Kandagar (2010)

Alternatieve titel: Kandahar

Rusland

geregisseerd door Andrey Kavun
met Aleksandr Baluev, Yuri Belyayev en Bogdan Benyuk

1995, Afghanistan. Een Russisch vrachtvliegtuig wordt gedwongen een noodlanding te maken in de provincie Kandahar, waar Islamitisch terrorisme plaatsvindt. De vijf Russische piloten worden gevangen genomen door leden van de Taliban. Ontsnappen zal voor hen de enige uitweg zijn, het vliegtuig staat klaar, maar rondom de landingsbaan liggen mijnen, er cirkelen gevechtsvliegtuigen rond in de lucht en er lopen bewakers met raketlanceerders.

Redelijke film uit Rusland met de opmerking dat de scenes met en om het vliegtuig wel iets beter hadden gekunnen kwa special effects.

avatar van brabusRUS
Heel goed!
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ik zat er vanaf begin tot eind helemaal in. Goede realistisch setting, waardoor ik helemaal het gevoel had dat het in Afghanistan afspeelde o.a. dat er goed op details is gelet. De crew deed het allemaal erg goed.
Er zaten ook een aantal mooie scenes in, o.a. wanneer Karpatov, de captain, voor het eerst alleen in de cockpit zit, om de Afghanen te leren vliegen. Je voelt hoe machteloos hij zich op dat moment voelt, hij zit een vliegtuig die 'm zo kan bevrijden, maar ook weer niet.
Qua special effects heb ik eigenlijk niets te klagen. Ik stoorde mij nergens aan.

Dikke 4*