Dansen med Regitze (1989)

Alternatieve titels: Memories of a Marriage | Waltzing Regitze

Denemarken

geregisseerd door Kaspar Rostrup
met Frits Helmuth, Ghita Nørby en Henning Moritzen

Karl en Regitze zijn al eeuwen een gelukkig getrouwd koppel. Op een feest voor familie en vrienden blikt Karl terug op wat er al is gebeurd sinds hij Regitze leerde kennen tijdens de oorlog ...

Wat een vervelend intro, dacht ik nog. Maar gelukkig bleek deze productie onderhoudend en humorvol te zijn. Een gestileerd portret waarin een enigszins teruggetrokken en bescheiden man, aan de hand van flashbacks terugkeek op het bewogen en turbulente huwelijk met zijn dominante vrouw. Er werd vooral uitstekend geacteerd. Destijds genomineerd voor een Oscar.