Asoka (2001)

Alternatieve titel: अशोक

India
Drama / Actie
180 minuten / 155 minuten (internationale versie)

geregisseerd door Santosh Sivan
met Shahrukh Khan, Kareena Kapoor en Danny Denzongpa

In de derde eeuw voor Christus verklaart de Indiase keizer Asoka na zijn troonsbestijging de oorlog aan een buurprovincie. Later krijgt hij spijt van zijn daden en trekt de wijde wereld in - doet afstand van zijn gewelddadige verleden en wijdt zijn leven aan het boeddhisme.

Reinbo
Goede indiase film, heftige actie, hartverschurrend drama en... liedjes. Ondanks dit alles heeft deze film qua 'toon' meer overeenkomsten met de Hong Kong- en de Koreaanse film dan de Indiaase. (dwz wreed drama vs vrolijke komedies). Aanrader! 4*

avatar van ***MaYa*1001***
Een hele mooie film met een waargebeurd verhaal.
Goede actiescenes, mooie locaties, spannend verhaal
en prachtige muziek (zowel de liedjes als het achtergrond
muziek). Deze film is zonder twijfel een aanrader!

avatar van Lord Flashheart
Niet te vergelijken met westerse 'epic' movies zoals Gladiator of werken zoals Hero uit het echte verre oosten. Dit is onbeschrijfelijk veel slechter.

Het is niet direct mijn favoriete genre, omdat de storyline vaak een onderschikte rol speelt, maar als ook de cinematografie al zuigt blijft er weinig over. Mijn god, wat is dit slecht in beeld gebracht. De gevechten lijken echt nergens op. Ik las op de wiki dat ze wel 6000 figuranten hadden gebruikt bij het eindgevecht, nou daar viel niets van te zien. Geen enkele keer krijg je een wide angel overzicht shot te zien, wat zorgt voor dat epische en overweldigende gevoel. Alles wordt van dichtbij gefilmd, waarbij je alleen kleine groepjes vechters in beeld krijgt. Geen enkele keer krijg je een tracking shot van boven, waardoor je als kijker niet alleen weet dat ze van locatie A naar B gaan, maar waarbij je ook wat van de omgeving te zien krijgt. Het lijkt werkelijk wel alsof de hele strijd zich op één of twee locaties afspeelt: een berghelling en een rivieroever met rietpluimen.

En de ergernissen stapelen zich steeds verder op. Er komen op een gegeven moment tijdens het gevecht strijders op olifanten in beeld, maar tien tellen later zijn ze verdwenen en komen ook helemaal niet meer terug. Eén van de hoofdpersonen zien we het ene moment nog vrolijk huppelen, een kwartier later ligt ie met 5 pijlen in z'n rug dood te gaan. Wanneer is dat gebeurd vraag je je af. Het in beeld brengen van de gevechten zelf is zo mogelijk nog treuriger: statische slow motion shots, waarbij al het echte geweld off screen blijft. De kadering is zoals de poster. Eerste jaars filmstudenten werk .

Met alleen al deze punten scoort de film een dikke onvoldoende en dan heb ik het nog niet gehad over acteerwerk, storyline, historische correctheid of de liedjes. Wat mij betreft scoort hiervan alleen het acteerwerk een voldoende. Het drama is redelijk overtuigend en Asoka's overgang van krijger naar vredesstichter is goed in beeld gebracht. De rest? Kut met peren! Het verhaal is dikwijls niet te volgen door de plotselinge locatiewisselingen (nooit zie je de karakters een keer daadwerkelijk van locatie wisselen, ze zijn er gewoon "ineens"). Kleinere ergernissen zijn de hinderlijke comic reliefs en de slechte introductie van sommige wél belangrijke karakters. Historisch gezien klopt de film al helemaal niet (strijdende vrouwen in bikini met techno muziek op de achtergrond ) en de liedjes tot slot deden me niets.

Kortom: deze Bollywood kun je links laten liggen. Gisteravond was ik nog royaal met mijn 2,5*, maar dat is echt veel te veel eer: 1,5*.

avatar van Katharina
Goede film, maar een paar dingen waren vervelend, met name dat Kaurwaki en Asoka elkaar steeds mislopen en daarna tijdens het eind gevecht ook. En wat gebeurt er nadat het broertje overlijdt, zijn ze dan nog steeds een stel? Ik neem aan van niet, omdat hij monnik wordt. Maar voor de rest vond ik het een boeiende film met een interessant verhaal.