The World of Suzie Wong (1960)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Richard Quine
met William Holden, Nancy Kwan en Michael Wilding

Architect (Holden) gunt zich een jaar vakantie in Hong Kong om uit te vissen of hij kan slagen als kunstschilder. Op de veerboot ontmoet hij de jonge, mooie Chinese (Kwan), die beweert tot de jetset van de Britse kolonie te behoren. Maar 's avonds ziet hij haar weer als animeermeisje in een hotel. Na de eerste schok ontstaat tussen beiden toch een idylle.

Dick2008
Een mooie Nancy Kwan houdt de film op peil. William Holden is wat houterig in deze film. Hoewel Engelse film, nogal Amerikaans achtige romantische film.

avatar van pvl63
Leuke film.

De thema's zoals liefde tussen man/prostituee, Westerling/Aziatische etc. zijn wat mij betreft nog actueel. Nancy Kwan speelt ontwapend mooi, ik werd op slag verliefd op haar. Holden ziet er ouder uit dan hij is. De bijrol van Ben is goed neer gezet.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Niet zo gek dat ik dat vond. Het is een Amerikaans/Engelse film opgenomen in Hong Kong. Hoewel Kwan van oorsprong uit Hong Kong kwam, speelde ze later in Amerikaanse films. Holden is een Amerikaan net zoals de regisseur Richard Quine. Michael Wilding en Sylvia Syms die er ook in meespelen zijn Engels. Maar het is echt een saaie kl*te film. Aardig om een keer gezien te hebben, ondanks Kwan en de mooie plaatjes van het straatbeeld of je moet gevoelig zijn voor dit soort sentimentele romantiek. 2.0

lezertje
Oninteressante en ook ongeloofwaardige film met een vrij tamme rol van William Holden, die hier niet veel verder komt dan de begripvolle gentleman uit te hangen, terwijl hij wordt gestalkt door een uiterst irritant en liegend kroeghoertje.

Zowel inhoudelijk als qua vormgeving een gedateerde film over de moeizame relatie tussen een Amerikaanse would-be kunstenaar en een Hongkong hoertje.
Ik vind dat William Holden in vergelijking met zijn tijdgenoten ten tijde van de grote Hollywood studio’s vaak ondergewaardeerd wordt, maar uiterst matige films als deze dragen daar volgens mij wel aan bij.