• 11.252 nieuwsartikelen
  • 9.023.357 stemmen

Valley of the Kings (1954)

Avontuur | 86 minuten

Genre: Avontuur

Geregisseerd door: Robert Pirosh

Met onder meer: Robert Taylor, Eleanor Parker en Carlos Thompson

Gesproken taal: Engels

Plot Valley of the Kings

"AMAZING! TIMELY! THRILLING!"

Caïro, 1900. Archeoloog Mark Brandon is gepassioneerd door zijn zoektocht naar oude graftomben. Tijdens graafwerken wordt hij benaderd door de knappe Ann Mercedes die hem kan overtuigen haar te helpen om de wens van haar onlangs overleden vader te vervullen: bewijzen vinden van de tocht die de bijbelse Jozef maakte door het oude Egypte. Mark stemt ermee in om Ann en haar man Philip te vergezellen op hun zoektocht naar het graf van farao Ra Hotep, die een band zou hebben gehad met Jozef. Het klikt echter niet tussen beide mannen en bovendien liggen antieksmokkelaars en rovers op de loer.

logo tmdbimage

Father Anthimos

Native Girl

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Mooie locaties, maar verder valt er niet veel te beleven...

avatar van rick@themovies

rick@themovies

Een van de vele inspiratiebronnen voor de Indiana Jones films met inderdaad een paar fraaie locaties en een enkele spannende scene. Verder valt er niet heel veel te beleven, maar toch kan ik me voorstellen dat dit in de jaren 50 een aangename zaterdagmiddagfilm was die door heel veel jongens van een jaar of 12 is nagespeeld...

avatar van Brix

Brix

• 19300 berichten

Wat zonde dat deze film niet in Cinemascope gefilmd is.

De prachtige kleurrijke locaties leenden zich daar nochtans uitstekend toe.

Het grootste gedeelte van de film is opgenomen op locatie in Egypte, en ziet er indrukwekkend uit.

Het verhaal is prettig, en deed mij denken aan de oude stripverhalen van Blake & Mortimer (Het Geheim van de Grote Pyramide)

Daarin komen trouwens deels dezelfde locaties voor.

Het zou mij absoluut niet verbazen wanneer de tekenaar van dat stripverhaal de film als inspiratiebron gebruikt zou hebben.

Zowel film als strip dateren van hetzelfde jaar!

Alles dat je van een "woestijnfilm" verwacht zit erin.

En passant krijgt men nog wat traditionele Egyptische zang en dans te zien.

Mooi voor de couleur locale.

Met Robert Taylor in de hoofdrol kon er weinig misgaan, die was geknipt voor avonturenfilms als deze.

Eleanor Parker is een prima tegenspeelster.

Carlos Thompson kende ik vooral als de echtgenoot van actrice Lilli Palmer, en heb ik zelden in films gezien.

In een heel klein rolletje (als bediende) is de super-mooie Laurette Luez (veel te) kort in beeld.

Jammer, want ze had de film nog wat meer op kunnen fleuren.

Het heeft niets met de film te maken, maar Luez was de bedenkster van de artiestennaam van Marilyn Monroe.

Beiden waren een tijdlang room mates.

Deze film is geen hoogvlieger, maar gewoon aardig vermaak, zeker voor de liefhebbers van het genre.

De originele locaties verlenen hem toch wat meerwaarde.

Ik hem hem inmiddels al enige malen gezien, en zal zeker niet nalaten om 'm over een tijdje nog eens te bekijken.