The Myth of the American Sleepover (2010)

Komedie / Drama

geregisseerd door David Robert Mitchell
met Nikita Ramsey, Jade Ramsey en Amy Seimetz

Tegen de achtergrond van woonblokken, verlaten fabrieken en meren die de stad Detroit maken tot wat het is, volgt dit verhaal vier jonge mensen terwijl ze zoeken naar liefde en avontuur op de laatste avond van de zomer. De paden van Maggie, Rob, Claudia en Scott kruisen elkaar wanneer ze de voorsteden verkennen voor een eerste kus, een ongrijpbare liefde, populariteit en feestjes. Ze zijn op zoek naar dé iconische tienerervaring, maar in plaats daarvan ontdekken ze de rustige momenten, die dat deel van hun jeugd vormen waar ze met nostalgie op terug zullen kijken.

Sympathieke, natuurlijke, dromerige, lome, naïeve, voortkabbelende, wat onwerkelijke low-budget en coming-of-age film met humor, die je doet herinneren aan je eigen middelbare schooltijd, maar uiteindelijk te papperig en vrijblijvend is, zonder noodzakelijke aanknopingspunten.

avatar van Observator
Tof! En alle typeringen die gauke noemt.
Redelijk on-Amerikaanse en vooral clichéloze (pyjama)feestjes.

Redelijke coming-of-age film die langzaam voortkabbelt met een beetje meer aandacht had dit best een goede film kunnen worden het is nu allemaal erg vrijblijvend.

avatar van danuz
Fijne en melancholiek gestemde film. Een soort Dazed en Confused voor een nieuwe generatie, maar dan eentje die meer tussen de lijntjes kleurt.

avatar van wendyvortex
Heerlijke film dit!! Alsof je zelf weer jong bent.
Typisch Amerikaans fenomeen die slaapfeestjes en hier zijn er een paar die af en toe bij elkaar langs komen (op het eind van de zomervakantie).
Boys meet girls en vice-versa, mooi melancholiek, de sfeer van een broeierige avond aan het eind van de vakantie, de eerste kus, de eerste sex, de misgelopen liefde, de onverwachte liefde....melancholieke feel-good-film.

avatar van Halcyon
Films als deze zijn al beter gemaakt (Dazed and Confused, The Breakfast Club, ...), maar ze blijven intrigerend omwille van die nostalgische waarde. Ook hier zien we weer een stel jongeren die op zoek zijn naar liefde en zichzelf, dit alles in een typisch Amerikaans decor en aan een gezapig temp. Toch wil de film niet uitblinken omdat geen van de jongeren de nodige présence heeft. Bovendien hebben ze niets interessants te zeggen en daarmee verdwijnt al snel de punch uit de film.

avatar van Darbie
Iets bijzonders gebeurd er eigenlijk niet en toch weet deze film van begin tot eind te boeien. Misschien omdat je denkt (of hoopt) dat je toch nog getuige zult zijn van iets speciaals.

De titel is in ieder geval goed gekozen.

avatar van Fran
Een beetje een kabbelend filmpje. Het zag er allemaal heel realistisch uit. Geen overdreven opsmuk, typetjes of scenario's maar gewoon echte tieners in een realistische setting. Dat kon ik wel waarderen.

Toch kwam er bij mij geen gevoel bij. Ik had verwacht weer even het gevoel van mijn eigen tienerjaren te krijgen en alle broeierige spanning die dat met zich meebracht maar bij mij bleef het uit. Ik denk dat het verhaal toch een beetje te veel op de vlakte bleef.

avatar van nightbreed
wendyvortex schreef:
Heerlijke film dit!! Alsof je zelf weer jong bent.

Helemaal mee eens.

avatar van Jessen0wnt
Netjes.

Lekker filmpje die ondanks zijn afstandelijke stijl qua cameravoering en scenario toch goed het sleepover-sfeertje wist te verfilmen. Het leuke aan de film is, is dat er totaal geen ouders aanwezig zijn, maar dat je wel bewust bent van hun aanwezigheid. Precies zoals op een slaapfeestje. De ruzie's en het niet-willen of het-niet-doen en alle andere taferelen zijn altijd ontzettend voelbaar tijdens dit soort uurtjes en daardoor voelt deze film ook vrij realistisch, ondanks dat je toch bewust naar een film zit te kijken.

Film is wat afstandelijk en qua emoties en/of coming-of-age women we niet erg ver, maar dat is ook wel eens verfrissend. Het is een soort romantisch portret van een aantal sleepovers zonder veel duidelijk verhaal. We kunnen natuurlijk wel het een en ander uit de situaties halen, en bepaalde personages maken ook echt wel iets mee, alleen durf ik niet te zeggen dat je als kijker ook echt de personages leert kennen. Aan de ene kant jammer, maar door dit afstandelijke sfeertje, is er wel een sfeer, die door meer verhaal wellicht verloren was gegaan.

Film is mooi gefilmd en heeft ook wat lekkere muziek eronder die een heerlijk zwevend en lange-nacht-gevoel te boven haalt. De cast doet het goed maar wist me nergens echt te raken, komt door het verhaal, maar toch. Had het meeste met het zwembad meisje, leuk koppie en een toegankelijke rol.

Leuk filmpje voor tussendoor die niet zo zeer indruk maakt, maar wel een eigenzinnig gevoel achter laat. Ook leuke poster, doet me denken aan Happiness en Boogie Nights. 3,5 ster

avatar van henkula
dit is echt een goed gevoel film, tenminste zo heb ik het ervaren. als je er dieper in gaat graven blijft er alleen nog maar drama over en dat was vast niet de bedoeling.

Heerlijke film! Het geheel kabbelt rustig voort met de sfeer van een zwoele zomeravond, met soms wel herkenbare gevoelens/gedachten uit je eigen jeugd. Het verhaal is niet spectaculair; je bent als kijkers slechts getuige van het verloop van één zomernacht in een typische Amerikaanse buitenwijk. Maar die ongedwongenheid maakt het tot een ideale film voor een rustig avondje.

avatar van Rodger
verrassend goeie film..
De eerste 20 minuten moet het nog wat opgang komen,. maar dan wordt je helemaal meegenomen in deze film..
Dus echt een leuke film...
4***

avatar van wendyvortex
In de herziening.
Om het nieuwe filmjaar maar even mooi te starten deze prachtige melancholieke film die zich afspeelt op een zwoele avond aan het begin van het nieuwe schoolseizoen na de zomervakantie.

Dit is een film die ik helemaal heb uitgekeken zonder te weten waar het eigenlijk omgaat.
Een van de redenen zou kunnen zijn dat in de film jeugdige acteurs en actrices spelen die er leuk uitzien.
De Verenigde Staten van Amerika is volgens mij het enige land dat dit soort films maakt.
Ik weet niet of dit werkelijk zo is , maar zij zijn er in ieder geval goed in.
Deze film is zeker niet commercieel en oppervlakkig in tegenstelling tot andere Amerikaanse films in dit genre.
Het komt niet vaak voor dat ik een film nog een keer ga kijken, omdat ik het de eerste keer niet goed heb begrepen.
Voor deze film wil ik een uitzondering maken.
Een aanrader dus!

Goeie film die een paar tieners volgt tijdens het laatste weekend van de zomervakantie. De verschillende personages en hun eigen verhaallijntjes zijn allemaal onderhoudend. Verre van platvloers, eerder onschuldig. Verder heeft de film een aangenaam rustig tempo en een fijne sfeer. Ook de onbekende, jonge cast doet het leuk. Het heeft allemaal net iets te weinig om het lijf voor 4.0 sterren.

avatar van sinterklaas
Inderdaad weer een erg zwoele coming of age film. Sympthatiek is ie niet altijd want het doelt meer op tegenslagen van de jongeren dan de hartverwarmende ervaringen, maar uiteindelijk lost elk probleem zichzelf weer op.

Dit is gewoon een kijk in het leven van verschillende jongeren die uit zijn op het American Sleepover feestje en daar nieuwe ervaringen opdoen. Om het echt aan een verhaal te koppelen weet ik niet, eigenlijk kan je dit wel een beetje als een observatie gebruiken. Het draait dus om de jongeren die op de poster zijn getekend (dezelfde tekenaar die ook de posters van Boogie Nights en Happiness in elkaar heeft geflanst), en die allemaal, tijdens de American Sleepover, een feest in het laatste weekend voor het nieuwe schooljaar, allemaal zichzelf ondekken, of dat er eentje is die ogenschijnlijk tongzoent met een ander terwijl zijn vriendin hem betrapt, of eentje die een tweeling bekend dat ie al jarenlang verliefd was op ze was, op twee meiden dus. Zonder dat je er als kijker een perverse, lustige perspectief bij creëert , een beetje liefde, dingen kunnen vergeven, en ondertussen experimenteren met drank. De sfeer was ook lekker zwoel en het is altijd wel opmerkelijk dat: achterstandswijken, of saaie industriebuurten in dit soort films altijd kleur krijgen.

Erg geslaagde film die goed op de slow burn te bekijken is.

avatar van blurp194
Anderhalf uur over een nacht waarin niets gebeurt.

Het idee van de sleepover-nacht is zoiets als wat we bij ons de ontgroening zouden noemen. Maar wat een saaie bedoening maken ze er hier van. Zoals de omschrijving zegt, "op zoek naar dé iconische tienerervaring, maar in plaats daarvan ontdekken ze de rustige momenten". Waar ze een half jaar later geen moment meer aan terugdenken, lijkt me dan. En ik vraag me echt ietwat af waarom wij daar dan iets anders van zouden moeten vinden.

Als het zaakje nou leuk gefilmd of leuk geacteerd was had ik er misschien nog iets in gezien. Maar ik kan er niet meer van maken dan een tobberig en langdradig gedoe, zonder uitschieters en zonder een interessant gegeven. Middelmatig van uitvoering, en mislukt in de bedoelingen.

avatar van lars-pixar
Geweldige film, die zo luchtig is dat niet iedereen hier het vermaak van zal in zien!
Toch is hier iedereen vrij positief over de film en deze wordt dan ook goed beoordeeld!
Het verhaal volgt verschillende pubers (jongeren) die bij elkaar gaan overnachten/feesten.
Zo heeft elke personage zijn eigen verhaal in de film, dit verhaal wordt goed gecombineerd met elkaar en weet elkaar ook goed af te wisselen, waardoor het makkelijk te volgen.
De uitvoering ervan komt af en toe (bewust) traag over en probeert daarin een spannend moment op te bouwen. Door heel de film heen hangt een gemoedelijke sfeer van de acteurs.
De casting is dan ook vrij goed en het acteerwerk daarvan komt ook overtuigend over, de acteurs worden vaak belicht met een scherpe close-up.

Mooie film.

avatar van Mr Thee
blurp194 merkt op:
"En het idee van de mythe is dan denk ik vooral bedoeld om aan te geven dat er ook zonder woest en uit de klauwen gelopen feest evengoed toch banden-voor-het-leven gesmeed worden. Niet echt een sterk gegeven, en ook niet een heel volwassen blik op de wereld."
Met "het idee van de mythe"wordt hier waarschijnlijk de film bedoeld. Een mythe als deze zou ik namelijk als een verklarende mythe bestempelen. De maker heeft willen verklaren wat de "American Sleeovers" inhouden. Mijnsinziens slaagt de regisseur hierin. Netals blurp194 constateer ik dat de film de gedachte "dat er ook zonder woest en uit de klauwen gelopen feest evengoed toch banden-voor-het-leven gesmeed" in je opkomt. Deze film is niet "belerend". Anders dan voorgenoemde user meen ik niet dat er een "les is die moet worden geleerd". Daar is de film te veelzijdig voor.

De film is dermate luchtig dat het mij deed denken aan het verleden: de eigen jeugd. Ook heb ik de film gewaardeerd om de rustige sfeer en de typische nineties setting. Er komt bijvoorbeeld geen mobiele telefoon of social media aan te pas. Het komt deze "coming of age" film ten goede. Het wereldje blijft klein en bovenal gemoedelijk en vrij van zware dilemma's, verantwoordelijke en volwassenen.

Het gaat me te ver om de film te typeren als uniek. Ook de acteerprestaties zijn wat te matig. Alhoewel de opbouw me wel aansprak, is een het een tamelijk vlak filmpje. Normaliter kan ik me ergeren aan een film waarin niets gebeurt. In dit geval past het wel bij de uiterst rustige sfeer en de verklarende insteek van de maker. De maker heeft duidelijk niet bedoeld een kijker in verrwarring te brengen. De maker slaagt er mijn inziens wel in om de kijker een beeld te schetsen.

avatar van blurp194
Mr Thee schreef:

Heb ik die veelzijdigheid gemist? Waar doel je op?

avatar van david bohm
Lekker loom filmpje met herkenbare momenten. Roept een zekere melancholie op.
Fijne soundtrack ook.

avatar van Mr Thee
blurp194 schreef:

Heb ik die veelzijdigheid gemist? Waar doel je op?

Misschien wel ja want je lijkt de film als belerend te ervaren. Het is een tamelijk beschouwende relaxe en niet opdringerige film, meen ik.

Over het woord veelzijdig...
Ik had het anders uit kunnen drukken door het "niet eenzijdig, niet drammend en niet belerend" te noemen. Dwz de film is in ieder geval niet zo eenzijdig dat er alleen een moraal wordt opgedrongen zodat het belerend wordt. De diverse verhaallijnen kan je divers ipv uitsluitend belerend noemen.

avatar van JoeCabot
Fris!

Mitchell maakt het zichzelf niet gemakkelijk. Het concept zal wel op wenkbrauwgefrons onthaald zijn: een partyfilm die het moet hebben van rust en sereniteit, van de mooie kleine momentjes. Dus zonder tuinkabouters vol xtc-pillen etc. En toch is deze prent best een boeiende tegenpool van rollercoasters à la Project X.

Vooral op visueel vlak een klein diamantje dankzij een strakke fotografie. De beelden roepen vaak iets dromerigs op. Van de soundtrack kreeg ik het dan weer warm noch koud. Dat indie-geneuzel kun je misschien charmant noemen, maar echt verrassend of prikkelend ... nope.

Inhoudelijk heeft het verder allemaal niet veel om het lijf. Het is dat de roerige pubers de boel wat animeren met hun maniertjes, anders valt er niet veel te beleven. Ik snap dat deze prent in de eerste plaats een stijloefening is, maar het verhaal mist toch net dat tikkeltje power om je aan het scherm te kluisteren.

Voorts geen bekende koppen gespot, toch vooral een plus bij dit soort filmpjes. Gewoon een groep jonge acteurs die erg naturel speelden. Geen last van sterallures of franjes.

Mitchell is een regisseur om in de gaten te houden. 3.5*

Do you want to sit with me?
- Not really. I already have a girlfriend.

Echt? Is dit de manier waarop tieners midden in de nacht tegenwoordig met elkaar communiceren?
Ik weet niet of we het fenomeen “sleepover” in onze contreien ook kennen, maar afgaande op deze film is het een vrij suffe bedoening. Naar verluidt is de film gemaakt met voornamelijk echte tieners (i.p.v. professionele acteurs) en dat geeft de film natuurlijk een authentiek karakter. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een goede film is.

avatar van james_cameron
Het is de laatste avond van de zomervakantie en diverse scholieren gaan op zoek naar vriendschap en romantiek. Het onderwerp is bekend van films als American Graffiti en Dazed And Confused, beiden heel wat beter dan dit werkje, maar toch heeft het wel wat. In de cast treffen we heel wat leuke actrices aan (de mannen brengen het er wat minder vanaf) en de dromerige, melancholische sfeer is goed getroffen door regisseur David Robert Mitchell. Jammer dat veel scenes niet genoeg om het lijf hebben en de meeste plotlijntjes net niet boeiend zijn.