Persona Non Grata (2005)

Rusland / Polen / Italië

geregisseerd door Krzysztof Zanussi
met Zbigniew Zapasiewicz, Nikita Mikhalkov en Jerzy Stuhr

Wiktor is onlangs zijn vrouw Helena verloren. Op haar begrafenis verschijnt Wiktors oude vriend Oleg, een Russisch diplomaat die 20 jaar geleden in Polen gestationeerd was. Dit geeft Wiktor de gelegenheid oud zeer op te rakelen. Hij wil weten of Oleg en Helena destijds een relatie hadden en of Oleg een infiltrant was in de anti-communistische beweging. Hij krijgt geen antwoord, tot zij elkaar weer ontmoeten in Montevideo, Uruguay, waar Wiktor de Poolse ambassadeur is. Tevens raakt Wiktor verwikkeld in problemen met de nieuwe jonge consul Waldemar en diens bruid en zijn eigen drankmisbruik.