Majesteit (2010)

Alternatieve titel: Majesty

Nederland

geregisseerd door Peter de Baan
met Carine Crutzen, Gijs Naber en Marcel Hensema

'Majesteit' speelt zich af net na het overlijden van Claus. Beatrix moet een troonrede voorlezen waar verschillende punten in staan waar ze het totaal niet mee eens is. Een uur voordat de troonrede begint komt Premier Balkenende naar haar toe, hij eist dat er stukken worden aangepast. Dat is voor haar het begin van een emotionele reis die laat zien welke onmogelijke eisen de monarchie stelt aan de mens. Beatrix blikt terug en denkt aan haar verblijf in Canada tijdens de oorlog en de Hofmans-affaire. Is het verstandig dat ze afstand doet van de troon, met wie kan ze daar over praten, wie is te vertrouwen?

Ze hebben wel lef om dit in de bioscoop uit te brengen. Zouden er echt mensen zijn die hier speciaal voor naar de bioscoop gaan?
Hoewel er natuurlijk veel Oranjefans zijn.

neo (crew)
Ideaal voor de welbekende 50+ bios lijkt mij. Of het echt storm gaat lopen betwijfel ik ook.

avatar van chiel
Wel een erg goede actrice als Beatrix, dus dat belooft wat. De Nederlandse The Queen.

Majesteit in première op NFF

Het 30e Nederlands Film Festival krijgt op maandag 27 september een koninklijk tintje. Deze avond gaat de film Majesteit van regisseur Peter de Baan, naar een scenario van Ger Beukenkamp, in première in de Stadsschouwburg van Utrecht. Majesteit geeft een kijkje achter de schermen van het Nederlandse koningshuis. Een fascinerende, intrigerende en onthullende speelfilm over Koningin Beatrix. De film wordt geproduceerd door Fu Works en IDTV Film.

In het hart van ons koninkrijk woedt een strijd, met als inzet de monarchie. Het is Prinsjesdag, een jaar na de dood van haar geliefde Claus. Beatrix twijfelt aan alles. Aan de monarchie, aan de betrouwbaarheid van haar zoons en zelfs aan zichzelf. De spanningen lopen hoog op wanneer minister-president Balkenende de troonrede op het laatste moment wil veranderen. Beatrix verzet zich. Zij wil niet langer een vrouw zijn die danst op de muziek van anderen. De Staten Generaal houdt de adem in. Zal zij ons koninkrijk beschermen? Tradities, liefde, verdriet, twijfel, intrige en macht. Eindelijk ontmoeten we de vrouw achter Koningin Beatrix.

Peter de Baan en Ger Beukenkamp waren eerder verantwoordelijk voor de met een Gouden Kalf bekroonde televisiefilms over het koningshuis: De Kroon (2005) en De Prins en het Meisje (2007), beide inmiddels op DVD verkrijgbaar via de VPRO.

De rol van Koningin Beatrix wordt gespeeld door Carine Crutzen (Oud Geld, Vuurzee) en Prins Claus door Jeroen Willems (Simon, Komt een Vrouw bij de Dokter). Gijs Naber (Zwartboek) en Hadewych Minis (Moordwijven) spelen Prins Willem-Alexander en Prinses Máxima. De rol van premier Balkenende wordt vertolkt door Marcel Hensema (Simon, Wild Romance).

Uitgeverij De Geus zal de roman Majesteit uitgeven, geschreven door Oscar van den Boogaard. Vanaf 15 oktober ligt deze in de winkel. A-Film Distribution verzorgt de bioscoopdistributie in Nederland. Majesteit is vanaf 28 oktober in de Nederlandse bioscopen te zien.

Het 30e Nederlands Film Festival vindt plaats van 22 september tot en met 1 oktober 2010.

avatar van raymon
ik vind 't er verrassend goed uitzien, ben zeer benieuwd ook al zal ik niet zelf snel naar de bioscoop gaan, denk ik zeker dat hier een mooi stukje drama is vastgelegd wat zeker de moeite waard is.

avatar van TragieStar.*
Ookal heb ik niks met het koningshuis, maar het lijkt me een goede film en wil het zeker zien.
Ben benieuwd.

(verwijderd)
Ik denk niet dat ik deze film nou leuk zal vinden, tenzij deze film ijzersterk is, wat ik al betwijfel.

En inderdaad, de koning rookt, heb ik gehoord van iemand die bij haar werkte.

avatar van chiel
Koning?

avatar van Montorsi
Kreeg deze in de sneak.

Halfuur volgehouden, te slecht voor woorden dit. Vooral de minuut waarin ons Willem-Alexander, Maxima én Balkenende werden voorgesteld werkte sterk op de lachspieren. Het was dan wel niet humoristisch bedoeld, maar Koefnoen kan er heel wat van leren.

Verder veel onnozel domme flashbacks, gevolgd door moeilijke blikken van Bea, en tenenkrommende dialogen. Dat was het eerste halfuur in a nutshell. Niet vol te houden, geen stem want daar vind ik het echt wel te kort voor (blijft altijd moeilijk, want een film moet je toch wel tot op zekere hoogte kunnen boeien om uit te zitten). Tot dan toe een vette 0.

ps. Hadewych Minis vind ik officieel de meest irritante actrice van het land. Waarom ze haar keer op keer met een accentje laten opdraven is mij volstrekt niet duidelijk.

Bij ons in de zaal werd ook erg veel gelachen, waarbij het volgens mij zelden de bedoeling was.

avatar van Montorsi
En als het een keer wel de bedoeling was, viel een zeer pijnlijke stilte. Ook wel het vermelden waard.

Rare reakties. Prima film. Intelligente dialogen. En stelt belangrijke vragen over rol monarchie in ons bestel. Belangrijke film.

Ik vind dit helaas geen sterke film. Ze hadden er misschien beter voor kunnen kiezen om de personages niet letterlijk te kopieren, want de acteur die Balkenende speelde werkte ernstig op mijn lachspieren, en op die van de rest van de bioscoopzaal

Ondanks het sterke spel van Carine Crutzen en Jeroen Willems kunnen ook zij deze film niet naar een hoger niveau liften. Helaas.

avatar van beavis
niks sterk spel, er wordt over de hele linie slecht geacteerd (al ligt dit ook aan een zwakke regie en belachelijke dialogen). Crutzen overtuigt geen moment, niet als koningin en ook niet op enig emotioneel vlak. Gezien de poster en titel wordt deze film gepresenteerd als een Nederlandse versie van the Queen, maar ik zag hier maar moeilijk een realistische "behind the scenes" van het koningshuis in. Er werd eerder op zeer toneelmatige wijze een probleem aangesneden (de houdbaarheid van een koningshuis in de moderne maatschappij) en het resultaat zet de huidige hoge standaard van de Nederlandse film helaas gelijk weer 15 jaar terug... misschien zou het werken op de planken, maar het is een beschamende film. Heeft het koningshuis hier in enige vorm aan meegewerkt? zou me verbazen...

Gnocci
Van deze film had ik feitelijk toch wat meer verwacht. Het is feitelijk niet veel meer dan een uitgewerkt meningsverschil tussen de Koningin en de minister president. Gelardeerd met wat flashbacks op het huwelijk van de Koningin. Als je toch tijd hebt om naar de bioscoop te gaan, kies dan liever een andere film. Slecht acteerwerk, slecht geluid. Dat laatste kan ook aan de specifieke bios hebben gelegen (De Uitkijk).

avatar van WaynesW
Verhelderende andere kijk op de monarchie.
Niemand hier die het woord 'onderhoudend' bezigt
toch is het dat wel vind ik.
Mooie TV serie maar geen bioscoopfilm.
Daarmee lijkt mij alles gezegd.
Ik heb mij zeker niet verveeld bij deze film.
(ben dan ook van bouwjaar 1959)

avatar van BlueJudaskiss
WaynesW schreef:

(ben dan ook van bouwjaar 1959)

avatar van IcU
IcU
Stemmers moeten zich schamen. Belachelijk gemiddelde. Een prachtige film met veel aandacht voor personage en emotie. Muziek, camerawerk en montage, alles klopt. Er werd zeldzaam sterk geacteerd. Dit kan, dit mag geen laag gemiddelde krijgen. Ik was erg onder de indruk.

avatar van ardbeg41
Een binnen de Calvinistische traditie geplaatst verhaal waarin, wie weet, een hoog waarheidsgehalte zou kunnen schuil gaan. Pijnlijk wordt duidelijk hoe de persoonlijke drijfveren en verlangens haaks kunnen staan op wat er van iemand verwacht wordt.
In tegenstelling tot wat er hier wordt geschreven (het zou lachwekkend zijn), heb ik me niet gestoord aan enige scene. Eerder gezegd de pijnlijke afwegingen en het hofprotocol worden heel duidelijk naar voren gehaald. Schaamte en behoefte aan meer warmte overwegen. Maar ja, als ik onze koude Calvinistische houding (wat goed tot uitdrukking komt in de bouwstijl en inrichting van de paleizen die je ziet) vergelijk met de warmte die men in Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië kent is het misschien eerder een gevolg daarvan dat alles zo ontspoort.
Film om over na te denken...

avatar van BlueJudaskiss
IcU schreef:

Niets aan toe te voegen.

avatar van Timecop
Niet meer als een registratie van feiten, ik kreeg weinig binding met de hoofdpersonen. Desalniettemin, wel redelijk interessant verhaal.

Weer een uitstekende Nederlandse productie die heerlijk weg kijkt en een goed beeld schets van het soms wel moeilijke leven van onze vorstin.

avatar van madmax1
Als me iets goed doet aan dit product, ik kan me met een gerust hard weer een sigaretje opsteken.Voor de rest was het of ik naar jan klaasen en katrijntje was aan kijken.

avatar van GioFunny
te slecht voor woorden dit..
Ik hoopte stiekem zelfde nivaeu te zien als Elizabeth..
had ik kunnen verwachten helaas

neli123
kappeuter schreef:
Hoewel er natuurlijk veel Oranjefans zijn.

Hoezo zet je eerst je superboze mening er neer.
En daarna zet je er de trailer bij??

neli123
IcU schreef:

Je hebt hellemaal gelijk!!!

neli123 schreef:
Hoezo zet je eerst je superboze mening er neer.
En daarna zet je er de trailer bij??

Ehm... Ik bedoelde dat het een commercieel risico was om de film in de bioscoop uit te brengen.

avatar van j_u_u_l
Aardige film. Wat willen sommigen mensen nu? Dat ze typetjes à la Koefnoen neer gaan zetten? Ik vond de personages erg goed gekozen en sterk geacteerd. Wel een iets te jonge Beatrix... Weet niet in hoeverre het er in het echt ook allemaal zo aan toe gaat, maar het is op z'n minst interessant!

Ik vond het een prachtige film. Er wordt teruggekeken op een mensenleven als Koningin, een functie die eigenlijk niet meer thuishoort in deze tijd, en die de mens Beatrix op sommige momenten verscheurt. De strijd tussen dat wat staatsrechtelijk 'moet', en hoe dat kan botsen met mens diepste overtuigingen vind ik briljant neergezet in vorm van de strijd tussen Balkenende en Beatrix over één zin, waarachter een wereld van inzichtelijke verschillen schuil gaat. De tragiek van Willem-Alexander die door opvoeding en protocol, maar ook door geboorte, de les nog moet leren dat de Kroon zwaar draagt...ik was bij tijden zéér ontroerd door deze film. Klasse!