Timecode (2000)

Komedie / Drama

geregisseerd door Mike Figgis
met Salma Hayek, Stellan Skarsgård en Jeanne Tripplehorn

Anderhalf uur uit het leven van vier inwoners van Hollywood. Emma zit bij haar therapeut en besluit te scheiden van haar man Alex, een snelle filmproducent. Alex heeft een slechte dag: naast zijn huwelijk dat op springen staat, wacht hem op kantoor een chaotische dag vol audities en grote ego's. Rose, een sterretje dat alles overheeft voor een rol, heeft een affaire met Alex, maar als blijkt dat hij haar niet verder kan helpen, verlegt zij haar aandacht naar de regisseur van de film. Ondertussen heeft de jaloerse minnares van Rose een microfoontje in haar kleding verborgen, waardoor zij getuige is van alles wat Rose zoal doet om actrice te worden. Dit alles speelt zich simultaan af op een in vieren gesplitst scherm. De vier hoofdpersonen bewonen elk een hoek van het scherm, en de toeschouwer kan zelf beslissen welke van de vier verhaallijnen hij volgt, hierbij geholpen door de geluidsmix, die de aandacht wisselend op één van de schermen legt.

avatar van Ruudje
Erg benieuwd naar deze film. Zie dat hij weinig indrukwekkende stemmen heeft maar het idee lijkt me erg leuk en vind ik bovendien origineel!

vanavond toch eventjes opnemen!

avatar van Mug
Mug
Interessant experiment, en enigszins geslaagd.

Mike Figgis wist toch een cast bij elkaar te verzamelen van goede acteurs, die veelal door middel van improvisatie kleur weten te geven aan de film. Prima ensemble-cast, waarbij iedereen in zijn/haar rol blijft. Ook best knap, omdat de alle scenes in slechts 1 take zijn opgenomen. Hier en daar weten de acteurs en actrices zulke eigenaardige types neer te zetten met hilarische one-liners dat het een godswonder is dat niemand in de lach schoot.

Het verhaal / script is het zwakste punt van de film. Niet voor niets improviseert de cast er flink op los, maar Figgis wilde te veel kleurrijke personages in de film. Zoals een Zweedse masseur, die op een gegeven moment wel te prominent aanwezig is, waardoor de grote grap omtrent zijn personage verzinkt in flauwigheid. Ook het einde was precies zoals ik al vermoedde, waardoor het verrassings-element ook achterwege bleef. En veel grappen waren ook niet grappig (altijd een probleem met een komedie)

Hulde aan de scene waarin de grote ster 'Ana' op bezoek komt met haar vriend, een beroemde musicus die de soundtrack wil doen. Hier hield ik het niet droog. Tien minuten totale waanzin, en knap dat niemand in de lach schoot.

Wel een film om eens te herzien. Voor nu dikke 3* waardering. Aardig project van Figgis.

avatar van Ruudje
Het idee van de film was leuk en origineel, maar de film was matig!

Bij de aftiteling stond dat de acteurs vooral hebben geïmprovriseerd naar aanleiding van een structuur van een verhaal. Dit is toch wel erg knap want het acteerwerk was sterk.

Verder was er weinig te beleven. Er gebeurd lange tijd te weinig interessants en wat er gebeurd maakt totaal geen indruk, misschien juist door wat deze film speciaal maakt, het in vieren gedeelde beeldvlak. Dit beeldvlak levert trouwens geen problemen op, het is een beetje klein allemaal maar je mist niks(omdat er zo weinig gebeurd), en het geluid word vloeiend geswitched.

Bij genre staat Komedie..maar kwam niet 1 keer in de buurt van de lach!

Ik vond het idee van de film te mager. De verhaallijn. De vorm waarbij vier films synchroon lopen is wel heel leuk en bijzonder. Echter met een beter verhaal en een betere uitwerking, misschien toch maar geen improvisatie, is er volgens mij meer uit te halen.
Deze vorm is in principe wel voor herhaling vatbaar.

avatar van Verhoeven
Het leven kent voor ieder mens zijn ups en zijn downs. Ook voor Mike Figgis. Films als Stormy Monday, Internal Affairs, The Browning Version en Leaving Las Vegas zijn aardig tot goed. Dit is duidelijk een mindere voor hem.

Deze anderhalf uur durende film waarbij het beeld is verdeeld in 4 blokken oogt op het eerste gezicht origineel maar naar 10 minuten beginnen je ogen pijn te doen en je concentratie te verliezen. Ik verwachtte dan ook naar een tijd dat het zou veranderen. Bijvoorbeeld overschakelen naar twee beelden. Helaas gebeurde dat niet. Wat je krijgt te zien is een pijnlijk experiment dat helaas in mijn ogen niet geslaagd is. Vier blokken volgen is gewoon niet te doen en dat anderhalf uur lang. Een ander probleem van de film is dat er niet echt een verhaallijn in zit. De regisseur schrijft ook op het einde van de film dat er heel veel is geïmproviseerd. Dat komt mede doordat alles in één keer opgenomen is. Al met al een bijzonder experiment dat te veel van de kijker vergt.

avatar van TheFonz
Verder dan 'het idee is leuk' kom ik niet...

Verhoeven schreef:
De regisseur stuurt je aandacht gaandeweg de film juist steeds meer. Enerzijds door het geluid: soms hebben de narratief minder belangrijke schermen een zachter geluid, soms hoor je (volgens mij) zelfs alleen maar het geluid van 1 scherm. Anderzijds gebeurt er soms op een aantal schermen heel weinig, waardoor je je aandacht verlegt. Bijvoorbeeld rechtsboven zwijgt het personages dat bij de psychiaters zit langdurig. Daarnaast raken de verhaallijnen van de vier schermen juist meer en meer verweven, waardoor je uiteindelijk maar 1 verhaal meer volgt(verdeeld over 4 schermen).

Het mooiste moment van de film is voor mij wanneer de vrouwelijke regisseur/zangeres haar monoloog afsteekt over haar visie op film, het lijkt haast een uitleg van Figgis bij deze film. Volgens mij zegt ze iets als: 'Digital video has arrived, it is time for new expressions.' Het leuke eraan is dat het vervolgens weer gerelativeerd wordt doordat eerst haar vriend opeens een fout deuntje inzet en later Alex in lachen uitbarst.

Al met al vind ik het een boeiend experiment. Het heeft me een filmervaring opgeleverd die ik niet snel zal vergeten. (En dan te bedenken dat ik vanavond eigenlijk naar 170 Hz zou gaan, die was helaas na 2 onsuccesvolle draaiweken al uit de programmering gehaald)

25 april in de bios te zien in Concordia Enschede

avatar van morpheus2000
Verhoeven schreef:

Precies de punten waar ik ook tegenaan liep.
4 films in 1, maar welke moest je nu volgen....

avatar van Decec
Een matig dramafilm...
Slecht verhaal, saai...
Vier verhaallijn is niets, geen spannend...
Matig acteerwerk...
Leuk bekende acteurs Xander Berkeley, Stellan Skarsgård en
Julian Sands...
Redelijk kwaliteit (geen HD) breedbeeld...
Geen moeite waard...