The Sea Chase (1955)

Oorlog / Actie

geregisseerd door John Farrow
met John Wayne, Lana Turner en David Farrar

Een Duitse kapitein ligt in een Australische haven als hij via de radio verneemt dat in zijn thuisland Adolf Hitlers macht groeit. De oorlogsdreiging doet hem besluiten onmiddellijk koers te zetten naar Yokohama. Aan boord is ook een dame wier verleden hij goed kent, die aan boord gebracht werd door een bevriend zeevaarder die met haar wilde trouwen. Na enige tijd blijken zowel Duitse als Britse schepen de achtervolging ingezet te hebben.

avatar van Brix
Vannacht op TV- ARD- 1:15 uur

John Wayne in de rol van een Duitse kapitein !
Niet alledaags.
Hij spreekt in ieder geval vloeiend Duits (in deze nagesynchroniseerde versie )

avatar van Brix
Zo'n beetje wat ik er van verwacht had.
Wayne 'speelt ' weer eens Wayne.
Deze keer met een iets sympathieker kantje dan doorgaans.
Maar absoluut en in de verste verte doet hij mij niet denken aan een Duitse scheepskapitein.

Zeeman was hij genoeg, want varen was zijn grootste liefhebberij.
Daar voelde hij zich beter op zijn plaats dan in het zadel, in westerns.
Maar een Duitser, nein, niemals!

Wel merkwaardig die keuze om, met de oorlog nog vers in het geheugen, te kiezen voor een rol als sympathieke Duitser.

Grappig om een aantal Amerikaanse acteurs rond te zien lopen met geblondeerd haar, zelfs James Arness (!)
Lyle Bettger had dat van nature, en komt ook over als een rasechte nazi-sympathisant van Duitse origine.

Paul Fix, vooral bekend van vele western rollen, is bijna onherkenbaar als oude zeeman.
Hij was nog maar 53 jaar oud , maar zonder zijn kunstgebit ziet hij er in deze film eerder uit als een zeventig-jarige.

Lana Turner doet ook hier wat haar het best afgaat, decoratief en platinablond aanwezig zijn.
In strakke kledij paradeert zij zelfs als enige vrouw aan boord van het schip voor de hunkerende Duitse zeelui.
Als 'Fraülein' komt ze wel geloofwaardig over.

De perikelen aan boord van het Duitse schip zijn redelijk onderhoudend, al wordt het nooit echt spannend.

Wel fraaie locaties, in Hawaï en Australië.
Cinemascope en kleuren peppen het lekker op.

Aardig om eens gezien te hebben.
Maar niet voor een tweede kijkbeurt.

John Wayne in de rol van een sympathieke Duitse kapitein is natuurlijk ongeloofwaardig want hij lijkt in verste verte niet op een Duitser. Omdat ze hem gisteren op een Duitse zender uitzonden paste de taal natuurlijk perfect maar de originele versie zal ongetwijfeld Engels sprekend zijn waardoor het allemaal nog ongeloofwaardiger is.

De film staat betiteld als een Oorlog/Actie film maar ik zou het eerder een Oorlog/Avontuur film willen noemen want er zit nauwelijks actie in. De scene met de haai vond ik best lachwekkend want er was totaal niets te zien (geen bloed) en die persoon was dan zogenaamd gebeten door de haai.

Het verhaal kabbelt rustig voort en spannend en boeiend wordt het eigenlijk nooit. De beelden van de locaties zien er wel mooi uit en daar moet deze film het vooral van hebben. Leuk was trouwens dat er ook effen op het einde verwezen werd naar naar het Duitse pantserschip de Graf Spee.

Op de Duitse zender waar ze deze film gisteren uitzonden zenden ze de laatste weken steeds oude oorlogsfilms die best het kijken waard zijn. Alleen jammer dat ze zo verdomde laat op de TV zijn. Na de film van gisteren zonden ze trouwens nog een John Wayne film uit maar die heb ik maar overgeslagen.

avatar van Betamax
Heerlijke rustig voortkabbelende film.
Rustig tempo met af en toe wat aktie.
Niet heel bijzonder maar gewoon leuk voor een keer.
Op DVD gezien.

Dick2008
En hoe moet een Duitser er dan uitzien?... Alsof Hitler er als een Duitser uitzag .....laat staan een Oostenrijker .

Iemand schrijft (vrij terecht) bij IMDb, één van de weinige films uit die tijd gezien vanuit de Duitse kant ....

Voor wie euh .... deze film nog wil zien, komt weer op tv. En wel

Vrijdag 15 februari 2013 Duitsland 1 (ARD) 1.20 - 3.13 uur.

avatar van bunkerboy
Theunissen , het water is echt veel donkerder rond de aangevallen zwemmer , heb deze scene juist twee maal gezien , kijk maar goed
er is echt bloed in het water , verder zie je niets en ik vind dat echt niet slecht, je moet niet op de eerste rij zitten om een wonde te zien , dat de pijn van die man goed getoond wordt is vrij duidelijk in die film , het einde van die man met gangreen is echt aangrijpend gefilmd
John Wayne als duitser , en dan nog sympathiek ... is echt een ode aan het veelzijdige talent van Wayne , de man die in zoveel films altijd de real american guy speelt doet dit nu totaal niet en hij doet het zeer goed
Dat hij noet duits overkomt ? Lomaan zeg google eens kapitein Lindemann (de kapitein van de Bismarck) en zeg me dan dat die duits overkomt; Nee John Wayne zet weer eens een zeer sterke rol neer . en dat als duitser een tiental jaren na de oorlog echt gedurfd geloof het maar
Ook die scenes met de Marinevlag uit WOI en het wegggooien van de Kriegsmarine vlag WOII vind ik zeer goed gevonden en komt zelfs geloofwaardig over .
zeer goede film

Dick2008
Goh, komt alweer op tv, weer op 15 februari, alleen nu op zaterdag. Wanneer gaan ze hun eigen produkties van destijds weer eens uitzenden?

Zaterdag 15 februari 2014 Duitsland 1 (ARD) 0.35-2.28 uur.

Vandaag maar weer eens gekeken op de ARD (daar klinkt het in ieder geval wat geloofwaardiger) en de scene met de haai blijft gewoon lachwekkend. Je ziet inderdaad het water wat donkerder blauw kleuren, maar dat is het dan ook.