The Order (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Brian Helgeland
met Heath Ledger, Mark Addy en Shannyn Sossamon

Eeuwenlang bestaat er een geheim occult genootschap binnen de Kerk. Na een aantal mysterieuze sterfgevallen, gaat de jonge priester Alex Bernier op onderzoek uit. Hij komt op het spoor van de zogenaamde Sin Eater, een gevaarlijke en onsterfelijke figuur die als een soort God op aarde vergeving kan schenken aan de meest verdorven zondaars. De Sin Eater neemt alle zonden op zich waardoor het kwaad ongestraft blijft. In zijn zoektocht ontdekt Alex dat er een veel erger noodlot bestaat dan de Dood.

avatar van henrykobus
ik heb de orginele film maar het hee verhaal wat hier beschreven staat en de poster klopt niet bij de echte film alleen de acteur is goed
sorry maar het verhaal is toch geheel anders er komt niet een vrouwelijke dective in voor

avatar van sinterklaas
Natuurlijk wou ik wel even zien wat Heath Ledger allemaal maakte voor hij de sadistische nieuwe Joker speelde in The Dark Knight. Maar The Sin Eater is een beetje een houterig op bepaalde momenten. Heel erg goed is de film niet. Ook niet slecht natuurlijk want er zitten wel mooie momenten in en Heath Ledger acteerd ook nog best goed. Voor actie moet je deze film niet kijken, voor horror ook niet want er gebeurt zowat niks eng in en thriller... tja, beetje een standaard thrillertje. Sin Eater levert ook wel wat mooie shots van Rome op. Die stukjes dat die mensen worden opgehangen en dan toch nog via een soort geest antwoord kunnen geven op vragen vond ik onderandere wel leuk of dat duiveluitdrijving dat die geesten met slierten uit de mond van de bezetende kwam waren dan ook de mooie momenten van de film.

Film is op bepaalde punten best vermakelijk en Heath Ledger speelt ook best goed. Het is misschien wel houterig en misschien ook soms een beetje saai. Maar het is best nog wel het kijken waard van hoe Ledger het voor zijn Joker-periode (en dood ) deed.

Tot nu toe een 3,0*

avatar van ViggøJøhnny
het is geen geweldige film,
maar wel leuk om een keer te zien.
Het verhaal is niet slecht en kon misschien ook wel beter worden uitgewerkt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die alles blijkt te hebben om een religieuze thriller te worden, maar het eigenlijk toch te ver gaat zoeken en nergens boeiend is. En net als je denkt dat het terug goed gaat komen, slaat de film zichzelf dood. Ledger doet wel z'n best, maar is slachtoffer van het slechte script en kan niet veel tonen. De rest loopt er ook maar wat tegen z'n zin bij. Een teleurstelling.

avatar van Zero_Sunshine
Niet de moeite om te kijken.

avatar van 606
Op bepaalde momenten leuk maar voor de rest van de film is het saai.
Gebeurt weinig en het einde is niet goed en lijkt alsof je wat mist.

2,5 ster

avatar van Q Jones
Ik snap al die slechte reacties niet, want deze film is zeker de moeite waard.

Heerlijk gepuzzel en een lekkere cast. Ik heb de film net herzien en het was al een tijdje geleden dat ik hem had gezien en er was me eigenlijk niks van bij gebleven. De tweede keer vond ik hem veel leuker misschien komt dat omdat de film nu een klein beetje inwerkt in de realiteit. Punt is de kerk is altijd oppermachtig geweest en dat brengt deze film in een lichte vorm naar buiten.

Het verhaal is leuk en best orgineel, ik vind het altijd wel intressant en leuk als een film in gaat op het geloof en heb me dan ook zeer vermaakt met deze film.

Ledger speelt naar behoren voor een beginneling, de rest van de cast doet het redelijk tot goed.

Ik zeg ga deze film gewoon zien ondanks de slechte reacties. De film is een beetje een kruising tussen The Da Vinci Code en Constantine.

Na herzien geef ik 4 sterren

avatar van akira124
pffffffffffffff slaapverwekkend slecht

avatar van Boeikens
Weinig Horror aan.

Beetje sfeer, matig spannend, vrij traag en nogal ondoorzichtig verhaal.
Goed voor 1 keer.

avatar van komerad
Wat een slechte film. Het enige goeie aan deze film vond ik de clue. Hoe men ertoe komt en alles wat erond hangt blijft gewoon verschrikkelijk slecht. De clue vond ik wel nog de moeite waard.

Hoe kan men het "kwaad" beter bestrijden dan het "kwaad" te zijn? Hij kiest er nu immer voor dat echte zonden niet meer vergeven worden.

avatar van Friday the 13 th
Ik hou wel van deze occulte films. Het uitgangspunt van de film is best origineel en het levert wel enkele leuke scènes op. Alleen het tempo van de film laat het soms af weten, waardoor het inderdaad soms saai wordt.

Ik heb weinig horror gezien, maar het stoort niet. Het hele sin eater verhaal wordt goed gebracht en uitgelegd. Het einde met de kardinaal is erg voorspelbaar - maar desondanks dat is het toch nog een redelijke film - hoe onrealistisch het verhaal en bepaalde scènes ook mogen zijn.

Ook enkele zeer mooie shots van Rome.

avatar van DragQueen
De film biedt een origineel gegeven verhaal, toch wordt dit in de uitwerking niet optimaal benut. Op sommige punten is de film iets te traag. Met de aanwezige sfeer zit het wel goed. Heath Ledger zit verder prima in zijn rol. 3 Sterren.

Bij toeval stuitte ik op deze productie met Heath Ledger in de hoofdrol. Maar helaas ik had hem beter niet kunnen zien want de rol van rebelse priester past hem voor geen meter. Trouwens de gehele cast is van een middelmatig niveau. Het gegeven van de story is niet eens zo slecht, maar de regisseur heeft het verhaal, dat vol plotgaten zit en fout op fout stapelt, vooral bij elkaar geroofd: ik heb geen origineel element gezien. De mystieke katholieke thriller begint als horrorfilm om uiteindelijk te vervallen in een soort kostuumfilm.