Nûdo no Yoru (1993)

Japan
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Takashi Ishii
met Naoto Takenaka, Kimiko Yo en Jinpachi Nezu

Kojiro is een zwaarmoedige man die vanuit zijn vervallen appartement zijn diensten aanbiedt als "professioneel vervanger" en bereid is ieder klusje te klaren. Op een dag vraagt Nami hem haar door Tokio rond te leiden. 's Avonds brengt hij haar na haar hotelkamer, maar als hij haar de volgende dag komt ophalen vindt hij een groot geldbedrag en een lijk. Al vlug wordt hij achternagezeten door een yakuza en gaat hij op zoek naar Nami.

avatar van McSavah
Overtuigende vroege Takashi Ishii, in glorieus HD te bewonderen. In de andere latere films die ik van hem zag liet de editing het nogal eens afweten, maar hier komt die pornomontage enkel beperkt terug. Ishii neemt hier meer tijd voor zijn shots en er zitten zelfs enkele mooie long takes in. Kijkers die vooral op zoek zijn naar sleaze zullen hier denk ik bedrogen uitkomen. Verder ontzettend sfeervol in neo-noir stijl geschoten met veel gevoel voor melancholie en tragiek. Middels doorsijpelende achtergrondmuziek en een dub die niet altijd synchroon loopt ontstaat een vreemd unheimlich sfeertje. Het verhaal en de sfeer doen me vooral denken aan Tsukamoto, maar dan zonder diens rushes en flitsende montage. Ijin-tachi to no Natsu (1988) die ik recent zag had zoiets gelijkaardigs en vooral het einde doet hier denken aan die film. Ook krijgen we een strak uitgevoerde Cronenbergiaanse droomsequentie voorgeschoteld, waarbij ik even niet weet of het een directe kopie van een scène is of louter een variatie erop. Kwam in ieder geval bekend voor. Vind de film eigenlijk net een tikkeltje aan de brave kant voor een nog hoger cijfer, maar een fijne kennismaking met het vroege oeuvre van Takashi Ishii. Van de vijf Ishii's heb ik alleen nog niks van Yûya gezien, van de andere vier nu minstens drie films per regisseur

Goeie Ishii.

Blijft toch wel een apart figuur. Op basis van de titel zou je kunnen verwachten dat dit één van z'n sleazier filmpjes is, maar net het tegendeel blijkt waar te zijn. Amper erotische scenes te bekennen, dit is eigenlijk gewoon een volbloed thriller.

Met een wat eigenaardig verhaaltje, of in ieder geval een eigenaardig uitgangspunt. Ideaal voor een acteur als Takenaka. Ik zie hem gewoon erg graag bezig, ook hier zet hij weer een intrigerend personage neer. De rest van de cast is ook niet slecht, maar wel duidelijk ondergeschikt.

Visueel verder netjes, met duisterere interieurs en wat neon om het op te vrolijken. Verhaaltje blijft verder ook boeien, al is de film in z'n geheel misschien net wat te lang. Pluspunt is wel dat er naar het einde toe nog een paar erg sterke scenes zitten, dus dat kleine euvel is ook snel weer vergeten.