Shit Year (2010)

geregisseerd door Cam Archer
met Ellen Barkin, Melora Walters en Luke Grimes

Colleen West (Ellen Barkin), eens een gevierd actrice, raakt stilaan de pedalen kwijt als ze geconfronteerd wordt met haar pensioen en haar leven in de herfst van haar carrière. Ze stort zich halsoverkop in een onwaarschijnlijke verhouding met Harvey (Luke Grimes), een veel jongere acteur met wie ze in een klein toneelstuk speelt.

avatar van beavis
wow, wat een score Alastor! nog misschien wat comments?
de poster en stills zien er schitterend uit, en ik mag Barkin wel, dus deze gaat sowieso op mijn lijstje!!

avatar van Inland Rabbit
Een kleine introductie tot Cam Archer voor wie zijn werk niet kent. Ik kende zijn werk onbewust al een hele tijd als regisseur van videoclips voor Xiu Xiu en Six Organs of Admittance. Tsjah dat moet je ook net weten.
Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik altijd op zoek ben naar leuke indepent filmpjes en coming-of-age is daarin zeker een tak die ik ook erg waardeer. Zo wees user Niethie mij vorig jaar eens op Wild Tigers I have Known. De film heeft wel enigszins raakvlakken met L.I.E., Mysterious Skin en Paranoid Park. Gus van Sant was dan ook de man die Cam Archer op weg hielp met die film.
Echter, waar genoemde films realistisch en vaak rauw zijn, is Wild Tigers vol felle kleuren en trippy scènes. Net een droom.

Archer heeft de coming-of-age (tijdelijk?) vaarwel gezegd, maar trippy is het nog steeds. Geschoten in sterk contrast zwart-wit ziet het er prachtig, maar soms ook grof uit.
Het plot is simpel. Colleen West gaat met pensioen en speelt haar laatste rol met ene Harvey West, gewoon omdat het leuk is dat ze toevallig dezelfde achternaam hebben. Ze wordt verliefd op de veel jongere man en krijgt hem vervolgens niet meer uit haar hoofd. Haar pensioen brengt ze door in de bossen, lekker rustig, weg van het stressvolle acteursleven. Echter, ze krijgt de jongen niet uit haar hoofd en wordt langzaam gek.

Zo, dat is het wel zo’n beetje. De uitwerking is echter veel abstracter en ook enigszins chaotisch. We zien de downward spiral van een actrice, in een omgeving waar ze zich helemaal niet thuis voelt. Als kijker krijgen we dit zeer gefragmenteerd te zien, als zaten we in haar onderbewustzijn. Vooral de soundtrack lijkt belangrijk te zijn en de kijker te willen afstoten met geluiden van klaxons, drilboren, zagen en weet ik niet meer wat voor herrie.
Klinkt allemaal wat zweverig en dat is het ook enigszins. De film zit ook vol symboliek, maar ook humor word niet vergeten. Toch is het allemaal vrij eerlijk en komt het nooit nep of pretentieus over.

Als ik dit zou moeten vergelijken kom ik uit op een kruising tussen Inland Empire en Phantom Love (Dir. Nina Menkes).Beetje Ingmar Bergman misschien?
Zeker geen makkelijke film en zeker niet aan te raden, omdat het de kijker eerder probeert af te stoten dan naar binnen trekken.

avatar van niethie
Plot spreekt me niet meteen aan, maar WTIHK blijft inderdaad een vrij uniek filmpje dat door veels te weinig mensen word gewaardeerd om wat het is. Jou stukje maakt me dan ook wel enigzins nieuwschierig. Hoop dat ie snel beschikbaar is! De poster is alvast heel erg mooi, zoals beavis al zegt.

avatar van beavis
dank Rabbit, heb er helemaal zin in; en ga ook opzoek naar die eerdere film!

avatar van Knisper
Dit klinkt inderdaad veelbelovend. Bedankt voor de tip!

avatar van danuz
Ik zou toch zweren dat ik Archer's debuut ooit gezien heb - dat krijg je ervan als je al je stemmen verwijderd... Was daar volgens mij helemaal niet enthousiast over.

Anywho, deze gaat op de lijst.

avatar van danuz
Archer's debuut gaat op de herzie-lijst, want Shit Year was érg goed. Een eigenzinnig werk met fantastische fotografie, een dreamlike plot en geweldig acteerwerk. En naast experimentereel zeer interessant ook vooral een ontroerende film. Kan nog wel eens flink gaan beklijven!

avatar van Observator
Zo! Nagenoeg perfect filmpje. Sterke mix van genres en wat zag het er fantastisch uit. Grappig actrice, die Ellen Barkin. Maar in verkeerde rollen kan ze volgens mij ook stront vervelend zijn. Niets van dat hier. Sterk geacteerd en op momenten bijzonder komisch.

Inland Rabbit schreef:
Weet je zeker dat dat in de film hoorde? Want op wat mild getimmer in het bos heb ik het niet gehoord. Gek genoeg heb ik wel dezelfde ervaring bij Daddy Longlegs, waar het me (ook) misplaatst voorkwam...

avatar van Inland Rabbit
Bij die film was het me dan weer nauwelijks opgevallen, al weet ik wel degelijk wat je bedoeld. Maargoed, deze film zit wel degelijk vol met vreemde geluiden, heb het dan ook eerder over vervreemdend, niet misplaatst

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik zal niet snel iets een kruising tussen Yoshida en Cassavetes noemen, maar dit komt in de buurt.
Benieuwd naar het debuut van Archer, dat hier nog op DVD ligt.

Het gemiddelde is hier trouwens bijna net zo hoog als op imdb, met dat verschil dat de schaal daar tot 10 gaat

Mochizuki Rokuro schreef:
Benieuwd naar het debuut van Archer, dat hier nog op DVD ligt.

Interessante vergelijking, maar naar Archer's debuut zou ik niet al te benieuwd zijn. Die vond ik persoonlijk enorm matig/slecht.

avatar van wibro
Hmm, een van de meest vreemde filmpjes die ik de laatste tijd gezien heb. Ik weet ook niet wat ik er van moet denken. Nogal experimenteel allemaal. Niettemin krijgt deze film van mij toch een ruime voldoende en dat heeft die volledig te danken aan de schitterende zwart/wit fotografie. Zo mooi zie je films in zwart/wit niet vaak. Van het verhaal moet deze film het van mij niet hebben. Daar kon ik af en toe geen touw aan vastknopen.

avatar van Inland Rabbit
Gaat eindelijk uitkomen op Factory25, toch sowieso wel een leuk indie label: FACTORY 25 - Shit Year - factorytwentyfive.com . Wel duur, maja.

Redelijke film waarin een actrice een punt achter haar carrière zet en een huisje in de bossen betrekt. De film heeft zeker geen reguliere vertelstijl en is daardoor niet al te toegankelijk. Te abstract en zweverig voor mij, maar wel gedurfd en origineel. Ellen Barkin acteert goed en het zwart/wit camerawerk ziet er mooi uit.

avatar van Decec
Een matige dramafilm...
Saai verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Redelijk kwaliteit breedbeeld, veel geruis
(geen HD aanwezig)...
Alleen zwart/wit, geen kleur...
Prima achtergrond geluid/muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Geen moeite waard...

avatar van McSavah
de baisse is ingezet

avatar van Knisper
Gek genoeg (en vrij onverwacht) niet helemaal mijn ding. Vond het wel goed gemaakt, maar de film ging bij mij nergens onder de huid. Dat is toch wel een vereiste voor zo'n film, die het veel van associaties en de versnippering van momenten moet hebben. De film wordt tegen het einde aan wel steeds beter, maar ik blijf toch bij een gemiddelde score.

avatar van Inland Rabbit
Herziening op dvd eindelijk, je moet er even een goed moment voor pakken. Nog steeds uniek. Barkin acteert geweldig, visueel erg sterke zwart-wit uitwerking en een vreemde geluidsband.Lekkere downward spiral. Verder heb ik 2 jaar geleden al alles gezegd wat ik erover kon- en wilde zeggen. Wel een half sterretje omhoog. Dikke 4.5*

avatar van D-ark
Symboliek de film houden we het maar op, wel prachtig vormgeven symboliek

avatar van Badalamenti
Mochizuki Rokuro schreef:

Mmm, snap de link met Cassavetes. Die karakterkop van Barkin heeft wel wat weg van Rowlands en de emotionele instabiliteit van het hoofdpersonage ook al gezien bij Cassavetes...... maar verder is het me allemaal veel te afstandelijk, zat op geen enkel moment echt in de film.

De link met Yoshida ontgaat me een beetje.....