La Più Bella Serata della Mia Vita (1972)

Italië / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Ettore Scola
met Alberto Sordi, Michel Simon en Charles Vanel

Alfredo Rossi, een rijke industrieel, gaat naar Zwitserland om geld op de bank van Lugano te zetten. Onderweg krijgt hij panne en moet overnachten op een kasteel waar vier oude magistraten beroemde historische processen naspelen. Hij doet mee en wordt door hen ter dood veroordeeld.

Nog geen stemmen voor een Scola met Sordi, Simon, Vanel, Claude Dauphin, Pierre Brasseur in zijn laatste film en Agren ? Misschien komt het doordat deze film slechts in IT is uitgebracht met de Franstaligen gedubd...zelfs in Frankrijk is er geen fatsoenlijke release, waarom weet ik niet.
Enfin, gebaseerd op het stuk Die Panne van de Zwitser Dürrenmatt, dat ik niet ken. Het was blijkbaar een satire op het spitsburgerdom, net als de film die meer als een CAI aandoet, natuurlijk vanwege Sordi die hier wederom een kleinburgerlijke opportunist speelt. Dat zijn ondergang- of misschien wordt hij wel gered, dat moet u zelf zien- hier wordt ingeluid door een ontmoeting met een lekkere motorrijdster , dat lijkt me een toevoeging op zijn Italiaans. En natuurlijk blijft hij in het kasteel omdat Agren er voor de catering zorgt !
Zelfs al weet je niet dat het hier een verfilming van een stuk betreft, dan nog maakt het script dit wel duidelijk. Eigenlijk zou al dit voortdurende gepraat niet kunnen en mogen werken, maar dankzij de cast- zelfs gedubd- werkt het toch.
Score Trovajoli.

avatar van Darbie
Ik vond het een beetje sprookjesachtig, en bij vlagen surrealistisch.

Alberto Sordi is geknipt voor de rol van de op glorie en sukses belust klein zakenmannetje en wat dan gezegd van de vier Franse toppers, met de welbespraakte (Wat een openbare aanklager, zeg) Michel Simon op kop in deze Italiaanse komedie, die best grappig is en bekoort, ook omwille van het toch wel heel bijzonder plot.
De speelse uitwerking en de kwaliteit van de dialogen garanderen anderhalfuur kijk- en luistergenot.