• 8.233.987 stemmen

Geregisseerd door: Gregory Doran

Met onder meer: David Tennant, Patrick Stewart en Penny Downie

Over Hamlet

"To be, or not to be?"

Hamlet, Prins van Denemarken, keert terug naar zijn vaderland als zijn vader, de koning, sterft. Hamlet's moeder, Gertrude, is al hertrouwd met zijn oom Claudius, de nieuwe koning. Ze dringen bij Hamlet aan om te trouwen met zijn geliefde Ophelia. Dan verschijnt de geest van zijn vader die Hamlet vertelt dat hij door Claudius en Gertrude is vermoord. Hamlet zint op wraak.

image

avatar van eppy

eppy

gezien op bbc 3, niet slecht maar naar de zoveelste verfilming van dit verhaal in zijn orginele context. ik zit eigenlijk te wachten op een trailertrash versie, gezien de inhoud, een beetje jerry springer kijker met intiligentie snapt wat ik bedoel.

het nadeel van deze versie is dat er veel sifi helden in mee spelen, en je de hele tijd een telefooncel of een enterprice in beeld verwacht. en dr who kon mij niet echt overtuigen.....

als nog een drie want hamlet spelen is niet makkelijk.

avatar van Wymer

Wymer

Best grappig dit, heb hem gezien omdat ik het boek niet echt lekker vond lezen en ik hem voor mijn studie toch moest kennen. Het is een vrij letterlijke verfilming met de originele dialogen en situaties. Een beetje gemoderniseerd, dat wel. Die Tennant is een goede acteur, verder niet zo bijzonder.

gauke

De zoveelste verfilming van Hamlet; dit keer een BBC registratie van deze tragedie over liefde en lijden, van het verhaal waarin de personages te laat ontdekken dat ze van elkaar houden. De moderne (hedendaagse) kleding maken de personen echter, emotioneler, meer herkenbaar en minder opzichtig. De gebruikte woorden blijven voor mij moeilijk: een verbale tovenarij. Doordat het gebeuren zich grotendeels binnenkamers (als een toneelstuk) afspeelt, heb je als regisseur minder visuele mogelijkheden.