Bibliothèque Pascal (2010)

Duitsland / Hongarije / Verenigd Koninkrijk / Roemenië
105 minuten / 111 minuten (Berlin International Film Festival)

geregisseerd door Szabolcs Hajdu
met Orsolya Török-Illyés, Andi Vasluianu en Shamgar Amram

De jonge en knappe Mona leidt een eenvoudig en karig bestaan samen met haar dochtertje. Ze moet haar vader begeleiden voor een reis van Transylvania naar Duitsland voor een operatie die zijn leven kan redden. Ze laat haar dochter achter bij een onwillige tante waarna ze begint aan haar reis. Ze komt terrecht in een donkere wereld van sexuele slavernij, Bibliothèque Pascal. Een verdorven bordeel waar prostituees gedwongen worden om rollen te spelen van bepaalde karakters. Karakters die het niet altijd overleven aan het eind van hun dialoog. Een wereld waar iedereen, van de meest respectabele tot de meest verdorven persoon zijn fantasie kan vervullen. Een plaats waar sprookjes werkelijkheid worden, als je het kan betalen.

avatar van jarno1975
Geselecteerd voor een Academy Award voor beste buitenlandse film.

Hongaarse inzending neem ik aan?

avatar van jarno1975
Yep.

Trailer gevonden.

avatar van gecko
Schande dt dit de shortlist niet heeft gehaald dan! Heel sterke en uiterst originele film!

avatar van barns
Zeer indrukwekkende film die bol staat van symboliek

avatar van bilsabab
Een hele mooie film met goed tempo, een helder plot en zeer goede acteurs.

Het nadeel aan dergelijke films vind ik altijd dat je niet weet wat fantasie was en wat echt. Dit gaat bij deze film zelfs zover dat indien de protagonist aan het eind van de film wakker wordt, en dat het dan ALLEMAAL een droom was, je dan exact dezelfde film gehad had.

De openingsscène belooft een doorwrocht drama over een alleenstaande moeder, die de voogdij over haar kind terug wil. Het einde van de film sluit daar prima op aan. Wat daar tussenin zit is echter een somber en surreëel verhaal, dat met zijn bombastische vormgeving en kromme dialogen voortdurend uit de bocht vliegt. Niet mijn pakkie-an.