Cracking Up (1977)

1 stem

geregisseerd door Rowby Goren en Chuck Staley
met Phil Proctor, Peter Bergman en Fred Willard

Wanneer Californië wordt getroffen door een flinke aarbeving met een kracht van 9,7 op de schaal van Richter, begint deze af te glijden naar de Stille Oceaan. Hierdoor worden steden zoals Los Angeles grotendeels verwoest, waardoor er veel slachtoffers ontstaan. Televisieverslaggevers als Walter Concrete (Phil Proctor) en Barbara Halters (Peter Bergman) doen ter plekke hiervan verslag, door een aantal slachtoffers te interviewen. Daardoor wordt deze tragische gebeurtenis op komische wijze vastgelegd.

Deze Komedie film heb ik een paar jaar geleden gezien op de televisiezender "TCM" (die is tegenwoordig niet meer te ontvangen en is vervangen geworden door de televisiezender "AMC") en het verhaal (beter gezegd sketches) moest zogenaamd komisch voorstellen. Maar het tegendeel is eigenlijk waar, want het is allemaal tenenkromend slecht, achterlijk en flauw en bovendien oogt ook alles zeer goedkoop met o.a. vele kitscherige decors. Deze film is dan ook gemaakt voor een "appel en een ei" en dat is echt overal aan te zien.

Het verhaal omtrent de aardbeving die Californië treft, is zeer flauw en weet nergens te vermaken (de eerste paar minuten van de film, met name door de muziek, waren eigenlijk nog het beste) en de uitvoering is op zijn zachtst gezegd zeer beroerd. Qua uitvoering kan je deze film misschien nog het beste vergelijken met een Nederlandse klucht (zoals men die vroeger maakte met o.a. Piet Bambergen en René van Vooren) uit de jaren 70 en 80. Te lachen viel er al helemaal niets en het is eerder ook allemaal beschamend wat je wordt voorgelegd. Misschien was het vroeger wel leuk, maar als je deze film nu voor het eerst bekijkt zeker niet meer, want het oogt gewoon zeer gedateerd. En zou je deze film vroeger in de jaren 70 hebben gezien en leuk hebben gevonden, dan zat je waarschijnlijk destijds aan de paddo's Wat dat betreft is titel van de film eigenlijk best passend, want de enige manier om deze film nog leuk te vinden is om de drug "Crack" erbij te gebruiken.

Het enige positieve wat ook aan deze film heb kunnen ontdekken is de filmduur van circa 70 minuten (maar desondanks is het nog behoorlijk langdradig) en de muziek van de band "The Tubes". De cast (bestaat o.a. uit leden van het komedieteam "The Credibility Gap", daarvan hebben Harry Shearer en Michael McKean meegespeeld in de Komedie / Muziek film "This Is Spinal Tap (1984)) weet van deze film ook niets te maken en de enige bekende daarvan was voor mij Fred Willard, die ik normaal gesproken wel leuk vindt.

Al met al gewoon een hele slechte, goedkope en zeer gedateerde Komedie film die gewoon nergens leuk of grappig is en ook totaal niet weet te vermaken. Deze film krijgt van mij dan ook een dik verdiende 0,5* als punt.