• 8.522.641 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Geregisseerd door: Lloyd Bacon

Met onder meer: Pat O’Brien, Humphrey Bogart en Ann Sheridan

Plot San Quentin

"... Amazing Drama of Desperate Men Behind the Walls!"

Ex-officier Stephen Jameson krijgt de leiding van de San-Quentingevangenis op zich, waar hij rust moet zien te brengen. Hij wordt echter verliefd op May Kennedy, wiens broer Joe sinds kort in San Quentin zit. Jameson durft haar niet over zijn beroep te vertellen, maar als zij probeert geld te geven aan Joe, wordt zij door de bewakers naar Jameson's kantoor gestuurd.

image

Capt. Stephen Jameson

Joe 'Red' Kennedy

'Sailor Boy' Hansen

Mickey Callahan

Warden Taylor

avatar van N811

N811

Een film die zich afspeelt in San Quentin klinkt boeiend.

Het jaartal zit hem alleen tegen.

stinissen (crew films & series)

Geweldige cast maken van deze film een waar spektakel, Pat O'Brien is weer de goede man en ja Bogart zoals vaker speelt de kwade man die misschien niet zo slecht is.

Verder een prima gevangenis film dat echt is opgenomen in Californië in de San Quentin gevangenis .

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Deze vroege film met Bogie is de moeite waard. San Quentin is een film die kort duurt, maar wel erg vermakelijk is. Bogie was in deze film nog niet echt doorgebroken, maar deed het wel zeer sterk. Sowieso waren de cast en de laatste spectaculaire twintig minuten het hoogtepunt. Vooral als Bogart ontsnapt gaat het niveau flink omhoog. De film is begrijp is ook op een ''echte'' gevangenis gefilmd. Dat zorgt in ieder geval voor een goeie setting. Over het algemeen een prima film dus.

3 sterren

avatar van Brix

Brix

Vrijdag 22/ 2 te zien op TV >TCM > 16:40 uur

avatar van speedy23

speedy23

Voor mij met twee straten voorsprong de slechtste film van Humphrey Bogart.

avatar van Movsin

Movsin

Best genietbaar intrige en acts van de hoofdrolspelers, in een film die toch wel te abrupt afscheid neemt.

Uiteraard is er de klassieke hommage aan de Amerikaanse ingezetene : de ene eerlijk, correct en edelmoedig, de andere, alhoewel op het slechte pad, toch met een brave inborst.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

De gevangenis van San Quentin was me tot nog toe enkel bekend van de legendarische concertplaat die Johnny Cash enkele decennia later zou maken, en het werd me al snel duidelijk dat het deze film aan de kwaliteiten ontbreekt om een blijvende indruk te maken.

Typerend dat dit gevangenisdrama geproduced werd door Warner Bros. En het siert hen daarbij dat ze de moeite gedaan hebben om (deels) te filmen op locatie in de beruchte gevangenis wat wel een soort authentieke feel geeft.

Voor mij zijn de grote pluspunten aan deze film het begin en het einde. Het begin bevat enkele dialogen tussen Pat O’ Brien en Ann Sheridan op screwballniveau (nadien verandert de toon naar ernst) en in de finale zien we een spectaculaire achtervolging van bandieten en politie. Tussen begin en eind zien we een gevangenisdrama dat me echter net iets te vrijblijvend overkomt. De urgentie ontbreekt in de acteerprestaties. Humphrey Bogart doet het niet slecht maar ook niet meer dan dat.

De romantiek tussen Ann Sheridan en Pat O’ Brien binnen de muren draagt evenmin bij aan een authentiek gevangenisgevoel.

Omwille van het begin en het einde is deze film net geslaagd en verder vind ik het altijd aangenaam om een Bogart met zijn markante kop aan het werk te zien. Maar gemeten aan de intensiteit van het meesterwerk I Am A Fugitive From A Chain Gang dat Warner Bros. enkele jaren eerder klaarmaakte, komt dit gevangenisdrama nog niet aan diens enkels. En is het eerder een prettig tussendoortje. Over naar Johnny Cash