• 8.303.792 stemmen

Geregisseerd door: Gérard Kikoïne

Met onder meer: Anthony Perkins, Glynis Barber en Sarah Maur Thorp

Releasedatum: 24 november 1989

Plot Edge of Sanity

"Beware the beast within!"

Als Henry Jekyll's experimenten met Cocaine uit de hand lopen, veranderd hij in Jack Hyde. Als Hyde zoekt hij 's nachts in de straten van Londen naar prooien. De politie kan hem niet pakken en dus is het enige dat hij kan verliezen zijn verstand.

image

Dr. Henry Jekyll / Jack 'The Ripper' Hyde

Elisabeth Jekyll

Egglestone

Ann Underwood

avatar van EmDee

EmDee

Waarom staat Alice Cooper op de hoes?

avatar van Mirandak

Mirandak

Eindelijk de gegevens over deze film gevonden nu de band of de dvd nog.

avatar van Justice4All

Justice4All

tegenvaller...

avatar van psycholamp

psycholamp

• 1959 berichten

Wel aardig. Jack the Ripper gecombineerd met Jekyll en Hyde.

avatar van nightbreed

nightbreed

Een krappe voldoende omdat hij net onderhoudend genoeg was.

De karakters waren wel erg leeg en oppervlakkig net zoals het verhaal, de diepgang en het medeleven ontbraken volkomen.

Het deed me een beetje aan een goedkope strip denken qua verhaal en karakters, vooral bij Perkins viel mij dit op.

avatar van Hip-Hop Drunkie

Hip-Hop Drunkie

Helemaal niet eng , het enige positieve aan deze film was de knappe actrices , de lekkere prostituees, die chick die heel de tijd zo schattig kon lachen en natuurlijk die vrouw van Dr.Jekyll....

avatar van Thorak

Thorak

Origineel concept om Jack the Ripper te mengen met Dr. Jekyll & Mr. Hyde.

Anthony Perkins zet zoals altijd een erg sterke vertolking neer, helaas heeft het script wel de nodige nukken. Zo zijn er wel heel erg veel getuigen wat het geheel verre van geloofwaardig maakt en zijn de kledingkeuzes soms wel heel erg jaren '80. Toch ondanks dat is dit een redelijke sterke film met flink wat sfeer.

Door Perkins kom ik op een 3.5*

Thorak schreef:

Origineel concept om Jack the Ripper te mengen met Dr. Jekyll & Mr. Hyde.

Dat gegeven ken ik met name uit deze film: Jack the Ripper (1988)

avatar van akira124

akira124

Slappe hap dit. Spanning is ver te zoeken en degelijk acteerwerk ook.

avatar van lezertje

lezertje

Wat een ongelooflijke slechte film… Net als bij ‘Pride and prejudicie and zombies (2016) is ook deze film een staaltje van lui scenarioschrijven. Mr. Hyde (Uit Robert Louis Stevensons ‘The strange case of Dr. Jekyll an Mr. Hyde’ blijkt niemand meer dan jack the Ripper te zijn. Na zijn formidabele rol in Alfred Hirchcock’s ‘Psycho’(1960) s het met Anthony Perkins eigenlijk nooit meer goed gekomen. Met roodomrand geschminkte ogen en een vooruitgeschoven onderkaak schmiert Perkins zich door de film heen. Regisseur Gerard Kikoïne, die zich voorheen op het pad van de softporno begaf is absoluut geen acteurs regisseur. De film oogt als een slecht gemaakte Italiaanse horror, die zijn namelijk ook niet spannend. En gemakshalve hebben de makers op bij de titelrol de naam van schrijver Stevenson maar niet vermeld (hoewel ik eerder denk dat hij uit schaamte vanuit zijn graf dat heeft weten tegen te houden).

avatar van mayhemblik

mayhemblik

EmDee schreef:

Waarom staat Alice Cooper op de hoes?

Volgens mij is dat niet A. Cooper maar Lux Interior.

avatar van Collins

Collins

Anthony Perkins hasn't been himself lately, zo zegt de filmposter. Dat valt dus wel mee. Perkins is namelijk gewoon Perkins. De rol die hij in Psycho vervult en daarna in vele andere films, doet hij hier nogmaals. Zijn karakter is anders. Zijn rol niet.

De film is de zoveelste adaptie van het verhaal van Jekyll and Hyde. Enigszins opgesierd met wat Jack the Ripper elementen. Die toevoeging klinkt mischien spectaculair of spannend en dat is juist. Zo klinkt het inderdaad. Schijn bedriegt. In werkelijkheid maakt het de film helemaal niet boeiender of meer enerverend. De film is eigenlijk behoorlijk saai.

De oorzaak zit 'm vooral in het overbekende Jekyll en Hyde thema. Daar is niets nieuws onder de zon. Geen vernieuwende verhaallijn of verrassende invalshoek te bekennen. De vermenging met elementen uit Jack the Ripper lijkt heel even die verrassende invalshoek te worden, maar die invalshoek voegt behalve wat bloederigheid niet veel toe. Geen thrills of intrigerende extra laag in het verhaal of in het karakter in ieder geval.

De film doet erg aan een toneelstuk denken. Overdrijving in spraak en mimiek, de bloederige effecten en de nepperig aangeklede decors lijken zo uit het theater te zijn gestapt en maken dat handeling en actie gechargeerd, onecht en soms bijna lachwekkend overkomen. De bombastische muzikale ondersteuning op de spannende momenten draagt ongewild bij aan dit effect.

In een toneelstuk is karakterontwikkeling vaak een sterk punt. Dat element wordt hier vergeten. Wat begint als een platte bende, evolueert niet en eindigt plat. Ook op dit vlak geen verheffing.

Saaie film.

avatar van Noodless

Noodless

Een vermenging met elementen uit Jack the Ripper met het verhaal van Jekyll and Hyde lijkt op het eerste zicht een leuk horrorfilmpje te gaan worden. Zeker als daar ook nog wat vrouwelijk schoon rondloopt die te maken krijgen met Anthony Perkins die tijdens zijn verandering gewoon wat bebloede ooghoeken heeft en zich als agressieve seksmaniak kan uitleven. Dat laatste wordt nog vrij braafjes weergegeven en zijn verandering is eerder belachelijk. Toch weet de eerste scènes de kijker nog te boeien door de aanpak en de vrouwelijks slachtoffers waarbij sommige naakt te zien zijn. Vooral de kill op het eerste mooie slachtoffer wordt sfeervol weergegeven in een zeer grote ruimte waarbij helaas alleen haar achterwerk naakt te bewonderen valt. Nadien volgt nog een kill op een sexy welgevormde prostituee die ook op een sfeervolle manier bij duiven wordt gedood. Sarah Maur Thorp als Susannah komt meermaals naakt voor in deze film, maar die wist mij niet zo aan te spreken. Er volgen nadien nog wat kills, maar geen enkele weet die twee scènes te benaderen. Meestal heel vluchtig gefilmd en qua gore vrij matig. Wel jammer dat Glynis Barber als zijn mooie vrouw Elisabeth Jekyll vrij braafjes op de achtergrond blijft en alleen naar het einde toe wat invulling krijgt. Makke uitwerking naar het einde toe. 4/10