Edtv (1999)

geregisseerd door Ron Howard
met Matthew McConaughey, Woody Harrelson en Jenna Elfman

De grote baas van het TV-station TrueTV maakt zich ernstige zorgen omdat het tuin-kanaal zelfs betere kijkcijfers krijgt. Een medewerker van het station komt met een idee: volg een man gedurende de hele dag, 7 dagen per week. Na een langdurige zoektocht vinden ze Ed Pekurny, een medewerker van een videotheek. Hij twijfelt of hij wel zijn privacy wil opgeven, maar uiteindelijk kiest hij voor het geld en de faam. EdTV is ontstaan, maar hoe zal zijn omgeving er mee omgaan.

Aardige film, mooi te zien hoe mensen via de tv verknocht raken aan een bepaald persoon.

Goede komedie voor een avondje vermaak.

Vond m tegenvallen, had t veel leuker verwacht. De enige reden om m te kijken is toch echt voor Matthew, zo heerlijk charmant koppie heeft die
Die Jenna Elfman vind ik zeer vervelend en totaal geen enkele uitstraling hebben.

avatar van MarkFish
Ik vond het een leuke film. Mensen zeiden dat dit een mindere versie was van Truman Show, zeg maar. Ze kwamen toen ongeveer gelijktijdig uit. Maar ik vind deze minstens net zo goed. Leuke acteurs natuurlijk ook. Hurley als lekkere over the top slettebak die alles voor publiciteit doet. En die Elfman vind ik ook wel okee, integer.

avatar van Purmerend
Prima film, prima score alleen heb ik die ene borst gemist bij de vrijpartij in de auto

avatar van otherfool
Redelijke verfilming van een aardig idee, zeker pre-big brother tijd. De film zal wel altijd moeten opboksen tegen het superieure Truman Show, hoewel de films eigenlijk bar weinig met elkaar te maken hebben. Elfman is prettig als altijd in een verder nergens wereldschokkende film.

2,5*.

avatar van Tun-89
huh, lijkt wel een beetje op het verhaal van de
Truman Show. Alleen die was er een jaartje eerder.

tuureluur
deze is net zoals de truman show toch echt een goede film met een aardig verhaal ik vond dat deze een beter einde had zelf dan de trumanshow. 3,5

avatar van WB
WB
tuureluur schreef:

Daar ben ik het, als Truman Show fan, totaal niet mee eens. Maar ach, ieder zo zijn eigen mening. Truman Show heeft net als deze film ook wel een Happy Ending, maar laat veel meer open aan de fantasie. Hier is alles gelijk af.
Wel een leuke film voor een avondje, maar heeft niet veel indruk achter gelaten.
2,5 sterren...

avatar van Gettie
De Truman show vond ik veel beter, ik vond deze film soms voorspelbaar. Er zaten wel een aantal grappige elementen in maar die vond ik niet boven de Truman Show uitstijgen...

Eigenlijk een verselijk belachelijke film over reality TV... Schakel die TV gewoon uit en spendeer je tijd nuttiger!

Deze film verraste me eigenlijk wel. Veel bekende gezichten en een erg leuk plot

Barcel
Lijkt me leuk! Die film komt vanavond op tv! 'Edtv', ik kom eraan!

avatar van Erwinner
Ja zeker kijken vanavond mensen!

Goede film! Ondergewaardeert!

avatar van Tsolodimos
hij was niet super goed, maar ook niet heel slecht
het verhaal laat zien hoe het kan zijn wanneer camera's de hele dag achter je kont aan zitten en de film had een aantal leuke grappen
hij keek lekker weg, niks mis mee dus
3 sterren

avatar van jorkie
leuke film!

avatar van tommykonijn
Inderdaad wel een Leuke Film van Ron Howard, Een hele Goede regiseur van zowel serieuze als Leuke Films (The Grinch, The Davinci Code) de acteerprestaties waren ook niet verkeerd.

***

avatar van Kraay
Zwaar ondergewaardeerde film, vooral Woody Harrelson was geweldig

avatar van HarmJanStegenga
Leuke film. Veel grappige momenten en een boeiend verhaal. Ik kan er niets aan doen, maar Jenna Elfman is ongelovelijk. En dan bedoel ik dat positief. Prachtige vrouw in deze film en wat een lieve, onschuldige en geweldige uitstraling heeft zij in de film zeg. Daarnaast is Woody Harrelson heerlijk op dreef en ook McConaughey doet het prima als de hoofdpersoon. Leuke wegkijker voor de zondagavond.

* * *

avatar van ILDIB
3.3 dus 3.5 ster. Maar dan ook net. Ik kan persoonlijk mccounaghy met dat klote accent niet uitstaan maar in deze film is het me gelukt het einde te halen. Wel veel over the top en ongeloofwaardige momenten maar ondanks de lengte doable, maar zeker niet super. truman show is vele vele malen beter..

avatar van Thomas83
Redelijk vermakelijke film, maar kwalitatief op veel punten slecht, en 122 minuten is veel en veel te lang voor een film die zo weinig te bieden heeft.
Het plot stelt natuurlijk weinig voor. Het had nog een hoop leuks kunnen opleveren, maar het is allemaal wel heel slecht uitgewerkt. Dat liefdesverhaaltje is echt zo ontzettend standaard en zoiets werkt al een stuk minder als "het meisje" dan niet al te charmant is. Jenna Elfman is kleurloos en niet bepaald mooi in die film met die lelijke wenkbrauwen en steeds dan die chagrijnige kop erbij. Verder acteert ze vaak nogal matig, net als de rest. Alleen die stiefvader vond ik echt leuk gespeeld door Martin Landau, en Matthew McConaughey deed het ook nog redelijk. Verder valt het ook op dat er nog best veel bekende gezichten in de film opduiken. Ellen DeGeneres (die speelt ook nog best aardig trouwens), Dennis Hopper, Elizabeth Hurley, Adam Goldberg (vooral bekend door zijn erg grappige rol in Friends), Elizabeth Hurley en, helaas in een nog vrij grote rol, Woody Harrelson. Ik vind hem echt een irritante vent om naar te kijken.
Overigens vond ik Rob Reiner ook nog wel acceptabel spelen, al is het jammer dat zijn personage zo'n typetje is.
De humor in de film is erg slapjes en vaak nogal flauw. Alleen het gedeelte waarin Ed een stalker op zijn kamer aantreft vond ik nog wel grappig, en dat gedeelte waarin hij op de kat valt. Maar dat is ook vrij makkelijke humor. Goed doordachte grappen kom je in Edtv niet tegen, en de dialogen zijn soms wel heel erg beroerd.
Verder ook erg jammer dat er een vader-moeder-verhaaltje in het plot moet worden verwerkt, en nogal ongeloofwaardig hoe op het einde opeens blijkt dat Ed niet meer kan stoppen met de show, terwijl hem eerst nog twee keer werd aangeboden om zijn contract te verlengen. Als hij niet kon stoppen slaat het ook nergens op dat ze hem vroegen of hij zijn contract wilde verlengen. Lijkt me dus nogal een plothole. Al zorgt deze twist er wel voor dat de film nog best geinig eindigt. Het enige stukje wat ik nog echt leuk om naar te kijken was hoe Ed probeerde de directie zelf het programma te laten stoppen door op tv allemaal gênante geheimen van ze bekend te maken. Al is het dan wel weer erg flauw en makkelijk wat het geheimpje van de grote baas blijkt te zijn, waardoor hij de stekker eruit trek.
Even daarvoor werd het slappe liefdesverhaaltje al op een zwakke manier afgerond. Shari heeft er opeens geen problemen meer mee dat er camera's bij zijn en zoent Ed van het ene op het andere moment. Nee, het emotionele hoogtepunt van de film was toen daarvoor Ed tegen zijn stiefvader zei dat hij zijn echte vader is voor hem. Niet toevallig de scène met met afstand de beste presterende acteur in de film en degene die het daarna het beste deed.

Al met al een film die me is tegenvallen. Ik had beslist geen topper verwacht, maar had ook niet kunnen denken dat de film op zoveel punten tekort zou schieten. Ik kan hier dan ook geen voldoende voor geven, al helemaal niet omdat ze van een niets-om-het-lijf-film nog een film van ruim twee uur hebben gemaakt. En dan ben ik ook nog eens geneigd punten af te trekken voor die vervelende Harrelson. Maar dat zou flauw zijn.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Beetje flauw filmpje met matige humor die een klein beetje voortborduurt op de BB-achtige wereldwijde TV-hype en het succes van bijv. The Truman Show (en nog veel meer uiteraard), zij het vanuit een andere invalshoek. Het gegeven is leuk, de uitwerking minder.

avatar van kimberlyVD
Vermakelijk filmpje maar ook niet meer dan dat. 3*

avatar van Timothyvdmeer
Wel leuke film met een leuke Ellen D. Zeker geen hoogvlieger maar gewoon leuk om een keer gezien te hebben.

3*.

avatar van Captain Pervert
Vermakelijk filmpje, leuker dan ik verwachtte. Misschien iets te lang, want op een gegeven moment sukkelt de film een beetje in slaap, maar op het laatst komt er ineens lekker veel vaart in, waardoor je een positief gevoel overhoudt.

Grootste minunt zijn die rare wenkbrauwen van die Shari (Jenna Elfman).

3 sterren

avatar van Captain Pervert
Thomas83 schreef:

Er wordt hem nooit iets gevraagd, het gebeurt gewoon. Van een ja of nee van Ed is op dat moment helemaal geen sprake. Vind het dus geen plothole.

Tien jaar geleden nog hartstikke leuk. Ik denk dat hij voor nu wat gedateerd is. Maar ik ga niet weer kijken. Ik geef de film het aantal sterren zoals ik hem heirinner en dat was heel leuk en "dat het me vreselijk leek zoveel reality-tv" . En dat was in het jaar dat Big Brother begon als ik me niet vergis? En kijk eens 10 jaar later.....arrghhh.......

avatar van chebby
Leuke film, komt vanavond op TV

avatar van wklooster
ECHT GOED!
Knappe acteerprestaties en af en toe erg leuke grappen. Prima.
Op het laatst het deel met de penisimplantaten is geweldig!

avatar van DragQueen
Aardige film, die hetzelfde soort concept hanteert als the truman show. al is die laatst genoemde natuurlijk een stuk beter. deze slaat een beetje om in een romantische komedie. maar daarom is het nog geen slechte film natuurlijk. de film bevat leuke momenten, en prima acteerwerk. 3 sterren.