Illégal (2010)
Genre: Drama
Speelduur: 90 minuten
Oorsprong:
België / Luxemburg / Frankrijk
Geregisseerd door: Olivier Masset-Depasse
Met onder meer: Anne Coesens
IMDb beoordeling:
6,8 (956)
Gesproken taal: Engels, Frans en Russisch
Releasedatum: 31 maart 2011
On Demand:
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Illégal
Tania Zimina is 39 jaar en van Russische afkomst. Zij en haar zoon Ivan (13 jaar) zijn acht jaar geleden in België aangekomen. Hoewel ze zich goed hebben aangepast, hebben ze geen identiteitspapieren en leven ze in de clandestiniteit. Tot ze gecontroleerd worden door de immigratiepolitie. Tania wordt gearresteerd. Ivan kan er op het nippertje aan ontsnappen. Tania wordt in een gesloten asielcentrum voor mensen zonder papieren opgesloten. Ze ontdekt in de hel van een gesloten asielcentrum dat er zones zijn waar ze geen rechten heeft. En dan, op een dag willen “ze” haar het land uitzetten…ver weg van haar zoon…
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Belgische inzending voor de Oscars in de categorie Beste niet-Engelstalige Film.
Actueel thema, maar heb er mijn twijfels over of er een boeiende film rond te maken is. Het lijkt me eerder zo'n typisch Belgisch drama à la gebroeders Dardenne: erg doorsnee.
Spiekercoen
-
- 326 berichten
- 1450 stemmen
Denk dat de film het wel goed zal doen bij de Oscars. De stijl van Masset-Depasse is wel Dardenne-achtig, het thema misschien ook, de inhoud uiteindelijk niet.
Op het eerste gezicht lijkt het erop dat Illégal wel erg veel weg heeft van een Dardenne-film. Een hand held camera in de lagere sociale klassen van een Waalse stad (Brussel), de bekende documentaire achtige stijl. A la Dardenne dus.
Vanaf het moment dat Tania in het asielcentrum belandt gooit Masset-Depasse echter een aantal scenariotrucjes in de strijd. Dubieuze agenten, de bewaakster met gewetensnood, de wijze gevangene die het allemaal al heeft meegemaakt, ze komen allemaal voorbij. Het onrecht ligt er te dik bovenop, de nuance is ver te zoeken.
De oscarjury zal hier wel wat mee kunnen, ik niet.
mcdaktari
-
- 7295 berichten
- 0 stemmen
Ik twijfelde of ik Illégal wel zou kijken maar omdat ik afgelopen nacht niet kon slapen dacht ik, kom laat ik Illégal dan maar eens ff kijken. Ik moet zeggen dat de film me vanaf het begin geboeid heeft. Het is een vrij realistisch verhaal, teminste zo kwam het op me over. Maar of dit nou ook echt de oscar winnaar word in de categorie Beste niet-Engelstalige Film, dat betwijfel ik. Maar wel leuk om gezien te hebben.
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Een trieste film over het gesol en brutaliseren van illegale medemensen. Indrukwekkend.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Walgelijke propagandisitsche film laat onbedoeld zien op wat voor enorme kosten de staat gejaagd wordt door dit soort pariahs. Film is best goed gemaakt maar geeft een veel te eenzijdig beeld waardoor het tegen gaat staan. Jammer, met meer nuance had het wat kunnen worden.
2*
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Walgelijke propagandisitsche film laat onbedoeld zien op wat voor enorme kosten de staat gejaagd wordt door dit soort pariahs. Film is best goed gemaakt maar geeft een veel te eenzijdig beeld waardoor het tegen gaat staan. Jammer, met meer nuance had het wat kunnen worden.
2*
In dit geval handelde het zich helemaal niet om paria's maar gewoon een hard werkende moeder. Dat soort rechtlijnigheid in denken dat alle illegalen paria's zouden zijn doet het goed in het huidige politieke klimaat, terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder ligt. Er zullen altijd mensen tussen de wal en het schip terecht komen, hier was de vrouw een zogenaamd Dublin geval, in twee landen een verblijfsvergunning aangevraagd. Valt me tegen dat er mensen deze film betitelen als walgelijke propaganda, de film stelt onder andere misstanden aan de kaak die door rechtlijnige politici zijn veroorzaakt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat een onzin, die vrouw vlucht uit Wit Rusland naar het westen om te profiteren van onze welvaart. Anders was ze wel naar Senegal gevlucht of zo, want daar is het veel lekkerder weer. (En die politiek asielaanvraag gaf ze ook wel heel snel weer op toen bleek dat ze naar Polen moest.) Verder laat de film gewoon een ontzettend eenzijdig beeld zien: Vrouw is hardwerkend, lief voor haar kind, ijverig, etc... en zielig, overheid is star en boosaardig. Zeker op het eind als de skinhead bewaker haar in elkaar mept, wanstaltige stemmingmakkerij.
Verder kost zo'n vrouw ons gewoon ontzettend veel geld (o.a. 6 vliegtickets voor jan lul) en gaat ze ook nog eens met het door ons verstrekte eten gooien. Goh, wat geweldig zeg, echt reuze dankbaar is ze voor de tijdelijke opvang die ze krijgt. Maar de regisseur weet het toch zo te brengen dat de staat fout zit. En dan kan je wel zeggen dat het inhumaan is of wat dan ook, maar hoeveel daklozen geef jij 's nachts persoonlijk onderdak of te eten? De wereld is nu eenmaal overbevolkt, en daar zijn (helaas) geen vriendelijke oplossingen voor....
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Wat een onzin, die vrouw vlucht uit Wit Rusland naar het westen om te profiteren van onze welvaart.
Logisch toch, zou ik ook doen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik ook. Je zou er ook goed aan doen mij snel weer weg te sturen. 
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Jaja, de nuance druipt er vanaf. Ga er verder ook maar niet op door, zonde van mijn tijd.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Heb je de film gezien? Is nog een stuk eenzijdiger in z'n stellingname dan de PVV, maar als jij een humane oplossing hebt voor alle minder bedeelden van de wereld be my guest.....
Wat zou jij met deze vrouw voorstellen en de miljarden anderen die het slecht hebben? Nee, vingerwijzen is natuurlijk al makkelijk, maar op deze wijze is het gewoon stemmingmakerij. En zoals ik al aangaf er zijn helaas geen goede oplossingen, maar het probleem verdient een eerlijker film. Vond persoonlijk dat Essential Killing het veel sterker aankaartte.
stinissen (crew films & series)
-
- 23443 berichten
- 76933 stemmen
Ik ben het wel eens met Reinbo maar toch kreeg ik een band met de moeder , het is allemaal erg eenzijdig en erg zwart-wit dat hadden ze best iets eerlijker kunnen laten zien. [edit Madecineman; politiek getinte opmerking verwijderd]
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Politiek getint bericht verwijderd. Graag de discussie bij de film houden.
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Maar het probleem verdient een eerlijker film.
Mee eens, die is er overigens al (zie Welcome (2009)). Illégal staat momenteel op de 3e plaats in de strijd om de publieksprijs van het IFFR. Je zou bijna de verhalen van de PVV over de politieke correctheid van de (culturele) elite gaan geloven.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Welcome is inderdaad stukken beter. Mooie subtiele film, die een schrijnend probleem wel recht doet.
voskat78
-
- 510 berichten
- 829 stemmen
Vandaag ook gezien en moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk was. Het verhaal kwam vrij realistisch over , er werd goed geacteerd en het verhaal zat goed in elkaar. Begrijp dan ook wel dat deze film het goed doet in de publieksprijs toch had k gehoopt op een ander einde, zodat niet alle wordt voorgekauwd.
MFEO
-
- 682 berichten
- 38 stemmen
Indrukwekkende film. Sterk realistisch verhaal. Schrijnend te zien hoe er met illegalen omgegaan word. Welke misstanden er gebeuren en hoe dit in hemelsnaam mogelijk is in westerse landen. En wat voor types o.a. werken bij de uitzetting en het zinloos geweld die er gebruikt worden. Ook bijvoorbeeld het onsmakelijke eten wat ze kregen in een beschaafd land als België.Het lijkt er bijna op dat vroegere tijden herleven. Onthutsend.
Figuren die alle assielzoekers pariahs, gelukzoekers en dergelijke noemen en prima vinden dat er zo mee omgegaan word verdienen het zelf om zo behandeld te worden en dat allemaal mee te maken. Daar zou ik geen enkele medelijden mee hebben. Zulke figuren verdienen het.
Ik zeg altijd maar je verdiend hetzelfde wat je de ander gun.
De vrouw in de film en ook de andere vrouw die zelfmoord pleegde daar heb ik juist erg mee te doen. Mensen die al zeker veel ellende in hun leven meegemaakt hebben. Ze verdienen beter. Iedere persoon heeft zijn eigen geschiedenis.
Triest om te zien hoeveel misstanden er zijn zelfs zo dicht bij huis al.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
Nogal sentimenteel, maar daarmee niet perse slecht. Goed gemaakt en erg goed gespeeld, maar voor de rest is het onderwerp wel behoorlijk uitgemolken en het is allemaal een beetje makkelijk.
3*
Marpher
-
- 31 berichten
- 0 stemmen
Zojuist deze film gezien met het filmfestival. Persoonlijk haat ik dit soort pathetische films. Empathie opwekken door een eenzijdig beeld op te stellen vind ik erg laag. Ik bedoel, mensen in het midden-oosten plegen aanslagen elke dag, ook mensen in Nederland plegen geweld elke dag. Moeten we nou doen alsof we dit niet weten? Alsof we nooit geweld hebben gezien? Natuurlijk, het geweld in deze film kan absoluut NIET, maar ik moet toch meegaan met reinbo. Hebben jullie een oplossing om wereldwelvaart te bevorderen?
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Pathetisch ja, je kunt je ogen gesloten houden, Deze film is gebaseerd om werkelijke feiten, de vrouw die door de brutale politiek de dood vind heeft in België de kop gekost van de regering. De omgeving waar deze mensen zich in bevinden zijn zelfs nog liefelijk weergegeven. En dat is België, Nederland en Denemarken zijn geen cent beter. Wil jij graag 20 jaar later zeggen, Ich hab das nicht gewust?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik weet heus wel hoe het zit. Maar dat deze film zegt dat het op waargebeurde feiten gebaseerd is maakt het nog geen waar gebeurd verhaal. Hier is alles gewoon op een hoop bij een persoon gegooid. En ich habe es nicht gewust? Nou je mag mij best over 20 ter verantwoording roepen omdat ik er een voorstander van ben dat uitgeprocedeerde en afgewezen asielzoekers het land worden uitgezet. Er wordt haar zelfs de mogelijkheid geboden naar Polen te gaat (ipv terug naar Wit Rusland) waar ze politiek asiel had aangevraagd. Geloof dat zelfs groen links en de sp dat met me eens zijn.
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
De film biedt geen oplossing, maar laat zien hoe gruwelijk er met mensen wordt omgesprongen, dit zijn gewone mensen zo als jij en ik. Zelfs met criminelen ga je zo niet om, we willen graag in een beschaafde samenleving wonen. Een speelfilm laat dit zien, vanuit de ogen van illegale vrouw. Geen enkel weldenkend mens zal er toch mee eens zijn om een vrouw dood te slaan? Mag er over die misstanden geen film worden gemaakt? Ik ben zelf geen tegenstander om mensen die op oneigenlijke gronden zich in een ander land proberen te vestigen, op humane manier worden uitgezet. Maar daar gaat deze film niet over, dit is een verhaal over groot onrecht, over hoe er met mensen wordt omgesprongen. Ik vond dit zonder meer schokkend en heb bewondering voor de makers van deze film. Ik wist het namelijk niet dat het zo mensonterend was.
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Aangrijpend verhaal over hoe regels een mens kunnen beroven van zijn of haar waardigheid. Toont ook aan dat het met het peil van onze beschaving en mededogen van lieverlee slecht gesteld is. Goed gemaakte, genuanceerde film met een sterke rol van Anne Coesens.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De film biedt geen oplossing, maar laat zien hoe gruwelijk er met mensen wordt omgesprongen, dit zijn gewone mensen zo als jij en ik. Zelfs met criminelen ga je zo niet om, we willen graag in een beschaafde samenleving wonen. Een speelfilm laat dit zien, vanuit de ogen van illegale vrouw. Geen enkel weldenkend mens zal er toch mee eens zijn om een vrouw dood te slaan? Mag er over die misstanden geen film worden gemaakt? Ik ben zelf geen tegenstander om mensen die op oneigenlijke gronden zich in een ander land proberen te vestigen, op humane manier worden uitgezet. Maar daar gaat deze film niet over, dit is een verhaal over groot onrecht, over hoe er met mensen wordt omgesprongen. Ik vond dit zonder meer schokkend en heb bewondering voor de makers van deze film. Ik wist het namelijk niet dat het zo mensonterend was.
Hoezo wordt er slecht met haar omgesprongen? Ze krijgt een bed, eten en gratis vliegtickets. Vergeet niet dat zij een uitgeprocedeerde vluchteling is en geen erkend politiek vluchteling. Juist deze mensen maken het extra lastig voor de mensen die wel in hun eigen land vervolgd worden en daarom om hulp vragen. Verder is de laatste scene waar ze in elkaar geslagen wordt natuurlijk een extreme uitzondering en geen regel. Gelukkig.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
genuanceerde film
Als het ergens aan ontbreekt is het wel nuances.....
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Wat een onzin, die vrouw vlucht uit Wit Rusland naar het westen om te profiteren van onze welvaart. Anders was ze wel naar Senegal gevlucht of zo, want daar is het veel lekkerder weer. (En die politiek asielaanvraag gaf ze ook wel heel snel weer op toen bleek dat ze naar Polen moest.) Verder laat de film gewoon een ontzettend eenzijdig beeld zien: Vrouw is hardwerkend, lief voor haar kind, ijverig, etc... en zielig, overheid is star en boosaardig. Zeker op het eind als de skinhead bewaker haar in elkaar mept, wanstaltige stemmingmakkerij.
Verder kost zo'n vrouw ons gewoon ontzettend veel geld (o.a. 6 vliegtickets voor jan lul) en gaat ze ook nog eens met het door ons verstrekte eten gooien. Goh, wat geweldig zeg, echt reuze dankbaar is ze voor de tijdelijke opvang die ze krijgt. Maar de regisseur weet het toch zo te brengen dat de staat fout zit. En dan kan je wel zeggen dat het inhumaan is of wat dan ook, maar hoeveel daklozen geef jij 's nachts persoonlijk onderdak of te eten? De wereld is nu eenmaal overbevolkt, en daar zijn (helaas) geen vriendelijke oplossingen voor....
Noem je dit genuanceerd? Lekkerder weer in Senegal, je moest je schamen. Opvang of in het gevang worden gegooid, daar zie jij geen verschil in. De bewaker waar jij het over hebt, heeft in werkelijkheid een vrouw doodgeslagen, geen fictie maar werkelijk gebeurd. Wat jij stemmingmakerij noemt is werkelijkheid, de mensonterende "opvang" ook.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee, mijn eerste commentaar was net zo kort door de bocht als de film. Dat er ooit iemand is doodgeslagen is een incident. Deze film presenteert het alsof dit de normale gang van zaken is. Dat je daar niet door heen kunt of wilt kijken.....
Gewoon pure stemmingmakerij en jij trapt er in. Wat stel je zelf voor? Dat we elke vluchteling in een 3 sterren hotel stoppen, totdat ze zelf besluiten te vertrekken?
Het laatste nieuws

Door waarheid geïnspireerde misdaadserie '1985' is een kijktip op NPO Start Plus: 'Angstwekkend'

Netflix verbergt 'Windkracht 10' voor Nederlandse kijkers: op deze manier kijk je hem toch

Alom geprezen Nederlandse dramaserie 'Dag en Nacht' gaat dit voorjaar nog verder

Bijzonder veel series verlengd: zit jouw favoriet er ook tussen?
Bekijk ook

Elsker Dig for Evigt
Drama / Romantiek, 2002
82 reacties

Séraphine
Biografie / Drama, 2008
22 reacties

Home
Komedie / Drama, 2008
19 reacties

Alle Anderen
Drama / Romantiek, 2009
5 reacties

Disgrace
Drama, 2008
104 reacties

Le Père de Mes Enfants
Drama, 2009
29 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
