Poll (2010)

Alternatieve titel: The Poll Diaries

Duitsland / Oostenrijk / Estland

geregisseerd door Chris Kraus
met Jeanette Hain, Richy Müller en Edgar Selge

Op de vooravond van de Eerste Wereldoorlog keert een veertienjarig Duits meisje terug naar haar huis aan de Baltische kust, een plaats die ongemakkelijk gedeeld wordt met Duitsers, Russen en Esten. Terwijl haar vader, een lugubere wetenschapper, het gezin met wrede hand regeert, verzorgt het gepassioneerde jonge meisje stiekem een gewonde Estische anarchist – aanvankelijk een daad uit nieuwsgierigheid, later een daad uit verzet die wel eens een ongecontroleerde kettingreactie zou kunnen uitlokken.

avatar van blurp194
Erg mooie beelden.

Jammer dat het verhaal niet doorkomt en de personen niet echt tot leven komen. Het komt een beetje op me over alsof ik heb gekeken naar een verzameling wassen beelden in een mooie achtergrond - in plaats van echte personen van vlees en bloed, met herkenbare beweegredenen en emoties. Terwijl het verhaal op zich achteraf best interessant is, komt het niet echt over. Dat wordt nog eens versterkt doordat niet duidelijk is waar het om gaat - het kabbelt een beetje voort zonder te kiezen welke boodschap er aangezet wordt, welke gebeurtenissen er wel en niet een rol spelen moeten om het verhaal over te laten komen. Daardoor voelt het nogal aan als een Duitse TV-serie met een heeeel lange aflevering.

Aan de acteurs ligt het niet. Ook niet aan de cameraman. Wat nog wel een bijzondere vermelding waard is is de voice-over. Waar dat in L'Amant zo goed werkt, is dat hier echt volstrekt mislukt en irriteert het vooral. Timing is toch maar alles.