Shtikat Haarchion (2010)

Alternatieve titels: A Film Unfinished | De Film die Nooit Werd Afgemaakt... | Shtikat Haarchion - Geheimsache Ghettofilm

Duitsland / Israël
Documentaire

geregisseerd door Yael Hersonski
met Alexander Beyer, Rüdiger Vogler en de stem van Rona Kenan

Na de Tweede Wereldoorlog werd een, nu beruchte, onafgemaakte Nazi film zonder soundtrack ontdekt over het getto van Warschau. Historici zagen er een authentieke bron in voor hun werk, ook al was het duidelijk geconstrueerd als propaganda. Later werd er meer materiaal van gevonden dat de manipulatie door de cameracrews liet zien bij het filmen van 'alledaagse scènes'; welgestelde Joden die chique diners en theatervoorstellingen bijwonen en nonchalant over de dode lichamen van mede-Joden stappen, blijken onwillige acteurs die vrezen voor hun lot als ze niet meewerken.

Realistisch beeld, over de propaganda en het leven in de getto van warschau, vreselijk die verhalen. Maar goed om te weten.

Top documentaire..

avatar van BlueJudaskiss
Hoe kom je hieraan?

avatar van Mug
Mug
Aan de stemmers te zien, is er ongetwijfeld een pindakaas-potje opengebroken. Was te zien op het IDFA, is 10 april te zien in het Ketelhuis (A'dam), en 4 mei in Kriterion (ook weer A'dam).

avatar van borasi
Het gebeurt niet vaak dat er tijdens een documentaire de tranen in mijn ogen schieten.

avatar van Lothian
Als een stomp in je maag, onvoorstelbaar.

avatar van 606
Kei harde docu waar je met verbazing naar de echte beelden zit te kijken die je voor geschoteld krijgt van de gruwel horror uit de 2de wereld oorlog.
Mooi dat ook de overlevende aan bod komen.

4 sterren

avatar van AmazingPP
Erg harde realistische kijk op het leven in de getto van Warschau. Wat moet dat toch een drama zijn geweest voor deze mensen! Het is ongelooflijk om te zien hoe de Duitser de Joden probeerden te laten acteren dat het allemaal wel meeviel in het getto. Ook één voor de camera-mannen komt aan het woord: hij staat in 1 x hoog in mijn top 10 van hypocriete mensen! Wat een l.l!! Indrukwekkend, nergens saai, kortom: een documentaire van heel hoog niveau. 5 *

avatar van Banjo
Dit ga ik vanavond zeker kijken! ik ben de laatste tijd erg bezig met 'oorlogs' documentaires..

avatar van Kr!kke
Lijkt me een interessante documentaire...

Ik ga hem vanavond zeker opnemen.

narva77 (crew)
Wow, erg heftig zeg! Ik moest echt even bijkomen na het zien van de docu vanavond. Haunting...

avatar van Uzza_Sparta
als documentaire eigenlijk een tegenvaller
ik had veel meer verwacht, zeker met die vragen richting de duitse cameraman Willy Wist.
Deze beelden waren al bekend in de begin jaren 60 onder de titel Das Ghetto, en toen in 1998 hadden ze in de vormalige DDR ongeveer 30 minuten van outtakes gevonden, waarbi Yael Hersonski nu deze film of documentaire had gemaakt.
Thema van de duitsers is propaganda, maar beetje ironisch dat Hersonski nu ook met propaganda bezig is in deze documentaire door haar editing, wat jammer is want dat was helemaal niet nodig.

AmazingPP schreef:

Je begrijpt toch wel dat dat niet de echte Willy Wist was (de bewuste cameraman)??
Die scènes zijn geënsceneerd, en de cameraman wordt gespeeld door de acteur Rüdiger Vogler...
Maar ik begrijp op zich wel wat je bedoelt hoor, alleen richt je nu je woede op een acteur die alleen maar Willy Wist speelt...

Uzza_Sparta schreef:

Gedurfde uitspraak. Hoe en waarom is Hersonski bezig met propaganda, in welk opzicht? Tegen wie gericht?

avatar van Uzza_Sparta
propaganda hoeft niet gericht te zijn tegen iemand. Er zijn verschillende sorten propaganda.

propaganda is gericht op acceptatie van een idee, ideologie, opvatting of stelling en heeft als communicatietechniek een beïnvloedende intentie. Maar ik vind deze engels vertaling beter: “Propaganda is presenting information primarily to influence an audience. Propaganda often presents facts selectively.”

De stijl van de Duitse film is heel anders dan de stijl van de documentaire. Bewust of niet, allerbij zijn dan propaganda voor hun eigen doelen. Bijvoorbeeld het zeer sterk inzoomen op een gezicht of het langzaam afspelen daarvan, wat onbewust angst opwekt. Of knippen in een opname met als doel het negatiever te laten lijken. Dus in dit geval, selectief gebruik van bronnen op basis van de perceptie van de filmmaker en deze feiten dan op een heel selectief manier presenteren.
Als documentaire had ik meer willen weten waarom de duitsers deze film nooit hadden vertoond – het was niet zo dat het pas op het einde van de oorlog was gemaakt. En zoals al eerder gezegd, ik had meer vragen en antwoorden willen horen van die cameraman Willy Wist. Je kan mij niet vertellen dat alles wat hij ooit heeft gezegd tijdens zijn verhoor in deze documentaire is gezet?

Toch wel een indrukwekkende en soms ook aangrijpende documentaire. Sowieso boeit me alles over de tweede wereldoorlog. Maar zo'n documentaire over de hel van Warschau had ik nog nooit gezien. Dat een paar overlevende en zelfs een kille filmmaker van destijds aan het woord kwam was ook indrukwekkend.

avatar van Kr!kke
Een documentaire met een thema dat me al altijd heeft kunnen boeien, namelijk WOII. Het voordeel van een documentaire als A Film Unfinished is het feit dat er eens niet gefocust wordt op 1 of andere slag, maar op een bijzonder interessant (en pijnlijk) thema als de joden in het getto. Jammer genoeg vond ik de beelden niet altijd even boeiend, al zaten er wel een paar historisch uiterst waardevolle beelden in.

indrukwekkend, that's all i can say!

narva77 (crew)
Komt morgenavond op NED2 om 22.55 uur!

Ja weinig aan toe te voegen!
Sprakeloos......

avatar van SturyNijmegen
Heftige documentaire , intens triest. Al deze mensen , wie ze ook waren kunstenaars, acteurs, gewone mensen , jongelui, ze zijn verhongert, vermoord en vergast....
Het is eigenlijk niet voor te stellen hoe het geweest is. De belegerde steden in Syrië komen misschien ergens in de buurt, maar dan nog.
Jan Karski., een Poolse verzetsstrijder liep met groot risico en gevaar " undercover" door het getto van Warschau. Wat hij zag en meemaakte getuigde van een ongelofelijke moed om dit te zien en te melden aan de geallieerden die er helaas niets mee konden..
Een documentaire die door de ziel snijdt en nooit vergeten mag worden.