L'Ordre et la Morale (2011)

Alternatieve titel: Rebellion

Frankrijk
Drama / Actie

geregisseerd door Mathieu Kassovitz
met Mathieu Kassovitz, Iabe Lapakas en Malik Zidi

April 1988. Het eiland Ouéva, Nieuw-Caledonië. Een groep onafhankelijkheidsstrijders bestaande uit de lokale bewoners, de Kanaken, valt het politiekantoor van Fayaoué aan, doodt vier agenten en ontvoert er 30 die gegijzeld worden in een afgelegen grot op het kleine eiland. De Franse staat stuurt een leger van 300 soldaten en een waar wapenarsenaal om de orde te herstellen. Tussen de eerste en de tweede ronde van de presidentsverkiezingen, die François Mitterand tegenover zijn eerste minister Jacques Chirac plaatst, zal kapitein Philippe Legorjus van de GIGN (Groupe d'Intervention de la Gendarmerie Nationale, de anti-terrorisme-eenheid van de Franse Gendarmerie) gedurende 10 dagen onderhandelen met alle protagonisten van dit drama, zonder evenwel te verhinderen dat bij de uiteindelijke bestorming 19 Kanaken en twee militairen de dood vinden.

Bedankt !

avatar van xgogax
Een stijlbreuk met alles wat Kassovitz hiervoor heeft gedaan ?

avatar van xgogax
Volgens de legendarische cineast Costa-Gavras is L'ordre et la morale (2011) een waar meesterwerk . Deze woorden heeft hij o.a. gebruikt : " C'est un film magnifique . "

YouTube - Costa-Gavras

avatar van Chuck Taylor
xgogax schreef:
Een stijlbreuk met alles wat Kassovitz hiervoor heeft gedaan ?

Gezien zijn werk als producer totaal in lijn met zijn voorgaande projecten, hier gaat hij alleen zelf aan de slag als regisseur (en acteur). Ben benieuwd door die uitspraak van Gavras want de trailer oogt vrij standaard en rechtlijnig.

Hopelijk wordt dit een betere film dan zijn vorige producties. Vooral Babylon A.D. vond ik slecht. La Haine blijft zijn beste film. Heb de trailer gezien en hij ziet er niet slecht uit. Vind het wel zot dat hij meedoet in de film.

Is deze al ondertiteld te krijgen?

avatar van xgogax
De eerste keer dat ik de film heb gezien is hij me tegengevallen . Binnenkort ga ik hem nog een keer zien alvorens ik hier een definitief oordeel over vel .

De Fransen hebben daar niks verloren net bv als wij Nederlanders in Indonesie.

Film is in Duitsland al uit op dvd.

Ik kan me niet veel meer herinneren van de gebeurtenissen van 25 jaar geleden en dat is veelzeggend. Bij het zien van de poster zou je hoofdzakelijk actie verwachten, maar dit compromisloze politieke docudrama gaat meer over de onderhandelingen tussen de partijen. Dat maakt het niet minder interessant. Integendeel. Het verhaal wordt recht toe recht aan, in chronologische volgorde verteld. En het hakt erin. De regisseur heeft de film met hart en ziel gemaakt. Hij laat op een informatieve, emotionele, drukkende wijze zien hoe onmenselijk, zonder enige humaniteit, politici kunnen handelen, hoe door manipulatie schandelijke besluiten genomen kunnen worden. En de wereld kijkt zoals altijd toe.

Bélon
Solide Frans (docu)-drama dat onlangs de vrij lange speelduur een hoog tempo kent en wegkijkt als een (actie)thriller. Het beste wat ik tot nu toe heb gezien in het Criss-Cross | IFFR programma.

avatar van arno74
Rommelig en vertekenend. Hier had ik wel enige verwachtingen van, maar die zijn niet bepaald ingelost, daarvoor kent de film veel te veel tekortkomingen. Zoveel dat ik niet eens snap wat de relatief hoge score verklaart (scoort 95% op Rotten Tomatoes). Al snel kreeg ik de indruk dat ik naar een schooltoneelstukje zat te kijken, de vermoedelijk onervaren acteurs lijken hun tekst op te lezen, als ze inderdaad onervaren zijn kun je ze dat haast niet kwalijk nemen, maar dat geldt natuurlijk niet voor de wel ervaren regisseur. Ook qua verlichting e.d. lijkt het haast in een studio te zijn opgenomen, het lijkt altijd op hetzelfde tijdstip te zijn opgenomen en voelt daardoor niet natuurlijk aan. Soms deed het me denken aan die ene Nigeriaanse soapachtige film waar ik ooit aan begon en die ik binnen twee minuten uitzette.

Het verloop van de film is niet veel beter, in een razend tempo komen allerlei gebeurtenissen voorbij. Tijd om de personages te leren kennen, of om empathie met hen te ontwikkelen, is er niet. Daarbij helpen de slechte acteerprestaties ook niet, maar ook de personages zelf zijn niet te bevatten, zo zit je te kijken naar moordende rebellen die eigenlijk pacifisten zijn, en naar cliché soldaten (spieren met pistolen) die alleen maar zich uit willen leven op 'de vijand' en zich alleen schreeuwend en op de tafel slaand kunnen uitdrukken, ook wanneer de situatie daar helemaal niet om vraagt. Het snelle tempo wat vaak van de hak op de tak springt en de schreeuwerige of haast bipolaire personages leveren een behoorlijk gestresste kijkervaring op, terwijl ik juist ter ontspanning een film opzet. Na ruim een uur lijkt de film beter te worden wanneer de politiek een grotere rol gaat spelen, helaas duurt dat niet lang en gaat het daarna over op slecht geschoten oorlogsscènes.

Om het feestje compleet te maken blijkt dat de film de waarheid vertekent. Niet zozeer qua oorlogsmisdaden die worden aangekaart, maar wel wat betreft de rol van de onderhandelaar, de leider van de special forces van de Franse politie. Als we wikipedia mogen geloven pakte hij snel de koffers nadat een deel van zijn mannen (door zijn toedoen) werden gevangen genomen, dat hebben ze hem nooit vergeven. Na dit voorval zegden alle agenten het vertrouwen in hem op en kon hij niet dus niet meer leiding geven aan de anti-terreur eenheden. De film toont hem echter als een heldhaftige en dappere onderhandelaar en slachtoffer van de situatie, een heel ander verhaal.

De film was voor mij wel interessant omdat ik dit voorval niet kende, verder heeft het weinig te bieden. 1,5*

avatar van Verhoeven
Heb je over Tunnel Rats van Uwe Boll, arno74? Je kritiek raakt kant noch wal.