Avant l'Aube (2011)

Frankrijk / Luxemburg
Drama / Thriller

geregisseerd door Raphaël Jacoulot
met Jean-Pierre Bacri, Vincent Rottiers en Ludmila Mikaël

Frédéric, een mid-twintiger, is recent vrijgelaten en werkt 's nachts bij een hoog aangeschreven hotel in de adembenemende Pyreneeën. Op een nacht ziet hij de hoteleigenaar, Jacques Couvreur, en zijn zoon een beschadigde auto verbergen. Wanneer de politie de dood van een hotelgast onderzoekt, beschermt Frédéric zijn baas die hem beloont met een promotie en hem onder zijn hoede neemt. Hij wordt geraakt door Jacques' vaderlijke houding en raakt gefascineerd door zijn familie en levensstijl.

avatar van Filmkriebel
Traag aanslepend misdaaddrama over een jonge ex-delinquent die als manusje van alles in dienst is genomen in een hotel in de Pyreneeën en de gunsten krijgt van de hotelier, wanneer deze een misdaad wil verbergen . De actie wordt opzij geschoven en maakt plaats voor amateur-psychologie. Het is evenwel veel te pover om echt te boeien : het droge acteerwerk en een verhaal dat er zelfs niet in slaagt om een twist tevoorschijn te toveren of enige emotie los te krijgen draaien het geheel de nek om. Geen aanrader.

PS : Nu te koop met NL ondertitels.

Redelijk misdaaddrama met een prima vertolking van Vincent Rottiers als de jonge ex-delinquent Frédéric Boissier.

avatar van carlak
Deze film moet het vooral hebben van het acteren van de 2 hoofdfiguren. Het begint aardig als psychologische thriller maar vanaf het moment dat de politie gaat zoeken, zakt het allemaal een beetje in. Inderdaad ook geen verrassende twist of zo en kleine dingen kloppen niet, wat ik altijd ergerlijk vind. Waarom heeft hij op de vlucht bv de winterjas niet aan ? Ik dacht juist dat die een rol ging spelen... Maar als gezegd : mooi geacteerd.

avatar van blurp194
Wel leuk gespeeld, en mooie beelden van de omgeving - en leuk om hier en daar flitsen van het landschap te herkennen - ik ben in die streek een paar weken op vakantie geweest.

avatar van jadolino
blurp194 schreef:
Onduidelijke film - nou vind ik een open einde op z'n tijd best aardig, maar deze film laat wel meer zaken open dan alleen het eind. De motieven van de hoofdpersonen blijven me duister - en niet alleen waar het de hoofdlijn van het verhaal betreft..

Inderdaad ik had ook liever een duidelijker eind gezien. Je moet het maar doen met het feit wat op het eind van de film paseert ,dat het bewijs wat in de auto is gevonden er zou toe leiden dat de werkelijke dader van de moord of noodlottige ongeval word gestraft en niet Frédéric . En de laatste woorden van de rechercheur naar hem "maak je maar geen zorgen".

Al met al toch een film die weet te boeien.

avatar van Stijn B.
Nogal een routineus in elkaar gestoken misdaaddrama die minder snugger is dan het denkt te zijn. Zo kan je als kijker het gedrag van de hoteleigenaar snel doorprikken en is dat nu net de rode leidraad van het verhaal

Als ik een titel ingeef en vervolgens op zoeken, verkrijg ik de melding " niet gevondern - kan niet openen ". Niet alleen op deze film maar op alle zoek opdrachten.

Hebben jullie daar ook last van.
Wat kan de oorzaak zijn van dit euvel
Of ligt de fout bij de script van moviemeter?

Alvast bedankt voor jullie antwoord
Groetjes ... peggy

avatar van jarno1975
Waarschijnlijk komt dit alleen voor bij films met rare leestekens in de titel, zoals bij deze de '
Dit is een bekend probleem.

avatar van nightbreed
Goed en sfeervol maar het einde was toch wel erg onbevredigend.

avatar van Decec
Een goede Franse dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Mooi omgeving, prachtig sneew...
Prima achtergrond muziek (Dolby Digital)...

avatar van oemoemenoe
ja , een rustig en kabbelend verhaal met weining actie.
aus der reihe von Derrick type film.
degelijk en saai.

avatar van missl
Verhaal begint sterk maar stort dan helemaal in.

avatar van Fran
Op zich een redelijk spannend verhaal maar het sleepte zich maar voort. Er gebeurd vrij weinig en als je dan ook een hoofdpersonage hebt die heel introvert is en weinig dialogen aangaat dan verval je snel in een behoorlijk saai geheel. Dat was hier dus helaas wel het geval.

Bij vlagen was de film wel spannend hoor. Vooral naar het einde toe als blijkt dat Jacque toch niet zo'n goede vriend van Frederic bleek te zijn als dat hij dacht. Heel triest.

Het einde vond ik erg jammer. Het liet mij niet met een voldaan gevoel achter. Het kwam ontzettend abrupt en heeft een heleboel van mijn vragen niet beantwoord. Ik had toch wel willlen weten of die agente wel of niet achter de waarheid is gekomen. Mijn gevoel zei namelijk dat ze toch een gevoel had dat het zaakje niet helemaal klopte. Ze zei ook tegen Frederic "Het komt allemaal goed". Als je daarna dan niet meer laat zien of hij inderdaad veroordeeld word vind ik toch wel jammer. Op zich kan ik een open einde best af en toe waarderen maar in dit geval was het mij te abrupt.

avatar van Samsara1992
Spannende film. Niet slecht, goed verhaal. Had wel wat meer in kunnen zitten. Maar onderhoudend en goed genoeg om je tijd mee te vullen. Geduld is wel vereist voor deze film.

avatar van Multivitamine
Zit je 94 minuten naar een best aardige film te kijken.. dan krijg je zo'n open einde
En daar kan ik niet tegen!

avatar van wendyvortex
Eerst voor alle MovieMeter-kijkertjes die het einde niet helemaal mee krijgen: Voordat Frederic wordt afgevoerd geeft de politie-inspectrice een rechercheur de opdracht om naar de wijnboer te rijden om na te vragen wie op de bewuste avond een levering wijn op kwam halen...de zoon van de hotelier zoals wij weten...zij weet al zo goed als zeker dat Frederic niet de dader is, vandaar het "Maak je geen zorgen". Niks niet open einde dus.

Okay de film zelf: Rustig vaarwater thriller in besneeuwd Pyreneeën-landschap.
Ik maak dan ook meteen een connectie met "The Shining" maar hier geen horror-toestanden.
Wel weten we dat de hotelier's bedoelingen met Frederic niet helemaal zuiver zijn.
Film draait ook wat meer om het drama dan dat je nou echt een thriller moet verwachten en zit daarmee wel een beetje in het verlengde van een Claude Chabrol.
En ik denk dat deze film zeer zeker kan wedijveren met het beste dat deze meester de afgelopen jaren heft gemaakt...past daarmee perfect in de Franse filmtraditie, erg mooi gefilmd en een goed plot, verwacht dus alleen geen thriller waarbij het nagels bijten is.
Mooie film, nogal ondergewaardeerd.

avatar van frolunda
Redelijke film die het vooral moet hebben van de sfeer,beelden en het prima acteerwerk van met name Bacri,Rottiers en Testud,die trouwens altijd een genot is om naar te kijken.Ik heb me dan ook geen moment verveeld bij deze film.

Mogelijks wat langdradig maar er wordt nogal aandacht besteed aan het uitwerken van de karakters en hierin verzorgt o.m. Vincent Rottiers een uitstekende act.
De overgang van de opeenvolgende scènes is soms wat bruusk en ook het slot komt onverwacht, maar is duidelijk.
Films, waarin het om een misdaad gaat en waarbij de kijker van in de beginne meer weet dan het onderzoeksteam, hebben wel een handicap om het echt spannend te houden. Toch blijft deze "Avant l'Aube" een behoorlijk boeiende film.

avatar van campodellarana
wendyvortex schreef:

Oh ja...hij had kort daarvoor ook nog iemand neergestoken met een mes, tijdens zijn ontsnapping uit het hotel, maar goed: maak je geen zorgen hoor.

avatar van DjFrankie
Een wat langzame film, die echter wel blijft boeien.
Einde is een stuk minder, ook de hoofdpersoon doet dan enkele domme dingen die niet in de film thuis horen zoals zijn collega neersteken . Waarom?

avatar van Menno
wat wendyvortex zegt.
prima film. voor wie een thriller vermoed: dat wordt het niet helemaal.
verhaal, personages, fotografie goed. persoonlijk was ik nogal onder de indruk van de jonge hoofdrolspeler. daar hebben we denk ik het laatste nog niet van gezien.

Een degelijke detective film. Mooi opgebouwd en goed geacteerd. Het einde waardeer ik heel erg. De zaak wordt namelijk niet opgelost, maar dat geeft niet omdat toch wel duidelijk is dat de rechercheur weet wie de dader is.

avatar van StevenMighty
Elke keer ik een Franse film kijk ben ik aangenaam verrast, zo ook met deze Avant l'Aube.

Een degelijke thriller/drama waarvan het verhaal mij heel de tijd in de ban hield.
Ik vond het interessant hoe de relatie tussen Frédéric en Jacques veranderde door het stilgezwegen geheim dat ze delen, terwijl hun omgeving er zich vragen bij stelt maar nergens vanaf weet. Dat maakt van Fred ook stilaan een ander personage, van sullige jongen tot meer mans. Goed gespeeld, en ook de andere personages vertolkten geloofwaardige rollen.

Nog een complimentje voor de mooie shots van de bergachtige omgeving en sneeuw van de Pyreneeën waar het verhaal zich afspeelt.

Mooi en netjes!

4 sterren

avatar van rep_robert
wendyvortex schreef:

Yes indeed, leek me ook vrij duidelijk.

Ik ben alleen niet onverdeeld positief over de film. De personages blijven hiervoor een beetje te vaag en hun motieven worden nooit echt duidelijk. Hierdoor mis ik eigenlijk ook een soort van empathie voor de hoofdrolspeler, die met zijn acties niet op veel sympathie kan rekenen bij mij. Verder is het plot een beetje te standaard, had ik eigenlijk toch meer van verwacht. Hier had duidelijk een beter kat en muis spelletje uit kunnen rollen.

Ondanks de zeer degelijke uitvoering mist de film uiteindelijk een ziel.

redelijke film die het moet hebben van het acteerwerk. het verhaal is te te traag en er zijn absoluut geen verrassende wendingen.het einde is onlogisch. hij had gelijk de waarheid kunnen zeggen. wie vlucht bekent schuld.....
voor degene die denken dat er een open einde is het volgende; aan het eind zegt de rechercheur : 'ga na wie op 13 oktober en welke auto wijn heeft gehaald....' vervolgens zegt ze in de auto zegt ze tegen de arrestant "ne te fais pas de soucis..".mak je geen zorgen.....het komt wel in orde......

beste mensen ,ik wil toch nog wat zeggen. teveel kijkers beschouwen de film als een thriller waarin het om gaat de dader(s) te vinden. fout,dit is een drama waarin getoond wordt dat fred en de hoteleigenaar een geheim delen zonder dat er over gesproken wordt. voor fred is de hoteleigenaar een deur naar een andere en betere wereld. daar gaat de film over beste kijkers, en niet wie wie heeft vermoord en waarom. kijk de film nog maar eens. e de goed oplettende kijker (als je frans begrijpt zoals ik...) begrijpt dat het in orde komt 'avec la verite .

avatar van james_cameron
Slap drama met elementen van een moordmysterie. Niet dat het mysterie spannend of zelfs maar interessant is. Het enige aspect van de film dat enigzins boeiend is betreft de relatie tussen hoofdolspeler Frederic en zijn werkgever, hoteleigenaar Jacques Couvreur. Ook zijn de winterse berglocaties mooi in beeld gebracht. Maar afgezien daarvan... saaie bedoening.

avatar van 93.9
Best aardige film. Goede rollen, sfeervolle beelden. Ruime voldoende!

avatar van Icer
Onnodig langdradig verhaal over een ex-gevangene die in een afgelegen hotel aan het werk gaat en bij de eigenaar een streepje voor lijkt te hebben.

Ik zat op een ontknoping te wachten, onderuitgezakt in de stoel inmiddels, maar die was al geweest. Meer zat er niet in, alleen nog wat aftiteling.