Kid Galahad (1937)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Michael Curtiz
met Bette Davis, Edward G Robinson en Humphrey Bogart

Nick Donati is een sluwe bokspromotor die probeert z'n meedogenloze concurrent Turkey Morgan altijd een stap voor te blijven in een bokswereld waarin overwinningen gekocht kunnen worden. Mede dankzij z'n vriendin Louise ontdekt hij dat Ward Guissenberry, een naïeve, zachtaardige beer van een vent die op een feest als ober werkt, een geweldige bokser zou kunnen worden. Nick besluit hem onder zijn hoede te nemen en met 'Kid Galahad' de grote slag te slaan waar hij al jaren van droomt.

avatar van Dutchfan
Goede film over corruptie en haat en nijd in de bokswereld.
Mooie rollen van alle acteurs.

avatar van Biosguru
Ja, prachtige film. Wat sentimenteel. Maar dat kan ik uit die tijd prima hebben. Alleen de kid zelf is een beetje een Sap. Verder mooie rol van Bette Davis en alles ziet er zeer mooi uit kwa compositie, tempo. Fijn snappy allemaal.

avatar van mrklm
Humphrey Bogart staat weliswaar groot op deze poster, maar hij speelt hier een bijrol als de meedogenloze, door-en-door corrupte concurrent van bokspromotor Nick Donati [Edward G Robinson]. Nick hoopt al jaren op de ideale bokser 'who can go all the way', zodat hij goede deals kan sluiten en grof geld kan verdienen, ook al gaat dat ten koste van de bokser zelf. Wanneer een vriendelijke, naïeve ober [Wayne Morris] op een feest een topbokser tegen de grond slaat omdat die Nicks vriendin Louise [Bette Davis] heeft beledigd, denkt hij zijn man te hebben gevonden.
Een uitstekend vehikel voor Robinson die vakwerk levert. De (volledig Italiaans gesproken) keukenscène waarin Nick zijn moeder [de charmante Soledad Jiménez] verrast, is een juweeltje. Bette Davis is een verademing als de uiterst sympathieke, warme Louise. Bogarts rol is vrij ondankbaar en de boksscènes zijn wat gedateerd. Wayne Morris is bovendien wat kleurloos in de titel, maar dat past eerlijk gezegd ook wel bij het karakter dat hij speelt. Dit is niet de ultieme boksfilm, maar liefhebbers van Robinson en vooral van Bette Davis zullen deze film niet willen missen!