Buki Naki Tatakai (1960)

Alternatieve titel: The War without Weapons

Japan

geregisseerd door Satsuo Yamamoto
met Tsutomu Shimomoto, Misako Watanabe en Kazuo Tokuda

Japan 1925, de regering vaardigt 'de wet op de openbare orde' chian iji-h? uit. Deze wet werd uitgevaardigd om de sociale en politieke emancipatie van de arbeidersklasse tegen te gaan en om de verspreiding van het communisme onmogelijk te maken. Biologieprofessor aan de Doshisha universiteit Senji Yamamoto vindt dat er door seksuele voorlichting en geboortebeperking veel leed op het platteland kan worden voorkomen. Door dit standpunt komt hij in conflict met de universiteit en hij wordt lid van de arbeiderspartij. Ondanks tegenwerking en terreur schopt hij het tot het parlement met zijn vooruitstrevende ideeën.