Tenure (2008)

geregisseerd door Mike Million
met Luke Wilson, Gretchen Mol en David Koechner

Charlie Thurber (Wilson) is een professor Engels aan de Grey universiteit. Hij wil graag een vast dienstverband krijgen, maar krijgt daarin concurrentie van Elaine Grasso (Mol), een voormalig professor van de Yale universiteit. Thurber krijgt hulp van een collega die hem ervan overtuigt om Grasso zo veel mogelijk te dwarsbomen. De vraag is echter of Thurber deze collega wel kan vertrouwen.

avatar van Chromeo
Aardig filmpje met enkele geslaagde grappen. Dat resulteert in een welverdiende 3...

Kleine symphatieke film.

saai en zoooo niet grappig. gaap

Vrouw in slaap gevallen Ik maar gaan computeren
1 ster voor de moeite en die geef ik wederom voor een opa die het nog enig komisch maakt door zich behoorlijk te (mis) dragen in het verpleegtehuis. Voor de rest typisch Engelse humor en die moet je waarderen.

avatar van Chromeo
Engelse humor? Que?

avatar van RickZ
Komediedrama over een leraar zonder succes bij de vrouwtjes. Vlak verhaal met weinig leuks.

avatar van mer1973
De bijrol van David Koechner is soms hillarisch. Alleen daarom al de moeite waard.

avatar van Ninto
Leuke film! Niets speciaals, maar zeker de moeite waard.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sympathiek schouwspel.

Tenure is een rustig voortkabbelend, uiterst prettig wegkijkend komisch drama rondom een leraar die een vaste aanstelling probeert te krijgen. Lesgeven is zijn lust en zijn leven, maar om zijn tijdelijke contract om te kunnen zetten in een permanent dienstverband zal hij aan nog meer eisen moeten voldoen. Ondertussen krijgt hij te kampen met zijn vader, die niet wil aarden in een bejaardentehuis, en een collega die betere kaarten in handen heeft dan hij.

Schaterlachen zit er niet in, maar regisseur Mike Millon heeft een sympathieke film afgeleverd die vrolijk doet stemmen. Zo'n film waar je een warm gevoel van krijgt zonder dat er overdreven feelgood aan te pas komt. Luke Wilson is prima in de hoofdrol, maar ook de bijrollen zijn sterk bezet. Bob Guntonen en David Koechner zorgen voor een komische noot in dit alternatieve en plezierige schouwspel.

Goed.

Met dank aan PTVD voor het recensie-exemplaar.

Best wel een leuke droge komedie met ook nog eens een leuk sympathiek verhaal (met een drama toontje) eromheen. Het verhaal zit leuk en goed in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Ook zitten er voldoende komische momenten en situaties (o.a. het etentje) in en die komen vooral op conto van David Koechner met zijn Bigfoot obsessie. De ietwat sullige Luke Wilson in de rol van "Charlie Thurber" deed het leuk en ik had wel sympathie voor hem (het gedoe omtrent hem en Beth die hij telefonisch benadert via een TV inzamelingsprogramma was wel geinig). Sasha Alexander had dan wel maar een kleine rol in het verhaal, maar ze zag er wel zeer appetijtelijk uit. Het einde was overigens best aardig. Al met al gewoon een leuke komedie, die goed te doen is en zich ook lekker wegkijkt (duurt ook maar iets van circa 80 minuten).

P.S. wel geinig, op een gegeven moment werd er ingezoomd op Luke Wilson met zijn boekenkast op de achtergrond en daarin stond het boek "The Linz Tattoo" wat betrekking heeft op Nazi Duitsland.