Withnail & I (1987)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Bruce Robinson
met Richard E. Grant, Paul McGann en Richard Griffiths

Londen 1969 - 2 'in ruste' (werkloos en terecht) zijnde acteurs, Withnail en Marwood, moe van de afwas, gekke drugs dealers en psychotische Ieren, besluiten om hun Londense flatje achter te laten voor een vakantie op het Engelse platteland, in het buitenhuisje van Withnail's oom Monty. Maar wanneer ze daar aan komen, regent het onafgebroken, er is niets te eten, en hun overlevingskwaliteiten blijken ietwat onderontwikkeld. Het wordt er niet beter op wanneer oom Monty ook nog eens langskomt en een ongezonde interesse in Marwood blijkt te hebben.

Cultfilm, met grote aanhang. Toch viel die mij wat tegen.

Leuke film. Wordt beter bij elke ontmoeting.

Vrij goedkoop te krijgen bij Boudisque.

avatar van Ozarklynch
Heb hem vorige week toevallig op de bonnefooi gekocht bij DVD Outlet. Daar voor maar 4,99€.

Nederlands ondertiteld?

avatar van Ozarklynch
Yep. De complete ongecensureerde versie met Nederlandse subs en dolby 5.1.

avatar van Quentin
Prima schijfje inderdaad, op ebay nog goedkoper te vinden.

avatar van james_cameron
Grappige vertelling over twee werkloze akteurs die wanhopig in leven proberen te blijven. De film ziet er op dvd nog steeds subliem uit en is vrijwel niet gedateerd. Sterke rollen van McGann en Grant, hilarische dialogen en een niet aflatende reeks van belachelijke voorvallen. Misschien iets te subtiel voor het grote publiek, maar voor de liefhebber van onderkoelde humor (met hier en daar een raak emotioneel moment) een topper.

avatar van Mochizuki Rokuro
Beetje merkwaardige kijkervaring. Kon de film totaal niet plaatsen. Was zeker heel erg Engels. De nihilistische humor deed me denken aan Mike Leigh (met name Naked) er werd zeker door Grant goed geacteerd, maar de absurditeit en totaal gebrek aan richting en 'pointe' deed mij op een moment toch wat afhaken. Ook de muziek keuze was op zijn minst merkwaardig.

avatar van tondeman
Oh, die dialogen

avatar van Inland Rabbit
Als je film 2x Hendrix in de soundtrack heeft, dan doe je in ieder eval al heel wat goed. Toch paste het niet totaal bij het droge sfeertje wat de film uitstraalde, al liep het aardig oed mee met de betrefende scènes.

Droge film verder. Erg (oud) engels in omgeving, manier van doen en opbouw van dialogen.
Qua verhaal gebeurd er niet veel, dus de film moet het puur van dialoog hebben. Die dialoog is altijd gortdroog en balanceert op erg vermakelijk en soms een beetje langdradig en nietszeggend. Nu ben ik erg in voor slap geouwehoer, maar het werd me iier soms wel erg droog.

Ik heb me wel vermaakt, maar het was toch best wel een hele zit. Iets korter had wel geholpen denk ik.

avatar van D-ark
De film is gewoon een aanschakkeling van gesprekken en niks anders eigenlijk. Ik kon er erg van genieten(maar van mij mocht hij ook wat korter). En ja die soundtrack is redelijk geweldig met al die ouwe jaren 60 dingen.

Ver van wereldschocked maar toch erg fijn.

avatar van Derekbou
Withnail & I is een film met een erg eigen sfeertje, dat niet iedereen zal aanspreken denk ik. Het is een wat aparte mix van Engelse humor, licht drama en de jaren zestig hippiecultuur.

Marwood en Withnail zijn beiden werkloze toneelspelers. Waar Withnail vooral een excentrieke, doemdenkerige, zelfdestructieve persoon is, probeert Marwood nog de zin van het leven in te zien en iets te maken van zijn carrière. Aan het eind heeft hij dan ook door dat hij zich los moet maken van zijn vriend om zijn ontspoorde leven weer op de rails te krijgen. Dit is enkel de rode draad door de film. Withnail & I moet het vooral hebben van de humor.

Het belangrijkste ingrediënt hierin zijn de poëtische, neerslachtige zinnen die Withnail uitkraamt. Vaak is er geen touw aan vast te knopen. Daarnaast is er nog de bezinningstocht naar het Engelse platteland, inclusief de redelijk komische homofiele oom. Het moge duidelijk zijn dat deze omgeving bij de stadse dronkaards voor de nodige frustraties zorgt.

Vond het een zeer verfrissend filmpje en misschien is hierdoor mijn beoordeling ietwat hoog uitgevallen. Vond de muziek van Hendrix, muzikaal prachtig, maar niet echt passend binnen de film. Ook is de speelduur misschien iets aan de lange kant. Toen de oom op het platteland verscheen raakte het tempo in een dipje.

Ik weet eigenlijk niet wat voor cijfer ik dit moet geven. Slecht vind ik het iig zeker niet. Wat een vreemd filmpje. Echt hilarisch is het niet maar toch zeker wel vermakelijk. Muziekkeuze vond ik juist wel heel erg goed. Vooral hoe de film opent met een live versie van Whiter Shade of Pale van King Curtis Subliem.

Het einde vond ik ook zeer bijzonder gevonden.

avatar van Baggerman
Aardig. De film deed me erg denken aan een milde, uitgesponnen mix van de komedies 'Filthy, Rich & Catfap' en 'Bottom' (en de aflevering van 'Absolutely Fabulous', waarin Patsy en Eddie naar een huisje in Frankrijk gaan!).

Richard E. Grant vind ik trouwens wel opmerkelijk goed spelen in deze film.

avatar van Leo1954
Film met aardig begin en einde. Op het platteland vond ik het echt te flauw voor woorden. Film duurde ook te lang. Een 3, maar dan ook maar net.

avatar van Spetie
Withnail & I is een klassieker in de Britse filmgeschiedenis en zeker een aparte kijkervaring.

In eerste instantie deed het mij ook enigszins aan Bottom denken, al vond ik dat toch wel wat leuker. Gezien de nogal maffe personages is het ook niet vreemd dat dit een cultstatus heeft verworven. Ik vond het eerste half uur wel het best. Een komisch begin, dat voortgezet wordt met leuke dialogen, waarna de boel beetje bij beetje ontspoort. En na dat ontsporen kwam ik er ook niet echt meer in. De humor was meestal niet aan mij besteed en vooral het middenstuk was bij tijd en wijle zelfs vervelend te noemen.

Hoewel er zeker niet slecht geacteerd werd, konden de personages mij ook niet heel bijzonder boeien. Oom Monty vond ik zelf een ronduit vervelend personage. Richting het einde wordt het gelukkig weer iets beter, maar goed werd het niet meer. Achteraf gezien is het gewoon een lastige film, die op de één of andere manier gewoonweg niet in mijn straatje viel. Te absurd misschien en verder gewoon ook niet leuk genoeg.

avatar van Vinokourov
Geslaagde film die over twee late twintigers, die als een Peppi en Kokki zich worstelen door hun lamlendige ongestructureerde leven. Ze leven in een krotterige woning midden in de stad en trekken erop uit naar een cottage op het platteland. Ze maken van alles mee, wat eigenlijk niet goed samen te vatten is, maar het levert een aantal geinige grappen op. Helaas wordt dat goede niveau niet overal volgehouden, maar vooruit. Wat de film extra vermakelijk is hoe de setting eind jaren '60 in Engeland) neergezet wordt. Die woning zag er lekker ranzig uit vol met ouwe filmposters en het platteland was gewoon typisch Brits (incl. veel plensbuien).

avatar van wendyvortex
Fijne typisch Britse humor in comedy over 2 werkloze acteurs die een beetje van alle speed willen afkicken en besluiten in een huisje op het platteland te gaan bijkomen .... en ook dat plattelandsleven blijkt niet zo heel eenvoudig, vooral als ome Monty (type Britse hogere klasse excentrieke homoseksueel) ook besluit te komen logeren.
Eigenaardige humor beetje lijkend op "The Young Ones", maar dan veel meer ingehouden.

avatar van 93.9
Film sluit het hippietijdperk af. Alles is mislukt en voor niets geweest. Wat nog rest zijn badtrips, regen, ratten en natte kousen.
Aardige Britse cultfilm.

Begon zeker wel leuk met die 2 mafkezen en hun gezever maar na verloop van tijd begon al dat langdradige gedoe met die homo-oom nogal irritant te worden.

avatar van Rvdz
Fijne Britse komedie waar ik eigenlijk geen een keer hard om heb moeten lachen, maar wel dikwijls een grijns van op mijn gezicht kreeg. Richard E. Grant en Paul McGann zijn geweldig als de twee hoofdpersonages en ook Richard Griffith is erg vermakelijk als raging homosexual Uncle Monty. Het plot heeft zeer weinig om het lijf, dus de charme van de film zit hem dan ook vooral in het centrale trio. Niet alles is even amusant, vooral de scenes met die drugdealer vond ik vrij vervelend, maar over het algemeen heb ik me prima vermaakt. Mooie eindscène ook.

avatar van jono
Withnail and I is een zwarte komedie, geschreven en geregisseerd door Bruce Robinson. De film is gebaseerd op Robinsons eigen ervaringen in de tweede helft van de jaren '60.

In de film volgen we de levens van twee werkloze acteurs, de twintigers Withnail en Marwood, in de zomer van 1969. Ze besteden het weinige geld dat ze hebben aan alcohol en drugs en besluiten er vervolgens een paar dagen op uit te gaan. Ze belanden in het buitenhuis van de homofiele oom van Withnail, en hij ziet de jonge Marwood wel zitten. Uiteraard leidt dit tot diverse geestige taferelen.

Withnail and I is in feite een tragikomische film. In de film komen voornamelijk kansloze, sneue figuren voor die de hele dag niets liever doen dan lanterfanten, drinken en blowen. De relatie van de jongens is in eerste instantie onduidelijk; ik dacht eerst dat het homovriendjes waren, maar uiteindelijk blijken ze toch niet op elkaar te vallen.

De film deed me qua sfeer en triestheid regelmatig denken aan Trainspotting, maar die laatste film zit behoorlijk beter in elkaar. Toch is Withnail and I een aardige film, leuk om een keer gezien te hebben. 3,5*