorde perfect gecast, en hun culturele en sociale botsing vormt dan ook de basis voor deze film.

Een film die mij na een uur ging vervelen. De grappen en grollen werden voorspelbaar evenals het verhaal.Matige klucht. Sterke rol van Huppert en Poelvoorde.

avatar van Onceuponanytime
Flauwe film ondanks fan van Poelvoorde. Weinig of geen inhoud en de grappen zijn voorspelbaar. Jammer, ik heb zelfs de film niet uitgekeken...

avatar van stefan dias
Deze film is volstrekt karikaturaal. Maar maakt niet de fout zichzelf heel au sérieux te nemen. Huppert doet dat schitterend door tot het einde het wat wereldvreemde, maar o zo aantrekkelijke ijskonijn te blijven. Poelvoorde is dan weer een soort Jim Carrey: you love him or… Ik hou er wel van. Ook op de momenten dat hij best wel sympathiek overkomt. Zelfs Dussollier blijft zich lachend maar met heel veel flair afvragen wat hij in deze film komt doen. Mon pire cauchemar? Ik heb er al ergere meegemaakt.

Wat jammer dat het denderende van het eerste halfuur, waarin het hemelsbreed verschil tussen beide hoofdrollen schitterend wordt uitgespeeld met scherpe, pittige, zeg maar brutale bewoordingen, niet wordt aangehouden en de film vervalt in een clichématig, ongeloofwaardig gedoe en er alleen op het einde wat echt gevoel insteekt.
Niettemin heb ik toch in dat eerste stuk erg genoten van het optreden van Benoît Poelvoorde. Een complete acteur, zou ik zeggen, rekening houdend met de uiteenlopende rollen ("Entre ses mains", "Le tout nouveau Testament"...) die ik van de man zag.

Gewoon een amusante film.