Super 8 (2011)

3,10

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door J.J. Abrams
met Joel Courtney, Elle Fanning en Kyle Chandler

In de zomer van 1979 sluit de Amerikaanse Luchtmacht een sectie van Area 51. Alle materialen worden per trein vervoerd naar een opslagplaats in Ohio. De trein wordt echter aangereden door een truck en ontspoort. Een groepje kinderen, dat bezig is om hun eigen zombie-film te maken met hun 'Super 8' camera, stuit op de ravage. Al snel wordt vermoed dat het niet om een ongeluk gaat, als er plotseling verdwijningen plaatsvinden en onverklaarbare dingen gebeuren. Een lokale sheriff probeert het mysterie te ontrafelen, maar wil hij de angstaanjagende en onmenselijke waarheid wel weten?

708 BERICHTEN 92 MENINGEN

geplaatst: 27 juli 2011, 21:58 uur [permalink]
Beoordeel een film binnen zijn genre en ga het niet vergelijken met je persoonlijke smaakje.
heb 5 sterren gegeven als protest om de film recht te doen................

garlic senior
geplaatst: 27 juli 2011, 22:05 uur [permalink]

Persoonlijke smaak lijkt me tamelijk belangrijk bij het beoordelen van een film.

avatar van JigSaw_Doll
geplaatst: 27 juli 2011, 22:25 uur [permalink]
Zeer leuke film en tribute, niet super origineel maar breng het oude leuke avonturenfilm gevoel terug naar boven.

avatar van Dries666
geplaatst: 27 juli 2011, 22:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In België al sinds vandaag uit!

Zeker moeite waard om eens te gaan kijken, verhaal zit goed in elkaar en loopt lekker weg. Blijft wat mysterieus tot het einde toe.

Naar einde toe zie je pas echt het monster, maar stoort zeker niet.

avatar van sonyjh
geplaatst: 28 juli 2011, 00:09 uur [permalink]
hmm, niet slecht, maar ook niet super goed. Veel flauwe voorspelbare grapjes, op een bepaald moment een kinderfilm, waar de kinderen het probleem gingen oplossen. Af en toe totaal geen kinderfilm. Zat wel toffe sfeer in vind ik, zwak einde.
Zeker vermakelijk. Maar hij vielde meer als een spielberg dan een abrams

geplaatst: 30 juli 2011, 03:17 uur [permalink]
Gezien in rave motion pictures in las vegas ...

Vond het een prima film....
Maar dat is mijn mening natuurlijk....;0)

geplaatst: 30 juli 2011, 16:35 uur [permalink]
Mooi special effects, goede 1e helft maar zodra de aap uit de mouw is wordt het allemaal flink minder. Wel goed spel van de cast, zeker die kinderen spelen soms erg goed met snelle en natuurlijke dialogen. En natuurlijk de passende soundtrack, met allemaal authentieke nummers.

Echt spijtig dat ze het momentum uit de 1e helft van de film niet wisten vast te houden anders was de score hoger geweest. Nu net aan een 3.

Tot slot: blijf even voor de aftiteling zitten voor een leuk extraatje!

avatar van xel
xel
geplaatst: 31 juli 2011, 20:06 uur [permalink]
Leuke film vooral met de kids, als de aftiteling begint blijven zitten, zaal niet meteen verlaten...

avatar van ibendb
geplaatst: 1 augustus 2011, 01:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zondagavond: bijna niemand moet werken, dus gaat iedereen richting de bioscoop. Inclusief ons. Mijn ma en ik wilden eens een spannende film zien.

En dit werd helemaal vervuld. Driekwart van de zaal zat vol voor Super 8. Op de Cinemasite staat "vanaf 6 jaar." Dit klopt niet helemaal. De film is net iets te eng en bloederig. 12+ is beter, zoals hier op MM staat.

Het verhaal is goed en de treincrash is lekker hard. Heel de zaal zat op het puntje van hun stoel te kijken hoe het monster mensen ontvoerd / vermoord.
Er zaten genoeg goede schrikmomenten in. Het einde was echt corny. Joe overtuigt het monster om niet te moorden en het monster gaat de ruimte in. Pfffft...
De special effects zijn ook zeer realistich en zien er niet fake uit.

Een mooie 3.5* voor een goed avondje spanning.

avatar van Number23
geplaatst: 1 augustus 2011, 23:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film begon goed. De sfeer wordt goed neergezet en vooral de treincrash was adembenemend. Maar langzaam en zeker zie je steeds beter dat dit een typische Abrams-film is. Effecten zijn zeer goed, schrikmomenten meestal overdonderend enz. Helaas zitten er zoveel cliches in, zoveel sentiment en ongeloofwaardige toevalligheden. En als slagroom op de taart ook wat gaatjes in het plot. Verzoenende vaders, vader/zoon-relatie, reddingsactie. Ook de personages wordt je op het eind een beetje zat:de dikke raakt veel in paniek, de schijterd kotst en jankt constant en het kleine beugelbekkie houdt van vuurwerk. Toch extra punten voor een paar sterke scenes en schrikmomenten, maar vooral vanwege de prachtrol van Elle Fanning. Die heeft een mooie toekomst.

avatar van Kisje
geplaatst: 2 augustus 2011, 00:06 uur [permalink]
sonyjh schreef:

Jep, dat gevoel had ik ook. Het ene moment had ik het gevoel dat ik mezelf waande in een soort thriller/avonturenfilm. Het andere moment had ik het gevoel dat sommige scène's direct uit een verfilming van één of andere animatiefilm konden komen.

Daarom niet slecht, maar ik kon niet goed volgen waar men met Super 8 naartoe wou.

avatar van Deborah82
geplaatst: 2 augustus 2011, 11:25 uur [permalink]
Ik heb deze film gister gezien bij de sneakpreview. Vond hem wel geinig. Goede spanningsopbouw en een paar schrikmomenten. Spielberg's invloed is wel duidelijk te merken door het zoetsappige einde. Had af en toe wel het gevoel alsof ik naar nieuwe versie van The Goonies aan het kijken was.

Het filmpje bij de aftiteling is erg grappig idd, de moeite waard om wat langer te blijven zitten.

puckb96
geplaatst: 2 augustus 2011, 21:09 uur [permalink]
Ben hier benieuwd naar. een ode aan de klassieke Steven Spielberg films.

avatar van m1701
geplaatst: 3 augustus 2011, 08:23 uur [permalink]
Heerlijke film!
Met genoeg schrikeffecten... zat op het puntje van mn stoel.
Die kinderen spelen echt GEWELDIG!! Zeer overtuigend.
Verhaal is ook erg leuk alleen het einde vond ik een beetje standaard/jammer.
Maargoed dat hoort erbij....
Special effects ook zeer goed.
Perfect sfeertje voor een goeie geslaagde film!
ZEker moeite waard om in de bios te kijken!!!

avatar van Dridge
geplaatst: 3 augustus 2011, 19:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Op het moment waar de trein ontspoort , begint voor mij de gehele film langs de rails te lopen.
De laatste 20 minuten echt dramatisch slecht gewoon. De scene dat dat heldhaftige kereltje opgepakt wordt door het monster was echt 'too much'

En tsjonge jonge wat een verschil weer met IMDB.

avatar van Metalfist
geplaatst: 3 augustus 2011, 20:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Production Value!

ik had al een aantal keer wat beelden gezien van deze Super 8 en wat ik zag beviel me. Dit leek me een typische bioscoop film en toen ik door één van mijn beste kameraden werd getrakteerd op de cinema, was de keuze snel gemaakt. Gisteravond zaten we dus in de zaal voor een film, eindelijk eens niet in 3D (!) en in een vrij kleine zaal doordat alle grote zalen precies voor Harry Potter zijn vrijgehouden. Na wat gesukkel met de lichten, vrij vervelend dat ze niet wouden uitgaan, konden we dan ook eindelijk van de film genieten.

Super 8 deed me voornamelijk denken aan Cloverfield qua stijl maar overtreft die in ieder geval, vooral de manier waarop het monster in beeld wordt gebracht. Ik ben sowieso al enorme fan van dit soort opbouw waar we het monster elke keer gedeeltelijk in beeld krijgen maar wel elke keer iets meer. Het geeft een zekere sfeer aan de film en die sfeer wordt nog net iets beter wanneer het monster in vol ornaat tevoorschijn komt. Het ziet er erg indrukwekkend uit en dat is iets waar ik wel eens over durf vallen. Ik heb al vaak films gehad waar de verwachtingen niet voldaan kunnen worden maar dat was hier gelukkig niet waar. Sowieso zijn de effecten in de film erg indrukwekkend. Ik zei het daarjuist al dat dit een film is die het beste tot zijn recht komt in de cinema en ik trek mijn woorden niet terug. Vooral het treinongeluk ziet er echt enorm gelikt uit, al duurt de ontploffing op zich wel enorm lang. Ach, veel maakt het niet uit want de ontploffingen worden echt erg mooi in beeld gebracht. Sowieso is heel de stijl wel de moeite waard want Abrams kiest er voor om de film met een nostalgisch sausje te overgieten. Dit soort verhalen kun je natuurlijk in eender welke tijd zetten maar het geeft hier eigenlijk wel een meerwaarde aan. De 8 millimeter filmpjes, de authentieke camera's, ... De film kent ook wel een aantal gepaste schrikeffecten, je weet dat er iets gaat gebeuren maar het heerlijke luide geluid van de bioscoop zorgt ervoor dat je nog altijd verschiet.

Qua verhaal is dit op zich ook wel vermakelijk. Het is natuurlijk allemaal nogal vergezocht en we hebben het al een aantal keer zien verfilmd worden maar ik geraak het blijkbaar nog altijd niet beu. Ik had eerst even schrik dat het allemaal wat te kinderlijk ging zijn maar dat viel op zich nog goed mee. Het wordt hier en daar nogal cliché, vooral het einde waar Joe tegen het monster begint te praten is echt wel op het randje, maar storen doet het weeral niet. Dit soort films moet het volgens mij ook niet perse hebben van het geniale verhaal maar meer van een simpel maar degelijk plot, zelfs al is het nogal uitgekauwd, en goede effecten. Abrams weet ook goed de lijn te vinden tussen de film spannend en luchtig te maken. Sowieso zorgen de manier waarop de kinderen met elkaar omgaan wel voor een aantal glimlachjes op de mond. Op zich wordt het allemaal nogal standaard gebracht (de dikke, de griet, de seut, de zoon van de plaatselijke agent, ...) maar ook dit stoorde me niet doordat de onderlinge conversaties vaak wel leuk gebracht worden. De verwijzingen naar George A. Romero zijn trouwens ook wel fijn om te ontdekken. Nu ben ik absoluut geen kenner van zombie films, het is voor mij allemaal wat teveel van hetzelfde (met als uitzondering de geweldige Walking Dead comics) maar er zitten wel vrij veel knipogen in de film. Fantastisch ook dat we tijdens de aftiteling Charles zijn afgewerkte zombiefilm in vol ornaat te zien krijgen, ik vroeg me al af hoe het er zou gaan uitzien.

Dit is op gebied van cast ook wel erg uitstekend. Ik ben echt geen fan van kinderen in films en vaak weten ze een film echt compleet te verkloten, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Hier zijn ze echter allemaal perfect gecast waardoor de film toch naar een hoger niveau wordt getild. Joel Courtney, Elle Fanning, Riley Griffiths, Ryan Lee, Gabriel Basso en Zach Mills zijn dan ook echt enorm goed op dreef, had ik echt niet gedacht eigenlijk. Vooral Fanning steekt er soms echt met kop en schouders bovenuit. Kyle Chandler was dan eigenlijk de minste van heel de hoop als de vader van Joe. Hij lijkt precies maar één emotie te hebben, deed me dan ook denken aan die emotion charts van Steven Seagal en Kristen Stewart, en acteert niet echt op zo'n bijster hoog niveau.

Waarschijnlijk had dit niet zo hoog gescoord als ik dit niet in de cinema had gezien, dat geef ik eerlijk toe maar de effecten komen zoveel beter tot hun recht dat dit echt alle clichés en ongeloofwaardigheid compleet wegblaast. De kinderen zijn naturel en geloofwaardig, wat niet van alle volwassen kan gezegd worden. Super 8 is cliché, overdreven en ongeloofwaardig maar wel vermaak van de bovenste plank.

jostikop
geplaatst: 3 augustus 2011, 23:54 uur [permalink]
Inderdaad zoals als vele al beschreven hebben, echt een oldschool spielberg georiënteerde film (Goonies, E.T.,...). Een echte verfrissing tussen al die transformers, tovenaars en overkill aan stripheldenverfilmingen...

Dit is in mijn ogen ook te danken aan de goede regisseur, die (te) graag met licht werkt en het beste uit zijn acteurs krijgt, waardoor het geheel een docu sfeertje krijgt.

JJ Abrams sleept je mede door de goede acteerprestaties van de kids en een entertained verhaal mee naar een nostalgisch jaren 70.

Gaandeweg de 2de helft zakt het tempo een beetje in, en sommige scenes zijn in mijn ogen een beetje overdreven en het einde kon beter uitgewerkt worden maar dat zijn voor mij maar kleine minpuntjes.

avatar van Thampon
geplaatst: 6 augustus 2011, 00:59 uur [permalink]
Geweldig !

avatar van gillette
geplaatst: 6 augustus 2011, 14:02 uur [permalink]
Misschien iets te veel van verwacht. Na de grote hype.. Had wat mysterieuzers en spannenders verwacht. Het was allemaal beetje simpel. Maar hij viel wel goed mee. Het monster zelf vond ik leuker dan die van Cloverfield. En het einde.. bweh.

avatar van latrat
geplaatst: 6 augustus 2011, 17:19 uur [permalink]
te veel clichés op elkaar gehoopt. Leek wel een parodie.

avatar van Stephaniievm
geplaatst: 6 augustus 2011, 21:36 uur [permalink]
Toffe film gister naar de voorpremière geweest.

Soms zaten er wel saaie stukjes in maar de meeste delen waren wel vlot.
Het effect van de treincrash wacht echt heel tof!

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 6 augustus 2011, 21:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geen idee waarom mensen zo enorm uitkijken naar deze film, want ik vond de trailer verre van overtuigend of boeiend. Na het kijken van de hele film kan ik bevestigen dat mijn vermoeden klopte.

Wat een draak van een film zeg! Ik had gehoopt een mysterieuze sci-fi thriller waarbij het nodige ontdekt zou worden, maar dit ging nergens over. Sowieso is het waardeloos dat kinderen de hoofdrol spelen. Dat werkt praktisch nooit en in een film als deze al helemaal niet. Ze waren irritant, ze acteerden beroerd en het kwam daardoor meer als een Villa Achterwerk jeugdfilm over. Het is dat er een paar actiemomenten in zaten, anders was het echt een film voor zondagochtend met het hele gezin. Ook al die emo-verhaaltjes over familie en liefde waren zeer ongepast en storend voor een film als deze.

De treincrash was nog best gaaf, maar dat was het enige hoogtepuntje in de film. Zeker het tweede deel van de film was gewoon meer een ''allemaal wegrennen voor de aliens'' film. En dan moet het ultieme waardeloze einde nog komen met dat jochie die maar tegen de alien begint te praten, waar de alien hem met rust laat en vertrekt

Hoe kan deze troep nou van een gerespecteerd producer als J.J. Abrams (Lost ) komen? Het is een prachtig concept, maar wat is het waardeloos uitgewerkt. Pijnlijk.

geplaatst: 6 augustus 2011, 21:59 uur [permalink]
J.J. Abrams en Spielberg leveren toch wel weer een meesterwerkje af met Super 8 en is weer
eens een verademing na films als Fast Five of Transformers.
Deze film leunt echt op de traditie van de leuke avonturenfilms, die in de Eighties ook vermakelijk waren, zoals The Goonies en E.T.. Kan me daarom ongeveer wel indenken dat sommige, die niet bewust deze 80er jarenfilms hebben meegemaakt deze film oubollig vinden.
Acteerwerk van de kinderen is gewoon weer super, lekker droge humor, goed achtergrondverhaal van de karakters, goede special effects. Uitstekend en ook een welverdiende 5*

avatar van Rianneke_Dan
geplaatst: 6 augustus 2011, 23:28 uur [permalink]
Metalfist schreef:
Production Value!

Mooie review en ik heb daar eerlijk gezegd verder niks aan toe te voegen. Precies hoe ik de film zelf heb ervaren, al heb ik hem dan niet in de bios gezien. (gaat nog wel gebeuren)

avatar van james_cameron
geplaatst: 6 augustus 2011, 23:42 uur [permalink]
Onweerstaanbare ode aan het vroege werk van Spielberg, met name Close Encounters Of The Third Kind en E.T. The Extra-Terrestrial. De getroffen sfeer is heerlijk nostalgisch en de jonge akteurs zijn perfect gecast. Je wilt eigenlijk meer tijd met hen doorbrengen dan binnen de film mogelijk is, want vanaf het moment dat de buitenaardse bedreiging zich openbaart wordt de film meer standaard en voorspelbaar. Het samenvoegen van de twee plotlijnen (vriendengroepje die no budget zombiefilm maken en ontsnapte alien die hun stadje bedreigt) werkt ook niet helemaal naar behoren; vooral tegen het einde van de film verdrinken de personages nogal in het spektakel en verzandt het script in cliché's en sentiment. Gelukkig balanceert regisseur Abrams één en ander vakkundig genoeg om het geheel fris en meeslepend te houden.

geplaatst: 7 augustus 2011, 00:38 uur [permalink]
Waardeloos, dacht een thriller te zien maar het is een kinderfilm

avatar van MNV2
geplaatst: 7 augustus 2011, 00:57 uur [permalink]
Heerlijke avonturenfilm die - zoals het al honderd keer aangehaald is - doet denken aan de vroege science-fictionfilms van Steven Spielberg uit de late seventies, vroege eighties. Niet zo vreemd dan ook dat de film zich ook in die tijd afspeelt en dat Spielberg voorkomt in het lijstje van 'producers'. De referenties naar films uit die tijd zijn dan ook erg genietbaar, zo zie je posters van o.a. Star Wars, Halloween en Evil Dead hangen. De trailer van de film waarin te zien is hoe een groepje kinderen een horrorfilm maken en getuige zijn van een bizar treinongeval zag er spannend en mysterieus uit. Helaas valt het, na het zien van de film, niet te ontkennen dat (vooral naar het einde toe) het verhaal iets té cliché en voorspelbaar werd, al zullen de jongste kijkers er zich wel niet aan storen. Maar verder was het allemaal heel vermakelijk: het stereotype groepje kinderen, het typische Amerikaanse dorpje, de verwijzingen naar de eighties,... Daarnaast kwam de alien gelukkig niet teveel in beeld (afgezien van het einde) waardoor het mysterieuze sfeertje toch wat behouden bleef.

3.5 sterren

avatar van krimsonnation
geplaatst: 7 augustus 2011, 00:59 uur [permalink]
eddie34 schreef:
net gekeken wat een mooie film zeg .mijn verwachtingen ten boven.kreeg echt het oude film gevoel terug.zo maakte ze vroeger films.het verhaal boeide van het begin tot het einde.juist het verhaal over die kinderen maakte de film af . zulke films moesten ze maar weer meer maken.ik zal dan wel van de oude garde zijn denk ik . als je die reackties zo leest van hierboven. maar ik raad deze film zeker aan
voor mensen die E.T.ook mooi vonden

Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven, ik zat ook ontzettend te genieten tijdens de hele film. Kreeg op sommige momenten een echt The Goonies gevoel en later E.T.
WoW, zo zie je zelden films meer! Kun je zien dat je zonder heel veel overdreven effecten toch ook een hele leuke en goeie film kunt maken! Petje af voor deze, 5 sterren!!!

avatar van alvinvdv
geplaatst: 7 augustus 2011, 03:08 uur [permalink]
Misschien een leuke film als je een jaar of 9 bent...
Na een uur kijken interersseerde het me niet meer en maar gestopt met kijken.
(op dat momment was er nog niks gebeurd in de film wat hem de moeite maakt om te kijken)
M.i. zeker geen bioscoopbezoek waard, zelfs zonde van de MBytes om hem te downloaden!

avatar van lagaiske
geplaatst: 7 augustus 2011, 04:01 uur [permalink]