• 11.253 nieuwsartikelen

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / Argentinië

Geregisseerd door: Boris Paval Conen

Met onder meer: Tygo Gernandt, Anniek Pheifer en Mark Rietman

IMDb beoordeling: 6,4 (311)

Gesproken taal: Nederlands, Engels en Spaans

Releasedatum: 25 maart 2010

Plot First Mission

First Mission gaat over de belevenissen van een door idealen gedreven team medische hulpverleners en het gepassioneerde werk dat zij verrichten op een kleine post van International Frontline Doctors in Zuid-Amerika. Daar werken de jonge tropenarts Marina (Anniek Pheifer), de logistiek medewerker Barry (Tygo Gernandt), de projectcoördinator Thijs (Mark Rietman) en de lokale medewerkers Orlando en Diego onder zware en gevaarlijke omstandigheden. Ze leggen hun eigen levens in de waagschaal om anderen te redden. Marina komt er achter dat in het verscheurde Latijns-Amerika een verschil maken helpt, ook al is het klein.

avatar van robertus65

robertus65

Ik had het idee dat ik zat te kijken naar een promotiefilmpje van Artsen zonder grenzen, overgoten door een Hollywood sausje.

avatar van erpunited

erpunited

Redelijke film. Beetje langdradig. Maar aardig om een keertje te kijken

avatar van TiMmS

TiMmS

Ik vind dit toch een prima film, heb genoten van het verhaal, de (soms aangrijpende) scenes en vooral dat de situaties dicht bij de realiteit staan.

avatar van splifff

splifff

Vandaag gekeken, erg mooie film.

Goed verhaal, ligt dicht bij de realiteit.

Hij was zeker t kijken waard.

avatar van Zeriel

Zeriel

Mmm, het was het aanzien wel waard. Maar over de hele breedte was het hem allemaal net niet. Het camerawerk was onevenwichtig, evenals de editing. De guerillas en de soldaten waren niet erg indrukwekkend. en voelden nergens echt. Anniek Pheifer was wel ok, evenals dat jongetje, maar voor de rest vond ik de personages maar flets en vaak ongeloofwaardig.

Tygo Gernandt en Mark Rietman vond ik erg zwak.

Toch geeft het een beetje een indruk waar je in dit werk tegenaan kunt lopen.

Ook stond er Van de makers van Bride Flight op. Misleidend want het is niet van Ben Sombogaart. Tsja mischien deden er een paar makers mee, de assistent-cameraman, en iemand vd make-up oid. Het was er iig niet aan af te zien.

avatar van Vogel18

Vogel18

Heftige film.

Goed verhaal, zeker de moeite waard om te kijken!

avatar van nightbreed

nightbreed

Matig acteerwerk + matig script = matige film = 2,5

avatar van marcelvkan

marcelvkan

Ondanks af en toe Lachwekkend acteerwerk toch een redelijk tot goede film..

Voorspelbaar, dat dan wel.. Maar bij deze film vind ik dat niet echt heel storend..

Voor Nederlandse begrippen een goede film..

2.5 *

avatar van Quido

Quido

Nu al op TV? (ja dus, maar hoe kan dat opeens zo snel?)

avatar van 0o.

0o.

aaarghh... wat een ongelofelijke baggerfilm. stuitend, tenenkrommend acteerwerk

stinissen (crew films & series)

0o. schreef:

aaarghh... wat een ongelofelijke baggerfilm. stuitend, tenenkrommend acteerwerk

Dat valt dus reuze meer en verder vond ik deze film ook prima.

avatar van Aapje81

Aapje81

Na Wit Licht vond ik dit de zoveelste prul over dit thema. Waar Wit Licht echter hypocriet, dom en vervelend was is deze prent toch iets beter en oprechter. Voornaamste pluspunten zijn Mark Rietman en vooral Aniek Pheifer. Twee uitstekende acteurs die veel beter verdienen dan dit inwisselbare materiaal.

Zeer matig.

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Ik vond Anniek Pheifer anders best geloofwaardig overkomen als zo `n jong, naïef grietje dat hardleers de wereld wil verbeteren zonder op haar hoede te zijn voor mogelijk gevaar. Het thema in deze film werd gelukkig ook gewoon op een humane en oprechte manier uitgewerkt, met enkele mooie plaatjes en een helaas wat overbodige romance. Toch een prima alternatief voor mij, ter vervanging van een avondje Spaanse woordjes in mijn hoofd stampen, aangezien de Spaanse taal door Nederlanders rustiger wordt uitgesproken en daardoor beter behapbaar is voor mij. Een 3*

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Weer een beetje een film in de trent van Wit Licht. En ach, mislukt was ie niet hoor. Wel erg bijzonder eigenlijk als je je bedenkt dat je moeilijk een genre kan bedenken bij deze film. Is het nou oorlog? Drama? of gewoon een echte Artsen zonder grenzen filmpje?

Maargoed, Pheiffer speelde wat mij betreft best goed. Ik heb der nog niet eerder zien spelen maar in First Mission was ze wel een kei. Ook Rietman en ook vooral Gernand weten er weer iets moois van te maken en de film sleept ons mee naar de groezelige, broeierige plekjes van Zuid Amerika, waar de armoede en de onderdrukking door de guerillia's heerst. En inderdaad had het ook best veel weg van een gemiddelde Hollywood film. Wat ik dan weer wel jammer vind is dat de guerilla's wat mij betreft toch te soft en te makkelijk over waren te halen. Dat kon wel meedogenlozer.

Maar verder nog een zeer aardig Nederlands/Zuid Amerikaans werkje. Het einde vond ik dan weer uitermate slap.

avatar van Senta

Senta

Gewoon een mooi verhaal, interessant om te zien zoals zij te werk gaan, welke ontberingen zij mee te maken krijgen, de wanhoop en ook het menselijke. Ik vond het een prachtige film, met de nodige spanning (Guerrilla strijders war ze mee te maken hebben) en ook liefde.

avatar van pietermi

pietermi

mOOIE INDRINGENDE EN EIGENLIJKS TRIESTE FILM.

avatar van martijn011

martijn011

• 2001 berichten

Weinig van verwacht en mijn verwachtingen kwamen uit.

Eigenlijk blinkt de film nergens in uit. Het is eerder saai dan spannend, het acteerwerk is zeer matig te noemen, het verhaal boeide me voor geen meter.

Anniek Pheifer is het enige pluspuntje. Haar rol had nog enigzins inhoud en liet een redelijk beeld zien van het goede werk dat ze daar verrichten. Maar zoals ik al zei was de film een ware bevalling te noemen en viel me zwaar op de maag.

2 sterretjes dan maar..

avatar van sinterklaas

sinterklaas

pietermi schreef:

mOOIE INDRINGENDE EN EIGENLIJKS TRIESTE FILM.

WE HOREN JE WEL HOOR!!!

avatar van Carl

Carl

Uitstekende film. Prima plot, prima spel, prima -en gelukkig niet al te bekende- nederlandse acteurs.

Camerawerk had wel wat rustiger gemogen. Ik houd niet zo van dat moderne gewiebel.

avatar van Decec

Decec

Jammer ik wou deze film graag kijken, maar er is gedeeltelijk geen Nederlandse ondertiteld.

Dus helaas... Geen beoordeling geven.

avatar van boemboem27

boemboem27

Voor Nederlandse begrippen een goede film.

zitten wel wat heftige momenten in als je bedenkt dat zoiets echt kan gebeuren.

zeer goed spelende Anniek Pheifer en Tygo Gernandt.

opgedragen aan artsen zonder grenzen om zo een idee hiervan te krijgen.

toch wel de moeite waard

avatar van arno74

arno74

Het verhaal klonk wel aardig, maar de uitwerking heeft een nogal stuurloze film opgeleverd. Diverse thema's komen in de film eventjes voor 'omdat het moet', waardoor het nogal oppervlakkig en nep over komt. Een film die je snel weer vergeet. Een magere 2,5* Geef mij maar A Perfect Day (2015).

avatar van missl

missl

Een eigenwijze dokter die gaat helpen in Latijns Amerika. Ik vond haar voornamelijk irritant.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Eens wat anders dan de gebruikelijke romcom die vooraan staat bij Nederlandse films op Netflix voor mijn zaterdagochtend, deze een beetje lange reclamefilm voor AzG. Prima locaties en het ziet er ook wel aardig uit. Pheifer doet het ook wel leuk. Maar het is soms ook het gevoel van veredeld amateurtoneel. Vooral Gernandt is lachwekkend en ongeloofwaardig. Het is ook geen film die constant weet te boeien. Op momenten wordt de film wel sterker en ook wel spannend, maar dat zijn enkele losse scènes met verder veel oninteressante vulling. En dan moet Pheifer uiteraard weer een trauma hebben als goedkope psychologie om te duiden waarom ze handelt zoals ze handelt. Liever niet. 2,0*.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Tygo Gernandt, bbrrrrrrrrrr....

Deze laat ik dus wel links liggen.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Redelijk maar geen hoogvlieger. Wel vond ik deze beter dan Wit Licht, want die was echt slecht geacteerd. Ik vond de cast van First Mission dan nog redelijk goed acteren, de één natuurlijk beter dan de ander maar stukken beter dan Wit Licht. Die Anniek Pheifer vond ik destijds bij Jiskefet al niet verkeerd acteren.