Amish Grace (2010)

Biografie / Drama

geregisseerd door Gregg Champion
met Kimberly Williams-Paisley, Tammy Blanchard en Matt Letscher

De vredelievende Amish gemeenschap van Nickel Mines, Pennsylvania wordt in oktober 2006 voor altijd veranderd als een verbitterde man vijf kinderen doodt en nog eens vijf verwondt. Daarna berooft hij zichzelf van het leven. De media strijken er neer en de gemeenschap wordt bekritiseerd voor hun onvoorwaardelijke vergeving van de dader en de manier waarop men uitreikt naar de weduwe van de schutter. Verscheurd door de dood van haar dochter, worstelt ook een moeder met deze overtuigingen; zij kan het de schutter niet vergeven.

Super gave film, hoorde dat deze in november 2010 te koop is

avatar van _Moonwalker
Speechless. Dat is hoe ik me voel na het kijken van deze film.
Erg goed acteer werk en een zeer mooi verhaal. Ik heb weer een les geleerd in nederigheid, na het zien van deze film.

Werkelijk een prachtige film, die mijzelf diep geraakt heeft. Zelf nadenken over het thema haat/vergeving wordt hier in optima forma opgeroepen. Zeer sterk geacteerd.

avatar van De Knip
Tranen in de ogen op het laatst. Met een glansrol voor Kimberly Williams-Paisley (pff wat een mooie vrouw is dat, zeg!) enTammy Blanchard:

****1/2

avatar van vranque
inderdaad een klein tranenwegpinkend drama met een hoog eo gehalte (enigzins flauw om te zeggen dat deze het niveau heeft van een gemiddelde aflevering van a little house on the prairy maar het is nu eenmaal niet anders) . .
Film is op zich aardig maar heeft verder geen toegevoegde waarde en is prima voor tv.

jeeke21
Mijn vrouw heeft hier in elk geval flink van genoten en gesnoten...

Een gemiddelde TV film met slaapverwekkende dialogen.
Ik had na afloop ook tranen in de ogen. Vooral omdat ik spijt had dat ik voor die avond een verkeerde filmkeuze had gemaakt.

avatar van Henry Spencer
Er zaten boeiende thema's in,maar die werden helaas naar het eindetoe ingesneeuwd in iets te sentimentele uitvluchten. En dat is met alle respect voor de emotionele lading van de film: alleen mochten de wat moeilijkere punten niet door opzij geschoven worden, zoals de positie van de vrouw, de banningsprocedure, de moeilijkheid om te vertrekken uit de commune, het ontbreken van antwoorden op knagende twijfels, etc.
Positief: de poging om vanuit verschillende invalshoeken te werken: de familieleden van de dader, buitenstaanders van de pers en de slachtoffers zelf.
Spijtig dat uiteindelijk zo sterk de nadruk werd gelegd op het 'iedereen is weer gelukkig in zijn eigen geloof'-plaatje.Lijkt me niet zo geloofwaardig.

Aardige film maar totaal zonder enige vorm van emotie verder was de film wel ok en laat weer eens zien dat de Amish gemeenschap erg goed kan vergeven...

Redelijke film over het waargebeurde schietincident op een kleine Amish-school. De film concentreerd zich niet op de tragische gebeurtenis zelf (die komt niet eens in beeld), maar meer op het verwerkingsproces van de Amish-gemeenschap waarbij hun geloofsovertuiging het er niet gemakkelijker op maakt. Deze, duidelijk voor tv gemaakte film, blijft alleen wel erg braaf. Een krappe 3.0 sterren.

avatar van filmfanaat48
goede film, mooi geloof,aanrader toch

avatar van ArnoldusK
Vrij banale film die nergens echt glanst en zelden echt raakt wat betreft acteerprestaties, belichting, scenario etc. Het gebeuren is allemaal vrij plastich en kaal verfilmd, waar op zich ook iets voor te zeggen valt, maar wat mij niet erg vrolijk maakte gisteren.
Enige positieve is de waargebeurde reactie van de Amish-gemeenschap. Zeer inspirerend, die echter op een erg melo-dramatische manier wordt overgebracht op de kijker.
Die gedachte, zonder de godsdienstige moraal erachter, heeft me wel even bezig gehouden.
Misschien een aardige opzet voor de film, maar onvoldoende voor mij. 2,5*

avatar van Albert S
Zeer ontroerend drama. Goed geacteerd!!
Ik ben echt wel wat gewend maar moest af en toe een traantje wegpinken.
Wat een drama met die kinderen en wat een vergevingsgezindheid van deze gemeenschap.
Hoewel dit natuurlijk maar een film is, heeft dit alles wel plaats gevonden,

Probleem met deze "Amish Grace" is dat je ook echt inderdaad het gevoel hebt dat je naar een film zit te kijken. Er wordt zo verschrikkelijk houterig geacteerd door de gehele cast dat je nooit betrokken raakt in het verhaal. Het is allemaal te opgezegd alsof men letterlijk het uit het hoofd geleerde script opdreunt. Ook blijft de film mierzoet. Als de doorgedraaide man de school inloopt merk je eigenlijk niets van een aanslag. Er klinkt zelfs geen schot.
Het is logisch dat er vervolgens een hoop religieus geleuter volgt. Daar ontkom je niet aan met een thema Amish als onderwerp. Maar het gebrekkige en vaak overdreven acteerwerk nekt de film.

Dat de Amish tijdens begrafenis een camera ploeg toestaan is onmogelijk, niet realistisch en te belachelijk voor woorden.

Met een goede cast, degelijke regie had dit een goede film kunnen worden.
Witness , de klassieker met Harrison Ford blijft kwa Amish verhaal ongeevenaard.

2*/2.5*

avatar van Ebenezer Scrooge
Typisch Amerikaans. Het had me niets verbaasd als op een zeker moment in de film Dr Phil aan kwam scheuren in een koets met die zelfvoldane glimlach op die bolle kop van 'm om er de boel te komen sussen.

Toch wel momenten van ontroering in deze TV-film. De door godsdienst ondersteunde vergevensgezindheid van deze Amish gemeenschap is op zijn minst merkwaardig. Alleen wat jammer dat in de film de vredelievende ingesteldheid met meerdere - eigenlijk overbodige - scenes wordt aangevuld met al te sentimentele, papperige aspecten.

Goede film, waar gebeurd verhaal.
Verbijsterend verhaal eigenlijk, een gemeenschap die zo vergevingsgezind is.
De vertolkingen zijn redelijk al is het duidelijk dat dit een TV-film is.
Maar ik heb de prent geboeid gevolgd, en het verhaal interesseerde me wel.

avatar van jeuletaxi
Ontroerend drama, waarin goed geacteerd werd.
Heeft me aangenaam verrast en zeker de moeite waard.

avatar van knusse stoel
In een woord (eigenlijk twee woorden); prima film!!!

avatar van Sergio Leone
Mja.

Gezien het overduidelijk voor televisie gemaakt is, is het allemaal netjes gedaan. Visueel is het saai zoals verwacht, het acteerwerk is ook zoals verwacht.
Maar het Vitaya-gehalte is mij simpelweg te hoog. Erg klef en stroef en getormenteerd allemaal. Een emotionele rollercoaster, maar dan afstandelijk en amper voelbaar over welke emoties het gaat.

Niet aan mij besteed.

avatar van nightfly1982
De film gekeken. De beschrijving van de film deed anders vermoeden waardoor het echt tegen viel. De beschrijving op de zender was wel anders dan de beschijving hier.
Men deed vermoeden dat Grace daadwerkelijk naar haar zus zou vertrekken en dus verstoten zou worden dat zou de film een stuk interessanter hebben gemaakt.

avatar van gizzegiz
Erg confronterende film, die u doet nadenken over uzelf en uw gevoelens; haat of vergiffenis bij een onvergeeflijke daad. En hoe verschillend leefgemeenschappen wel kunnen zijn. Ik heb er twee zakdoeken bij volgesnotterd...