Beats Rhymes & Life: The Travels of A Tribe Called Quest (2011)

3,55

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Michael Rapaport
met Q-Tip, Phife Dawg en Ali Shaheed Muhammad

Documentaire over één van de meest belangrijke en invloedrijke rapformaties uit de geschiedenis: A Tribe Called Quest uit Queens, New York. Q-Tip, Phife Dawg en DJ Ali Shaheed Muhammed zetten een geheel eigen stijl neer die jazz en eclectische samples in de hiphop brachten. Samen met o.a. De La Soul, Black Sheep en de Jungle Brothers vormden ze de Native Tongues, die een meer positieve uitstraling in de hiphop ambieerden. Enkele van hun albums worden nu nog gezien als meesterwerken in het genre.

28 BERICHTEN6 MENINGEN
geplaatst: 6 december 2010, 19:15 uur [permalink]
Benieuwd!

geplaatst: 7 december 2010, 11:15 uur [permalink]
Mag je Q-Top en Phfe Dawg wel goed spellen kos 😉

geplaatst: 7 december 2010, 11:39 uur [permalink]
Lol! gecopy-paste. Zal t effe veranderen.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 3 juni 2011, 14:14 uur [permalink]

avatar van Chrisseh

geplaatst: 4 juni 2011, 22:41 uur [permalink]
Zeker interessant! Ben er zeer benieuwd naar.. met de muziek in de film moet het in ieder geval goed komen.

Weet nu ik zijn gezicht heb gezien ook eindelijk waar de naam Michael Rapaport van ken, hij speelt als acteur in de film Special.

groente12
geplaatst: 7 juni 2011, 10:59 uur [permalink]
Deze moet ik zien. Michael Rapaport lijkt mij geen phony gozer. Hij zit zelfs in een video clip van Jaylib dat zegt al genoeg over wat hij allemaal weet over hiphop. Ik ben erg benieuwd naar deze docu.

geplaatst: 19 juni 2011, 21:04 uur [permalink]
Deze is nog niet uit toch?

avatar van voomzap
geplaatst: 6 juli 2011, 22:10 uur [permalink]
Het begint allemaal veelbelovend. Maar helaas gaat het tweede deel van deze docu teveel over de onvermijdelijke ego's en conflictsituaties die vaak met succes samenhangen. Jammer, schijnt bij veel muziekdocu's erbij te moeten worden gehaald. Die oninteressante poepgooierij had wat mij betreft vervangen kunnen door ook andere artiesten in de schijnwerper te zetten - De La Soul, Queen Latifah, Monie Love, Black Sheep, Chi-Ali, Jungle Brothers --- Dan was het een aantrekkelijk tijdsdocument van een unieke stroming binnen de hiphop geworden... Dat is het nu allemaal net niet... Bereid je dus voor op de ergenissen...

geplaatst: 12 juli 2011, 21:53 uur [permalink]
Waar heb je deze docu gezien als ik vragen mag?

geplaatst: 30 oktober 2011, 17:13 uur [permalink]
Ik ben echt een hele grote fan van ATCQ en vond dit echt heel tof om te zien. Vooral het gedeelte van Phife was mooi. Q-Tip heb ik altijd een raar mannetje gevonden (wat min of meer wordt bevestigd in de docu), maar op muziek gebied is het gewoon een genie. Mooi om te zien dat ze ondanks alles op het einde toch gewoon weer bij elkaar zijn en de stage rockte. Hoop dat ze cool met elkaar blijven!

oh ja, even een lijstje:

1. Midnight Marauders

ghehe

geplaatst: 10 november 2011, 12:48 uur [permalink]
Draait dus op het IDFA voor de duidelijkheid 😄

geplaatst: 18 november 2011, 09:16 uur [permalink]
When's the last time you heard a funky diabetic? zal nooit meer hetzelfde klinken.

geplaatst: 18 november 2011, 14:33 uur [permalink]
kos schreef:

I don't know man, I don't know man, I don't know man, I don't know, I don't know

avatar van thomzi50
geplaatst: 19 november 2011, 11:51 uur [permalink]
voomzap schreef:
Helaas gaat het tweede deel van deze docu teveel over de onvermijdelijke ego's en conflictsituaties die vaak met succes samenhangen. Jammer, schijnt bij veel muziekdocu's erbij te moeten worden gehaald.

Maar het hele idee is toch juist dat ondanks de perfecte chemie, zelfs zulke jeugdvrienden niet eeuwig samen kunnen werken? Gisteren deze docu gezien op het IDFA, en vond juist die 'dramatische' ontwikkelingen mooi rauw weergegeven en het niet zomaar een ophemeling van de crew maken.

avatar van voomzap
geplaatst: 23 november 2011, 22:32 uur [permalink]
Hm... Vond dat eerlijk gezegd niet interessant. Kwestie van smaak ongetwijfeld. Had ook gewoon gehoopt dat de stroming die zij mede-vertegenwoordigden eens in beeld gebracht zou worden, Meer ook bijvoorbeeld over de Universal Zulu Nation - want van al dat ge-soap wordt al genoeg gemaakt.

geplaatst: 21 december 2011, 11:06 uur [permalink]
Als documentaire niet helemaal geslaagd, want ontbeert een duidelijke focus.

Dit wordt echter grotendeels gecompenseerd door nostalgische anekdotes, oude beelden en een paar mooie scènes. En harde beats 🙂
Alleen al die scène waarin Q-Tip uitlegt hoe hij die beat van Can I Kick It voor het eerst hoort, heerlijk 🙇 Ook leuk om mensen als Pharrell, Pete Rock en Large Professor over die dingen te horen.

Voor de echte fan dus in ieder geval de moeite waard.

avatar van Lefgozer
geplaatst: 16 januari 2012, 14:16 uur [permalink]
Erg hoge waardering hier. ATCQ is een van mijn favoriete rapgroups, maar deze documentaire vond ik niet zo sterk. Had graag meer info over het tot stand komen en/of achtergrondinformatie gehad over tracks/albums. Het ging te lang door over de ruzie tussen Q-Tip en Phife. Speelduur had ik ook graag minimaal een kwartier korter gezien, vond het nu een lange zit.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst: 1 februari 2012, 23:29 uur [permalink]
Triest tintje.

Ondanks de grote klasse van de inmiddels legendarische albums die 'A Tribe Called Quest' begin jaren '90 losliet op de hiphopcommunity en de muziekwereld in het algemeen (die destijds beiden wel wat vernieuwing konden gebruiken), blijkt deze glorieuze gloed niet geheel af te stralen van deze interessante documentaire. Dat ligt met name aan de hoofdrolspelers, oftewel de bandleden zelf.

Waar een ieder van hen compositorisch, samplederwijs en zeer zeker tekstueel gezien een standbeeld verdient, lijkt enige eer tijdens de normale onderlinge communicatie zonder muziekbedje nogal ver te zoeken. Zo begint deze documentaire over de invloedrijke band ladingdekkend, wanneer frontman Q-Tip aan de interviewer moet vragen wat zijn muziekmaatjes net hebben gezegd over de eventuele voortgang van de band.

Gelukkig blijft het moddergooien bespaard tot de tweede helft van de film, wanneer blijkt dat de filmmakers simpelweg niet langer om de 'beef' tussen Q-Tip en Phife Dawg heen kunnen. Het verhaal krijgt een nog triester tintje wanneer Phife Dawg bijna het loodje legt omdat hij een niertransplantatie moet ondergaan. Als vlak voor de operatie 'Q' niet verder dan een smsje met de woorden 'good luck!' komt, barst 'Dawg' bijna in tranen uit. Je zou denken van woede, maar de ruzie blijkt iets gecompliceerder.

Gelukkig overheerst tijdens dit intrigerende portret alsnog de muziek en de weg ernaartoe. De magistrale muziek, mag men wel zeggen. De supersonische bassen genererende tegenhanger van de gangstarap en al diens aanschurkers en voorlopers. Zoals een producer zelfs durft te zeggen dat 'The Quest' zich meer profileerde als de Sgt. Peppers of hiphop. Misschien iets teveel eer, maar absoluut in de goede richting.

Met dank aan Fimfreak voor het recensie-exemplaar.

Zeer goed.

avatar van booyo
geplaatst: 17 februari 2012, 17:28 uur [permalink]
Hele gave documentaire over een van mijn favoriete hip-hop formaties. Met name het eerste uur was erg sterk, waar de muziek centraal stond. Erna ging het meer over de onderlinge ruzies en problemen, wat me iets minder kon bekoren.

avatar van Lootsmabaas
geplaatst: 10 maart 2012, 15:47 uur [permalink]
Heerlijk gewoon dat er toch nog stil wordt gestaan bij goede hiphop.

geplaatst: 10 juni 2013, 23:37 uur [permalink]
Weet niet of het nu aan de screening lag die ik net zag in het New Art Space hier in A'dam, dacht dat het gewoon de opname was, maar nu ik er niemand over hoor twijfel ik eraan. De kwaliteit van het geluid was ver onbehoorlijk, het leek mono en klonk ontzettend mechanisch. Zonde voor een documentaire over een van de warmste hiphop geluiden op aarde natuurlijk. Was blij dat ik hem nog op een groot scherm kon zien, maar maakte niet veel uit. Beeldkwaliteit en opnames waren ook erg amateuristisch evenals de opbouw en structuur van verhaal.

Maar ach daar kwam ik ook niet voor natuurlijk, prachtige content, dat was te verwachten. Vond juist het begin wat saai, waarin je hoort hoe ze elkaar leren kennen en hoe rap opkwam in de buurt en waarom ze dus begonnen met rijmen. Ja, dat soort verhalen ken ik nu wel. Juist de "inside" verhalen over hun vriendschappen en hoe ze zichzelf en de ander als artiesten (of niet) beschouwden, waren verrijkend. Mooi man.

avatar van Lefgozer
geplaatst: 11 juni 2013, 14:30 uur [permalink]
@Chuck Taylor: Slecht geluid kan ik me niet herinneren inderdaad.

geplaatst: 11 juni 2013, 17:00 uur [permalink]
vorige week heeft Q-Tip een interview - van ruim 2 uur - gegeven op de Red Bull Academy in New York

A Tribe Called Quest komt uiteraard uitgebreid aan bod, zeker interesant om eens te bekijken. Hier de link: Lecture: Q-Tip (New York, 2013) on Vimeo

geplaatst: 12 juni 2013, 10:38 uur [permalink]
Dank voor de tip!

geplaatst: 6 april 2014, 13:17 uur [permalink]
Aardige documentaire over de hiphop groep A Tribe Called Quest. De documentaire is op z'n best op het begin als de hele hiphop-scene van eind jaren '80, begin jaren '90 voorbij komt. Het tweede gedeelte dat zich voornamelijk op de problemen richt tussen Q-Tip en Phife is wat minder boeiend. Regiedebuut van acteur Michael Rapaport die duidelijk een fan is.

avatar van John Lee Hooker
geplaatst: 8 december 2014, 03:40 uur [permalink]
Een van de best rapgroepen ooit; anders dan die rotzooi dat vandaag de dag uitkomt met markante figuren als Drake en Lil Wayne. De docu zelf vond ik het helaas wat tegenvallen. Er werd teveel gebrabbeld over zaken die ik niet heel erg belangrijk vond (stomme ruzies etc.). Het was op zich wel leuk om te zien hoe de verhoudingen lagen en door middel van individuele gesprekken kom je erachter hoe de leden afzonderlijk over elkaar denken. Ook zien we Busta Rhymes nog even voorbij komen en een paar andere gasten zoals Mary J. Blidge. De samenwerking tussen Q-Tip en Busta Rhymes komt dan nog even aan bod, en dat mag ook wel, want het album 'The Abstract and the Dragon' heb ik inmiddels al diverse keren afgespeelt. Maar naar mijn idee kon het allemaal wel wat frisser in kaart worden gebracht; it's not a wrap, wat mij betreft.

avatar van Maxie Fields
geplaatst: 8 januari 2015, 03:12 uur [permalink]
de invloed van atcq wordt in dit document overdreven, ook komt hip hop niet uit Queens zoals wiordt gesugerreerd. Eerste half uur is sterk, daarna wiordt het steeds minder en duurt deze docu zeker 20 minuten te lang. Ook Jammer dat muzikale invloeden niet echt worden uitgediept, de sample track waarop Can I Kick It is gebasseerd is de signature song van Lou Reed