Wuthering Heights (2011)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Andrea Arnold
met James Howson, Solomon Glave en Kaya Scodelario

Een zeer arme jongen genaamd Heathcliff wordt opgenomen binnen de zeer rijke Earnshaw familie waar hij een enorm sterke en interessante vriendschap opbouwt met zijn nieuwe jonge stiefzusje Catherine. Zo hecht dat zij uiteindelijk zal moeten kiezen voor gepassioneerde liefde voor Heathcliff of voor haar echtgenoot, die het goed met haar voorheeft.

avatar van John Milton
Ik heb niets met kostuumdrama's, maar ik ga hem op jouw aanraden kijken Verhoeven. En omdat het Andrea Arnold is natuurlijk ook een beetje

avatar van Zeriel
Tamelijk slaapverwekkend, het hele begin. De film weet geen enkele spanning op te bouwen. De "rijke" Catherine, ziet er net zo armoedig uit als Heathcliff, vergelijkbare tongval. Irritante schoudercameravoering, actie = wiebelen... Editing ook al niet prettig dito voor belichting..
Grootste manco is de koele karakters, nergens het gevoel dat er Liefde in het spel is, laat staan passie.
De mooie landschappen gaan ten onder in 3:4 formaat en de grauwe kleurstelling.
Het is hopen dat het met de volwassen acteurs beter wordt, maar die beginnen met suf teksten op te lepelen...... Zonder enige passie van geliefden.... Wat dat betreft sluiten deel 1 en 2 uitstekend op elkaar aan.....
Zeer matig.

avatar van ratfish
Jeugdige acteurs zijn niet geschikt voor hun rol, te weinig sturing met dramatische middelen, montage onevenwichtig, modern taalgebruik valt dood in setting: grote flop deze verfilming.

Wuthering Heights maakt intens verlangen en lijden onder onmogelijke liefde voelbaar door wonderschone sensuele, sensitieve cinematografie.

Waar in generieke romantische kostuumdrama's vaak dialoog en dramatische ontwikkeling op de voorgrond treden, is hier de rauwe, zintuiglijke dimensie van de liefde van de karakters toonaangevend. Liefde is... een en al teder strelen, aandachtig kijken, helend likken, extatisch ruiken, speels besmeuren, krachtig vasthouden, liefdevol omhelzen. De waanzinnig mooie in mist gevangen landschappen, de zachtjes kriebelende paardevacht en licht kietelende vogelveren, de schallende roep van de kieviet, de intensiteit van de regen en wind die op je inwerken, het bed van gras dat je handen prikkelt, de ruwheid van de aarde - alles is in de film vervuld van betekenis, van verlangen, vervoering en verdriet. Zo vangt Wuthering Heights op filmische manier (in beeld en geluid) dat vluchtige, onuitspreekbare deel van ons bewustzijn dat we in taal niet kunnen vatten.

De mooiste momenten van de film zijn voor mij wanneer de film echt woordeloos wordt, het verhaal even stil valt en plaats maakt voor intense, subjectieve ervaring van de personages. Mijn probleem met de film is dan ook dat het niet woordeloos genoeg is, dat allerlei verhaalontwikkelingen te gemaakt voelen en zich te lang voortslepen en zo alleen maar afleiden van dat wat de film denk ik tracht te bereiken (subjectieve ervaring oproepen).